Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill byta Safari men inte OS


Michael J

Rekommendera Poster

 

Vägledningen på forumet (tack!) och övriga nätet har genererat följande strategi:

1. Kloning med hjälp av Super Duper och extern hårddisk. (Eller räcker det med Time Machine för att få med OS X? En del inlägg på nätet antyder annat.)

2. Installation av:

a. Nytt minne RAM Corsair 16GB (2x8GB) / 1333MHz / DDR3 / CL9 / (CMSA16GX3M2A1333C9).

b. Ny hårddisk SSD Samsung Evo MZ-75E500B 500 GB.

3. Import av klonat material från den externa hårddisken till MacBooken. Är det bara att ansluta den externa hårddisken och importera, eller är det något som jag ska ge akt på?

4. Byte till senaste Sierra.

Jag vore tacksam för era kommentarer, då forumet är min starkaste stöttepelare i datorfrågor. Min MacBook Pro är alltså en sen 2011 13".

 

 

Lite kul – och kanske oväntad – vändning, med tanke på trådens ämne…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Ja, här på forumet har vi jättekul, och här kommer de senaste skojiga detaljerna:

 

 

Nu har jag köpt:

 

a. Nytt minne RAM Corsair 16GB (2x8GB) / 1333MHz / DDR3 / CL9 / (CMSA16GX3M2A1333C9).

b. Ny hårddisk SSD Samsung Evo MZ-75E500B 500 GB.

 

Just nu förbereder Time Machine säkerhetskopiering, vilket föranleder ett par frågor:

1. Kommer OS X och program med på TM:s säkerhetskopia?

2. Kan TM:s säkerhetskopia och andra filer samsas med SuperDuper-kloning (ej gjord ännu) på samma externa hårddisk (My Book), eller måste jag vidta någon extra åtgärd?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

1. Kommer OS X och program med på TM:s säkerhetskopia?

2. Kan TM:s säkerhetskopia och andra filer samsas med SuperDuper-kloning (ej gjord ännu) på samma externa hårddisk (My Book), eller måste jag vidta någon extra åtgärd?.

1. Ja, allt kommer med, men det är skilda metoder för om du vill återskapa delar av eller hela hårddisken.

2. Med ”samsas” antar jag att du menar om Time Machine och kloningen kan ligga på samma partition. Svar nej. Du får gå in i Skivverktyg och göra två partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så jag behöver inte använda Super Duper? När jag installerat ny RAM och SSD så fixar Time Machine OS X och allt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så jag behöver inte använda Super Duper? När jag installerat ny RAM och SSD så fixar Time Machine OS X och allt annat?

Det beror på hur man ser det. Time Machine-disken är inte bootbar. Om något går fel kan du inte starta datorn annat än via recoverypartitionen, förutsatt att denna är intakt. Och då får du hoppas på att allt gick som det skulle när Time Machine-kopian skapades. Om inte så får du stora problem. Fördelen med en kloning är att du kan boota datorn och testa så att allt fungerar/finns kvar innan du gör någon radikal åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det säkrast med en SuperDuper-kopia också.

 

Tack för snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säljare skrev: "Om du vill ha en ssd-disk till din mac så skulle jag rekommendera en utav intels, dom är lite dyrare, men andra märken har haft en tendens att krångla med dom äldre mac-modellerna!"



Är någon på forumet som känner till denna tendens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säljare skrev: "Om du vill ha en ssd-disk till din mac så skulle jag rekommendera en utav intels, dom är lite dyrare, men andra märken har haft en tendens att krångla med dom äldre mac-modellerna!"

Är någon på forumet som känner till denna tendens?

Nej. Snarare får man problem med äldre SSD på äldre Macar. Moderna och välkända märken är det inga problem med. Finns ingen anledning att välja just Intel. Ska du satsa på ett säkert kort så är det Samsung 850 Evo. Säljaren kanske hade just Intel till extrapris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, men hon bifogade en länk som inte fungerade…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En säljare skrev: "Om du vill ha en ssd-disk till din mac så skulle jag rekommendera en utav intels, dom är lite dyrare, men andra märken har haft en tendens att krångla med dom äldre mac-modellerna!"

Är någon på forumet som känner till denna tendens?

 

 

Det var mycket problem med gamla SSD's med SandForce kretsar som inte koppla uppla upp sig i full hastighet. Framför allt på äldre mac:ar med nVidia SATA-controller. Vill minnas de sitter i bl.a MacBook Pro från 2009.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för klargörandet om äldre och nytt.

 

Jag köpte som sagt en Samsung och väntar nu på en extern hårddisk för kloningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men har detta blivit en privat supporttråd?

Ska man inte hålla sig till ämnet och har man fler frågor starta enskilda trådar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje tråd kan generera nya beslut och flera frågor, vilket det finns många exempel på. Ibland blir det nya trådar, ibland inte.

 

Då även andra forumbesökares erfarenheter kan tänkas följa samma mönster som mina, föredrog jag att hålla mig till denna tråd. Genom att hålla erfarenheter och frågor som uppstått samlade i samma tråd så slipper de intresserade att hänvisas till andra trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje tråd kan generera nya beslut och flera frågor, vilket det finns många exempel på. Ibland blir det nya trådar, ibland inte.

 

Då även andra forumbesökares erfarenheter kan tänkas följa samma mönster som mina, föredrog jag att hålla mig till denna tråd. Genom att hålla erfarenheter och frågor som uppstått samlade i samma tråd så slipper de intresserade att hänvisas till andra trådar.

 

Är man känslig för avvikelser finns det förstås andra trådar att välja på.

 

Nej detta är ett dåligt förfarande för trådarna blir obegripliga i söksyfte.

Inget av det ni nu diskuterar har något med trådrubriken att göra.

Att moderatorerna förbiser detta är väldigt konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu får även moderatorerna kritik? Jag är tydligen i gott sällskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen har rätt, i det att det är att föredra att hålla isär de olika frågorna. Bra att ha som princip är: nytt ämne, ny tråd. Det gör det enklare för andra, vid senare tillfälle, att kunna hitta liknande problem när de kanke själva stöter på det.

Hinner inte läsa igenom hela tråden nu, men vill ni ha det uppdelat, så markera ut var, så fixar jag det sen - el tänkt på det till nästa “ny fråga”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får avsluta denna tråd med hänvisning till mina nya tråd: "Safari fungerar inte efter installation av SSD":

 

Installation av 16 GB RAM och SSD 500 GB tycks ha gått bra, men Safari fungerar inte.

 

Motiveringen som jag hann läsa på en popup-skylt var att adressen inte är giltig.

 

Ethernetanslutningen fungerar (bara gröna blippar), men Safari kan inte ansluta.

 

På min gamla (2006) MacBook fungerar Safari, annars skulle jag vara ännu mera ställd än nu.

 

Vad göra? (Svar hänvisas till "Safari fungerar inte efter installation av SSD".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...