Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Excel för Mac


Aroma

Rekommendera Poster

KMN visst det är inte identiska erbjudanden, men köpversionen är bara lite dyrare för två år och på tre år är 365-versionen dyrare om vi jämför Home med 365 personal. I 365 ingår versioner för iPhone och iPad också, vilket inte ingår för köpversionen. Jag har ingen nytta av Office på iOS, men för den som har nytta av det kan 365 vara mer intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

 

Ja, om man jämför med Apple. På 5 år blir det 4495 kr..

Varför finns inte möjligheten för det friköpta programmet?

Microsoft lever ju i större grad än Apple på sin mjukvara så det är inte konstigt att de måste ta betalt på ett annat sätt än Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, om man jämför med Apple. På 5 år blir det 4495 kr..

Varför finns inte möjligheten för det friköpta programmet?

Du får nog förklara vad exakt du jämför med.

 

I ena vågskålen ligger alltså Microsoft Office och i andra vågskålen ligger...Apple?

 

 

Här köper du förresten Excel, bara Excel, utan prenumeration.

 

https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Excel-2016-icke-kommersiell/productID.324450100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - ny i detta forum.

Vilket är bästa sättet att köpa Excel till min Mac Book Pro? Är det att köpa Office paketet via Apple eller Microsoft hemsida? Är det bättre att köpa loss det eller abonnera?

 

Bara så du vet... du har fått ganska många svar i forumet men ingen har svarat direkt till dig förrän nu. Vet inte om du får veta det annars....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Befinner man sig i en miljö med Office eller ska samarbete med andra som har Office så köper man Excel. Då är kostnaden ett väldigt billigt sätt att slippa huvudvärk. Många lovar full funktionalitet men efter många år med Mac i Windows/Office miljö kan jag meddela att det är skitsnack. Excel gäller.

MS eget Office har bäst kompatibilitet med MS Office därgör har jag MS Office fast jag för mina egna dokument föredrar andra mjuivaror.

 

Alternativen kommer nära, men vissa funktioner saknas, även layout etc kan skilja sig åt. För enklare funktioner och dokument så fungerar MS Office kompatibla mjukvaror utmärkt.

Jag tror man får ställa det i relation till hur mycket man använder det.

Om man inte har MS Office innan, så är väl det mest logiska att man provar en av de som inte kostar något - innan man hystar iväg 700-1.200,-. Då kan man ju själv se om det är något som räcker för behovet (vilket det gör i 9/10 fall). Märker man sen att det här funkar inte, så är det ju bara att sprätta iväg pengarna. Känns dumt att börja i andra änden s a s.

 

Gratis onlineversion av Excel och övriga Officeprogram går ju ganska bra de också.

Collabora... Libre Office Online. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog förklara vad exakt du jämför med.

 

I ena vågskålen ligger alltså Microsoft Office och i andra vågskålen ligger...Apple?

 

 

Här köper du förresten Excel, bara Excel, utan prenumeration.

 

https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Excel-2016-icke-kommersiell/productID.324450100

 

Windows.. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om man inte har MS Office innan, så är väl det mest logiska att man provar en av de som inte kostar något - innan man hystar iväg 700-1.200,-. Då kan man ju själv se om det är något som räcker för behovet (vilket det gör i 9/10 fall). Märker man sen att det här funkar inte, så är det ju bara att sprätta iväg pengarna. Känns dumt att börja i andra änden s a s.

 

 

Det beror ju helt på anledningen till att man vill skaffa Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft Excel långt innan det ens hette Excel

Multiplan hette det från början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på anledningen till att man vill skaffa Excel.

Ja, har man någon unik anledning till det, så vet man nog innan ifall det behövs eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, har man någon unik anledning till det, så vet man nog innan ifall det behövs eller inte.

 

Jag utgick från det eftersom TS frågade specifikt efter Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Windows.. :superirriterad:

 

Ojdå. Här:

 

https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Excel-2016-for-Mac/productID.324449800

 

Dock dyrare än Windows versionen och dyrare än Mac versionen i amerikanska Microsoft Store. Om du vill köpa själv så hade jag ringt Microsoft och kollat. Min erfarenhet är att de är ganska hjälpsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgick från det eftersom TS frågade specifikt efter Excel.

