Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill byta Safari men inte OS


Michael J

Rekommendera Poster

Kan du inte få tag i Mavericks (10.9.5) och installera det?

Jag kör det och deklarera igår utan problem.

 

Eller så lånar du någon annans dator och deklarerar från den.

Måste man inte ha haft det tidigare för att ladda ned det från App Store, eller kan man få tag i det någon annanstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Kanske nån här har det på USB-sticka och kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för allt besvär, du och alla andra som svarat. Kanske lika bra att lära sig byta delar. På YouTube ser det inte så svårt ut. Ska man ange att SSD:n är till en MBP, eller fungerar den universellt?

 

Kolla Prisjakt vilken som säljer billigast. Samsung Evo 850 512 GB är lagom stort. Alla hårddiskar har samma anslutning i alla datorer. Det är relativt lätt att byta hårddisk i en MBP. iFixit har strålande gör det självmanualer och man kan även beställa rätt verktyg därifrån om man är osäker på vad man behöver.

...

Du kan också lämna in datorn hos en Applebutik som har service och få innehållet överflyttat och klart. Men räkna med att det kostar 1.000-1,500:- bara för jobbet.

...

Men se till att du kolla i rätt manual för det skiljer mellan olika modeller och år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla Prisjakt vilken som säljer billigast. Samsung Evo 850 512 GB är lagom stort. Alla hårddiskar har samma anslutning i alla datorer. Det är relativt lätt att byta hårddisk i en MBP. iFixit har strålande gör det självmanualer och man kan även beställa rätt verktyg därifrån om man är osäker på vad man behöver.

...

Du kan också lämna in datorn hos en Applebutik som har service och få innehållet överflyttat och klart. Men räkna med att det kostar 1.000-1,500:- bara för jobbet.

...

Men se till att du kolla i rätt manual för det skiljer mellan olika modeller och år.

Betyder det att man kan använda Samsung EVO 850 512 GB till både MBP och PC? (Så var det med min externa HP-hårddisk.) Samsungen verkar kosta 2600-2700 kr och uppåt. Min MBP är fem år gammal. Även om jag inte har slitit särskilt mycket på den vet jag inte hur länge den håller - fast min MacBook är tio år gammal och fungerar ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske nån här har det på USB-sticka och kan hjälpa dig.

Ja, kanske. Det är sent nu, så jag får eventuellt fråga vid ett annat tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox 48 borde fungera, den är från augusti förra året.

https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/48.0/mac/sv-SE/Firefox%2048.0.dmg

 

Angående uppgraderingar:

 

Vi har en ännu äldre Macbook Pro, early 2008. Den var ok i Snow Leopard med 4GB minne och vanlig hårddisk, men blev sirap i 10.8-10.9. Jag utökade minnet till 6GB (max för den modellen) vilket hjälpte mycket, men det som gjorde riktigt susen var en 250GB Samsung 850 SSD. Early 2008 är rätt pillig att montera SSD i så det fick Inet göra då de hade rätt bra paketpris. De erbjöd sig även att installera senaste OSX på SSDn, men jag tyckte de kunde klona hårddisken istället så att jag själv kunde uppgradera till 10.10, vilket vi kör nu på den burken.

 

Eftersom man vill ha både hängslen och livrem när man lämnar bort sin dator så gjorde vi först en TimeMachine-backup, som "borde" räcka (den tar allt man behöver, inklusive alla inställningar, program, mail, dokument etc), men även en backup med SuperDuper till en annan extern hårddisk. Dessutom fick vi såklart tillbaks den gamla hårddisken från Inet, som vi lade i en byrålåda som extra backup ifall SSDn skulle visa sig strula.

 

En gissning är att 8GB minne skulle göra din dator mycket smidigare. En SSD är såklart kanonbra, men kanske steg 2. MacOS har blivit minneshungrigare än Windows, känns det som ibland, så 4GB är i minsta laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att man kan använda Samsung EVO 850 512 GB till både MBP och PC? (Så var det med min externa HP-hårddisk.) Samsungen verkar kosta 2600-2700 kr och uppåt. Min MBP är fem år gammal. Även om jag inte har slitit särskilt mycket på den vet jag inte hur länge den håller - fast min MacBook är tio år gammal och fungerar ännu.

Du tittar nog på en annan Samsung. Samsung 850 Evo finns inte som 512 GB, bara som 500 GB. Billigaste kostar strax under 1700 kr på CDON.com.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tittar nog på en annan Samsung. Samsung 850 Evo finns inte som 512 GB, bara som 500 GB. Billigaste kostar strax under 1700 kr på CDON.com.

