Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk matar ut sig själv


bmbild

Rekommendera Poster

Hej,

Har under drygt ett år haft en WD My Passport Ultra (2TB) ansluten (USB) till min iMac 27". Den har fungerat utan problem till den 12/2 -17 då jag köpte ytterligare en extern disk, WD My Passport for Mac (4TB)

Efter att jag anslöt den så började problemen. Innehållet på båda diskarna "försvann" ibland i Finder men gick att "se" igen efter att de matats ut och lagts till igen. Trodde ett tag att det berodde på den nya disken så den är inte ansluten längre, bara vid behov. Den äldre (2TB) har fortsatt betett sig underligt, ibland går det inte se innehållet i Finder, mata ut och lägg till igen så går det bra igen. Dessutom matar den ut sig själv i tid och otid, mkt irriterande då jag lagar mängder av bilder för att redigera i Lightroom och LR tar lång tid att starta upp etter en ofrivillig utmatning, LR ska "kontrollera katalogen" och tar ca 5 minuter. Jag har provat att återställa iMac:en till en tidpunkt då allt fungerade. Har även stängt av indikeringen i Spotlight.....

Vad kan göras åt problemet med att disken matar ut sig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kablar och kontakter, om det är glapp i kabeln eller kontakten så matar disken ut sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kablar och kontakter, om det är glapp i kabeln eller kontakten så matar disken ut sig själv.

 

 

Tack för tipset, jag kollar kablarna.

Samtidigt är jag tveksam till att kablarna är det som ställer till det, båda diskarna beter sig likadant. Men det kan ju också vara glapp i båda kablarna.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter du i kablarna i samma usbkontakt ? Det kan ju vara kontakten. Försök även att göra en säker start (shift nertryckt vid start samt starta om efter det att datorn visar skrivbordet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se är båda hårddiskarna strömmatade från datorn. De har alltså ingen egen strömförsörjning. Om de då delar samma USB-uttag på Macen kan det vara så att strömmen inte räcker till och hårddiskarna inte kan fungera korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter du i kablarna i samma usbkontakt ? Det kan ju vara kontakten. Försök även att göra en säker start (shift nertryckt vid start samt starta om efter det att datorn visar skrivbordet).

 

 

Nej, kablarna sitter inte i samma USB-uttag. Jag har provat med olika uttag men problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslut en USB-hub med matning till datorn. Anslut sedan båda diskarna till hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se är båda hårddiskarna strömmatade från datorn. De har alltså ingen egen strömförsörjning. Om de då delar samma USB-uttag på Macen kan det vara så att strömmen inte räcker till och hårddiskarna inte kan fungera korrekt.

 

De delar inte usb-uttag. De senaste veckorna har jag bara haft 2TB:en ansluten och flyttat den mellan olika usb-uttag för att utesluta fel på enskilt usb-uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslut en USB-hub med matning till datorn. Anslut sedan båda diskarna till hubben.

 

USB-hub, menar du något i den här stilen med strömförsörjning?

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-hubbar/plexgear-desktop-500-usb-3-0-hubb-med-stromforsorjning-4-vags-p69306

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...