Ja, och sen är det många som anv “Excel” som gen. namn för det &/el omedvetna om alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå. Här:

 

https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Excel-2016-for-Mac/productID.324449800

 

Dock dyrare än Windows versionen och dyrare än Mac versionen i amerikanska Microsoft Store. Om du vill köpa själv så hade jag ringt Microsoft och kollat. Min erfarenhet är att de är ganska hjälpsamma.

Ja, det var “Ojdå”... 1.300,-. :o

 

Rätt beef'iga systemkrav med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, det var “Ojdå”... 1.300,-. :o

 

Rätt beef'iga systemkrav med.

 

Så vitt jag vet har inte Apple tillverkat en dator som inte levt upp till dessa systemkrav på 6 år.

 

 

 

Processorkrav: Intel-processor

Krav på operativsystem: Mac OS X 10.10

Minneskrav: 4 GB RAM

Krav på hårddiskutrymme: 6 GB HFS+ hårddiskformat

Bildskärmskrav: 1 280 x 800 upplösning

 

 

 

Det finns billigare eller gratis alternativ till många program. Logic Pro, Final Cut, Photoshop med fler. Det är inte svårt att hitta kvalitetsprogram som kostar fyrsiffrigt. När det gäller Excel är det ju inte helt orimligt att Mac versionen kostar mer beroende på att den versionen säljs på en betydligt mindre marknad än PC versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Microsoft är giriga. Men allt är till för att kringås...

 

Diskuterar vi sådant här på forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Diskuterar vi sådant här på forumet?

 

Nej. Men allt är till för att kringgås. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har inte Apple tillverkat en dator som inte levt upp till dessa systemkrav på 6 år.

Nej, det såklart. Men det är en annan sak. Menade bara beef'iga som i att de vill ha hälften av RAM, om man t ex har 8GB (många datorer säljes med mindre). Blir ju inte så många program man kan köra samtidigt då kanske. Inte för att 4GB på något sätt anger att det är förbrukningen, men med systemkravet så lär det kuna komma upp i de siffrorna då (läs max).

 

T o m Photoshop, som är ett tungt program är snällare. FF är och rätt hungrigt - spec när det stått och gått ett tag. Kollade lite nu… Och jag brukar ≈ 4.7GB på 8 program, + systemet. Den brukar starta på 1.8-2GB med bara Terminal igång.

 

post-64246-0-66221900-1490261629_thumb.png

post-64246-0-14707000-1490261703.png

 

FF, BBEdit och Photoshop är väl de tyngre av de programmen.

 

Startar jag upp OpenOffice på det, blir det 380MB mer i RAM. Undra hur mycket med MS Office skulle slänga på?

 

post-64246-0-97097200-1490261975_thumb.png

post-64246-0-12228100-1490261982.png

 

- - -

 

Men men, MS har alltid varit kända för att skriva stora (och resurshungriga) program, ända sen “Mac OS 8-9”-tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårt att hitta kvalitetsprogram som kostar fyrsiffrigt.

Det som är kvalitét i MS Office är ju deras interface - GUI-delen. Finns mkt där att önska hos de andra. Själv tycker jag att OO är bättre än LO på den biten. Men sett till funktion och vad programmen kan, är det ju mer att de klarar olika saker.Ingen av de är bättre/sämre än den andra på de saker de kan hantera. MS kan några saker som de andra inte kan, och tvärtom. Jmf: Calc/Excel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nej, det såklart. Men det är en annan sak. Menade bara beef'iga som i att de vill ha hälften av RAM, om man t ex har 8GB (många datorer säljes med mindre). Blir ju inte så många program man kan köra samtidigt då kanske. Inte för att 4GB på något sätt anger att det är förbrukningen, men med systemkravet så lär det kuna komma upp i de siffrorna då (läs max).

 

T o m Photoshop, som är ett tungt program är snällare. FF är och rätt hungrigt - spec när det stått och gått ett tag. Kollade lite nu… Och jag brukar ≈ 4.7GB på 8 program, + systemet. Den brukar starta på 1.8-2GB med bara Terminal igång.

 

attachicon.gif8x.png

attachicon.gifRAM.png

 

FF, BBEdit och Photoshop är väl de tyngre av de programmen.

 

Startar jag upp OpenOffice på det, blir det 380MB mer i RAM. Undra hur mycket med MS Office skulle slänga på?

 

attachicon.gif9x.png

attachicon.gifRAM+OO.png

 

- - -

 

Men men, MS har alltid varit kända för att skriva stora (och resurshungriga) program, ända sen “Mac OS 8-9”-tiden.