Axelman skrev "Samsung Evo 850 512 GB" i inlägg #28 ovan. När jag googlade på det så dök PriceRunner upp med SSD 850 PRO 2.5" SATA III 512GB. Även denna länk till Samsung visade sig: http://www.samsung.com/us/computing/memory-storage/solid-state-drives/ssd-850-pro-2-5-sata-iii-512-mz-7ke512bw/

 

PRO 2.5" SATA III i beteckningen kanske antyder att det är en mera avancerad historia som inte passar i min dator, och det pris som du nämner känns intressantare, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman skrev "Samsung Evo 850 512 GB" i inlägg #28 ovan. När jag googlade på det så dök PriceRunner upp med SSD 850 PRO 2.5" SATA III 512GB. Även denna länk till Samsung visade sig: http://www.samsung.com/us/computing/memory-storage/solid-state-drives/ssd-850-pro-2-5-sata-iii-512-mz-7ke512bw/

 

PRO 2.5" SATA III i beteckningen kanske antyder att det är en mera avancerad historia som inte passar i min dator, och det pris som du nämner känns intressantare, tack.

Verkar vara Samsung Evo MZ-75E500B 500GB för 1 666:- och uppåt, men eventuell rättelse välkomnas.

 

Länk: http://www.pricerunner.se/pl/36-3044613/Haarddiskar/Samsung-850-Evo-MZ-75E500B-500GB-priser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael J, TimeMachine gör en säkerhetskopiering av allt i datorn. Så ja även innehållet i mejl-programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Det vore förargligt att bli av med en massa intressanta mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du bara 4 GB RAM är det en källa till trög dator. MacBook Pro Late 2011 har hyfsat bra processorprestanda, särskilt om du har en 15". När de släpptes var 4 GB RAM på gränsen till vad som var tillräckligt. Idag är gränsen 8 GB och jobbar man med ljud och eller bildredigering räcker inte det utan man bör stoppa i 16 GB RAM ( Apple säger max 8 GB men det går i mer )

...

En SSD är värd varenda krona. En Mac från 2011 med en SSD kommer att kännas nästan lika snabb och pigg som en ny. Allt som involverar hårddisken kommer att gå fem gånger snabbare och dessutom utan väntetid för en disk som ska snurra i gång. Den största skillnaden mot en ny är att de är mycket strömsnålare. Ja visst är en ny bättre. Men inte så mycket bättre att det är värt 20.000:-.

OK, då tycks valet av SSD vara klart, men vad köper man om 16 GB RAM ska installeras? (Jag googlade, men vill gärna veta vad ni föreslår.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara hårddiskar. Alla använder samma anslutning SATA. Äldre datorer använder SATA ll och nya hårddiskar växlar ner från SATA III till SATA II.

...

Men sedan måste en hårddisk förberedas för det operativsystem som ska användas. Det sker på ett sätt för Windows och ett annat sätt för OS X.

...

En SSD har en lite annorlunda indelning av lagringsutrymmet. Men jag skriver 128, 256, 512 även om det är något mindre utrymme på diskarna. Då vet man i vilken storlek det handlar om. Vi skriver ju 1TB på större diskar fast det inte heller stämmer exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Det vore förargligt att bli av med en massa intressanta mail.

Om du använder IMAP så lagras dina mail på mailservern och inte lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då tycks valet av SSD vara klart, men vad köper man om 16 GB RAM ska installeras? (Jag googlade, men vill gärna veta vad ni föreslår.)

Det billigaste stället som du litar på. Komplett, CDon mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då tycks valet av SSD vara klart, men vad köper man om 16 GB RAM ska installeras? (Jag googlade, men vill gärna veta vad ni föreslår.)

Finns en del olika sidor/webbutiker som har såna s k minnesguider. Misco har en som är rätt bra: http://www.misco.se/product/section.aspx?SL_SectionID=10757

 

Sen behöver man ju inte handla just där, men man får ju fram rätt sort s a s. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla hjälpsamma kommentarer och råd, utan vilka jag nog hade stått mig slätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en del olika sidor/webbutiker som har såna s k minnesguider. Misco har en som är rätt bra: http://www.misco.se/product/section.aspx?SL_SectionID=10757

 

Sen behöver man ju inte handla just där, men man får ju fram rätt sort s a s. :yeahbaby:

Tack, men man förutsätts lämna "Orginalsystemets artikelnummer". Jag kollade under äpplets "Om den här datorn", men blev inte klok på vilket nummer det var. Serienumret gav inget napp, inte heller något annat nummer. Kan någon säga var man finner numret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men man förutsätts lämna "Orginalsystemets artikelnummer". Jag kollade under äpplets "Om den här datorn", men blev inte klok på vilket nummer det var. Serienumret gav inget napp, inte heller något annat nummer. Kan någon säga var man finner numret?

