Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Excel för Mac


Aroma

Rekommendera Poster

Att köpa Excel fristående är bara några tior billigare jämfört med att köpa hela Office paketet (Home edition)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

Ja, du ser... Du klarar dig ju med OO. ;)

 

Avslöjad :hihihi:

 

 

Nej, men det finns väl speciella funktion/formler i Excel som inte de övriga klarar.

 

Japp, det med. Sammanlagt har jag genom åren snubblat över ganska många grejer som inte är kompatibla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att köpa Excel fristående är bara några tior billigare jämfört med att köpa hela Office paketet (Home edition)...

 

Ja. Det är en dålig affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt hänger väl egentligen på om man ska dela kalkylblad med andra eller om man sitter med sina egna kalkyler.

 

Det underlättar definitivt att ha excel om man har kontakt med myndigheter och företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice tycker jag är ett bättre alternativ än OpenOffice/LibreOffice om man söker ett Office-paket med Office-känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice tycker jag är ett bättre alternativ än OpenOffice/LibreOffice om man söker ett Office-paket med Office-känsla.

Ja, samtidigt är den lite begränsad, samt kostar lite om man vill kunna spara/editera med den.

 

post-64246-0-40430600-1490606564_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat Open Office. Libre Office. De går inte upp mot MsOffice och deras Outlook. Så att jag kör MsOffice. NeoOffice har jag inte provat men jag tror inte det är fullvärdigt med MsOffice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat Open Office. Libre Office. De går inte upp mot MsOffice och deras Outlook. Så att jag kör MsOffice. NeoOffice har jag inte provat men jag tror inte det är fullvärdigt med MsOffice.

 

Var det något specifikt som krånglade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice är inte dyrt, och känns mer Mac än de andra.. Men visst ingen av dem har riktugt alla funktioner som MS eget Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se är det ingen som nämnt Numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad jag kan se är det ingen som nämnt Numbers.

Numbers får smisk av Excel till och med i Macworlds egna jämförelse. :hihihi:

 

http://www.macworld.co.uk/review/business/microsoft-excel-vs-apple-numbers-vs-google-sheets-3510107/

 

 

For many people, Microsoft Excel is far from the most interesting program in the world. But it is a legendary piece of software that is highly regarded in financial and corporate circles. If you move in those circles, or work directly with those who do, then youll find Microsoft Excel for iPad to be a great piece of software. Numbers, on the other hand, is a less convincing sell. It is capable of making fantastic-looking documents, and these are capable of looking great when youre giving a presentation. But a Numbers document will not get you far when dealing with an accountant or tax office. It is a much friendlier piece of software for consumers though. Numbers is capable of performing high levels of calculation, but is at its best when creating documents for the home or classroom. Google Sheets is a great alternative, but the iOS app leaves a lot to be desired. On the whole we'd go with Excel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

MS eget Office har bäst kompatibilitet med MS Office därgör har jag MS Office fast jag för mina egna dokument föredrar andra mjuivaror.

 

Alternativen kommer nära, men vissa funktioner saknas, även layout etc kan skilja sig åt. För enklare funktioner och dokument så fungerar MS Office kompatibla mjukvaror utmärkt.

 

Jag köpte senaste MS Office för jag upptäckte att webblänkar i dokument strulade i MS Office 2011 ihop med Sierra. Jag fick felmedd om att länken var fel men kopierade jag och klistrade in i Safari så fungerade den. Men det vart omständligt, jag häll på med ett arbete med många webblänkar i dokumentet.. så jag slog till på Office 2016. Och så upptäckte jag nya Office var snabbare och smidigare än det gamla. Microsmurf verkar ha lyckats med optimeringen för Mac den här gången jag blev positivt övertaskad, och det säger jag som länge varit skeptisk mot MS.

 

Lite OT…

När du gick från 2011 till 2016, avinstallerade du den gamla versionen före eller efter installationen av den nya? Eller körde du dem parallellt? För jag har förstått att man kan ha dem båda installerade samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lite OT…

När du gick från 2011 till 2016, avinstallerade du den gamla versionen före eller efter installationen av den nya? Eller körde du dem parallellt? För jag har förstått att man kan ha dem båda installerade samtidigt.

 

Jag har båda! Office 2011 ligger i en egen mapp under Program och jag kan köra dem när jag vill. Office 2016-programmen ligger direkt under program-mappen. Inga problem med att ha båda versionerna installerade samtidigt.

 

Däremot så använder jag inte Office 2011 längre så jag kan lika gärna ta bort det, känns ju onödigt att det tar upp en massa plats jag har helt enkelt glömt bort jag har det haha... Office 2016 tycker jag är lite snabbare och smidigare på Sierra, en bättre användarupplevelse.

 

En anledning till att jag bytte var också det att Office 2011 hade lite strul på Sierra, jag märkte det med Word-filer som länkade till internet-sidor där ville Word inte öppna upp Sierra utan gav ett felmeddelande om något fel på en proxyserver, men när jag kopierade och klistrade in länken manuellt i Sierra så fungerade det. Efter byte till Office 2016 inget strul med detta. Nu var detta det enda strul jag upptäckte med Office 2011 på Sierra, men det är viktigt för mig att detta fungerade för jag satt med ett uppdrag om en online-kurs och den länkade till internet hela tiden från dokumenten.

 

Jag var tveksam till en början för jag tyckte Office 2016 på Windows var helt värdelöst, går inte att jobba i, men Office på Mac var en helt annan upplevelse och nu trivs jag bra med 2016-versionen. Microsoft har verkligen fått till viss Mac-känsla och det är bra, även fast några saker fortfarande inte är Mac-standard men det är smågrejjer och inget som stör på det stora hela tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...