 

Att det kan förbruka så mycket säger ju inget om hur mycket det typiskt förbrukar. Det går ju att använda många program på ett sätt så att de slukar stora mängder RAM. Firefox, Excel, Photoshop och så vidare. Jag har kört Excel på min Mac länge och aldrig upplevt att det ligger speciellt högt i förbrukning av RAM. Just nu, med tre ark öppna i varje, ser det ut såhär.

 

post-66896-0-60190100-1490264041.png

 

Det som är kvalitét i MS Office är ju deras interface - GUI-delen. Finns mkt där att önska hos de andra. Själv tycker jag att OO är bättre än LO på den biten. Men sett till funktion och vad programmen kan, är det ju mer att de klarar olika saker.Ingen av de är bättre/sämre än den andra på de saker de kan hantera. MS kan några saker som de andra inte kan, och tvärtom. Jmf: Calc/Excel

 

Tänk bara på en sak. Den där tabellen är en förteckning över olika funktioner och vilka program som erbjuder dem. Hur efterfrågade de funktionerna är, vilken relevans och prioritet de har, är inte redovisat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på en sak. Den där tabellen är en förteckning över olika funktioner och vilka program som erbjuder dem. Hur efterfrågade de funktionerna är, vilken relevans och prioritet de har, är inte redovisat.

Nej, exakt... och det var väl det jag menade med:

Om man inte har MS Office innan, så är väl det mest logiska att man provar en av de som inte kostar något - innan man hystar iväg 700-1.200,-. Då kan man ju själv se om det är något som räcker för behovet (vilket det gör i 9/10 fall). Märker man sen att det här funkar inte, så är det ju bara att sprätta iväg pengarna. Känns dumt att börja i andra änden s a s.

Det skall fortf till ganska speciella saker man vill göra i Excel för att de andra inte skall fungera &/el om man kör med Outlook för mail/kalendrar. Och man spar ju trots allt 1.300,- på att ha ett likvärdigt program.

 

... och som är något fulare i sitt utséende. :)

 

- - -

 

Jag tror det är rätt många som köper MS Office “bara för att” s a s. Och sen det enda man (eg) har den till är för att skriva lite (Word-) dokument. Faktiskt, så räcker Textredigeraren utmärkt till det. Ett rätt underskattat program. :)

 

post-64246-0-47327400-1490267148.png

 

Finns säkert stöd för nyare/senare Word format med i nyare OS X-versioner. noidea.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant skillnad Excel och Numbers.

Jag kopierade alla namnen i en grupp i Kontakter, klistrade in dem i Excel och i Numbers. I Excel blev det bara en kolumn med namn i Numbers blev det många kolumner med hela innehållet från Kontakter, t.o.m. fotona. Försökte ta fotona i Numbers och klistra in i en ny kolunmn i Excel, det gick inte. Mailadresserna från Numbers kunde jag dock klistra in i Excel. Det var det jag ville ha foto, namn och mailadresser i en lista. Varför skulle jag klistra in i Excel när allt fanns i Numbers kanske ni undrar? Ja, det undrade jag också och raderade Excelfilen. I Numbers raderade jag alla kolumner utom foton, namn och mailadresser (Jag har Office 365)

Open Office utvecklas inte längre, nu är det LibreOffice som gäller om man vill ha något gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant skillnad Excel och Numbers.

Jag kopierade alla namnen i en grupp i Kontakter, klistrade in dem i Excel och i Numbers. I Excel blev det bara en kolumn med namn i Numbers blev det många kolumner med hela innehållet från Kontakter, t.o.m. fotona. Försökte ta fotona i Numbers och klistra in i en ny kolunmn i Excel, det gick inte.

 

// ... //

 

Open Office utvecklas inte längre, nu är det LibreOffice som gäller om man vill ha något gratis.

Ja, det skiljer även lite mellan Excel och de andra när man klistrar in.

 

Jodå, OO utvecklas fortf. Kom en ny version (4.1.3) så sent som i höstas. :yeahbaby:sidan annoserar man om kommande ApachCon (en konferens) i Maj 2017, och på supportforumet är det full fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det skall fortf till ganska speciella saker man vill göra i Excel för att de andra inte skall fungera

 

Typ såhär speciella.

 

 

Open Office.

post-66896-0-06646300-1490270624.png

 

Och så öppnar vi i Excel.

post-66896-0-67477200-1490270483.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...