Är det till den “Mac Pro 2011” som du skrev i 1'a inlägget?

 

Kolla på OWC, där kan du få fram vilket minne de säljer, och sen hotta motsvarande i svenskbutik (om du inte vill handla direkt är): https://eshop.macsales.com/shop/memory/Apple_MacBook_MacBook_Pro/Upgrade/DDR3_1333MHz_SDRAM

 

Kolla på everymac.com och leta upp modellen där. Finns 7st.

 

Exempel:

post-64246-0-41969800-1491481154_thumb.png

post-64246-0-98360000-1491480981_thumb.png

 

Identitesnummre borde du kunna hitta direkt på datorn - undersidan/baksidan el nåt.

 

Ett A-nummer eller M**.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vägledningen på forumet (tack!) och övriga nätet har genererat följande strategi:



1. Kloning med hjälp av Super Duper och extern hårddisk. (Eller räcker det med Time Machine för att få med OS X? En del inlägg på nätet antyder annat.)



2. Installation av:


a. Nytt minne RAM Corsair 16GB (2x8GB) / 1333MHz / DDR3 / CL9 / (CMSA16GX3M2A1333C9).


b. Ny hårddisk SSD Samsung Evo MZ-75E500B 500 GB.



3. Import av klonat material från den externa hårddisken till MacBooken. Är det bara att ansluta den externa hårddisken och importera, eller är det något som jag ska ge akt på?



4. Byte till senaste Sierra.



Jag vore tacksam för era kommentarer, då forumet är min starkaste stöttepelare i datorfrågor. Min MacBook Pro är alltså en sen 2011 13".


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vägledningen på forumet (tack!) och övriga nätet har genererat följande strategi:

1. Kloning med hjälp av Super Duper och extern hårddisk. (Eller räcker det med Time Machine för att få med OS X? En del inlägg på nätet antyder annat.)

2. Installation av:

a. Nytt minne RAM Corsair 16GB (2x8GB) / 1333MHz / DDR3 / CL9 / (CMSA16GX3M2A1333C9).

b. Ny hårddisk SSD Samsung Evo MZ-75E500B 500 GB.

3. Import av klonat material från den externa hårddisken till MacBooken. Är det bara att ansluta den externa hårddisken och importera, eller är det något som jag ska ge akt på?

4. Byte till senaste Sierra.

Jag vore tacksam för era kommentarer, då forumet är min starkaste stöttepelare i datorfrågor. Min MacBook Pro är alltså en sen 2011 13".

Jag hade...

 

1. klonat* till en extern hårddisk,

2. bytt till SSD/bytt RAM (dina specar ser okej ut och SSD:n är en 850),

3. startat datorn med den klonade externa disken,

4. formaterat SSD:n i Skivverktyg,

5. laddat ned Sierra och installerat Sierra på SSD:n,

6. startat om datorn med SSD:n,

7. aktiverat TRIM (se nedan) och sedan

8. använt Flyttassistenten (se nedan) för att föra över önskat material från den klonade, externa disken till SSD:n.

 

Aktivera TRIM: Antingen köper du Trim Enabler eller Disk Sensei så får du extrafunktioner på köpet, eller så kör du detta snorbilliga kommando i Terminalen:

sudo trimforce enable

Flyttassistenten hittar du i mappen Verktygsprogram. Aktuellt hjälpavsnitt för din del här:

 

post-28798-0-87016100-1492757634_thumb.jpg

 

*

 

Ska jag vara helt ärlig så skippade jag kloningen när jag gjorde detta själv i min mini. Jag tog ut den interna hårddisken, satte denna i ett externt chassi, och startade datorn med den. Då hade jag satt i en tom SSD. Jag skaffade Trim Enabler för då kan man bland annat göra följande åtgärder utöver att aktivera TRIM:

 

post-28798-0-42058600-1492758421.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de informativa kommentarerna!

 

Om 4: Kommer detta med att formatera SSD:n i Skivverktyg automatiskt upp eller måste man gå in manuellt, och klickar man bara på Skivverktyg så står det klart hur man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de informativa kommentarerna!

 

Om 4: Kommer detta med att formatera SSD:n i Skivverktyg automatiskt upp eller måste man gå in manuellt, och klickar man bara på Skivverktyg så står det klart hur man ska göra?

Man går in manuellt och formaterar innan man installerar Sierra. Annars kanske installationsprogrammet inte hittar skivan eller så blir formateringen fel vid installationsförsök. Bäst att då veta att formateringen lyckades före installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, och väl inne på Skivverktyg, är det "Återskapa" i menyn som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, och väl inne på Skivverktyg, är det "Återskapa" i menyn som gäller?

Nej, markera SSD, välj Radera, namnge den, välj i övrigt förval (Mac OS Extended/GUID).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...