Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 2011 stänger av sig själv och fastnar vid uppstart


Sebcur

Rekommendera Poster

Hej!

Har haft ett problem med min MacBook Pro 15" från 2011(sent) de senaste dagarna som börjar bli riktigt irriterande. Det började med att skärmen inte ville vakna efter viloläge. Vid omstart av datorn fastnar laddstapeln vid uppstart efter cirka 3/4 och ingenting händer. Efter flera försök till omstart under några timmar (fastnar på samma ställe varje gång) brukar datorn tillslut hoppa igång. Problemet har förvärrats ytterligare när datorn nu stänger av sig själv titt som tätt för att sedan fastna under uppstart enligt tidigare. Har nollställt SMC utan resultat.

Vad kan vara problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hårddisken håller på att pajja helt. Gör en backup omedelbart om du inte har en redan. Om du har OS X på en extern hårddisk kan du prova att köra via den. Går det felfritt har du svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag skulle börja med att testa hårddisken i annan dator, eller stoppa i annan i din maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar lite tips.

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dyrt att byta hårddisk? För jag antar att det behöver göras om den är kass? Ska jag passa på att byta något annat samtidigt som den ändå är inne om jag vill att den ska hålla ett bra tag till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dyrt att byta hårddisk? För jag antar att det behöver göras om den är kass? Ska jag passa på att byta något annat samtidigt som den ändå är inne om jag vill att den ska hålla ett bra tag till?

 

En MBP 15" från 2011 har mycket goda prestanda. I Apples värld är 13" och 15" två helt olika datorer. 15" har ofta mellan 50-100% mer prestanda än 13". Så en ny 13" är inte kraftfullare. Se bild.

...

Det är den mekaniska hårddisken som är den riktigt svaga länken. Även RAM-minnet kan behöva utökas. En SSD är fem gånger snabbare än en vanlig hårddisk och arbetar dessutom utan fördröjning. Samsung Evo 850 är ohotad etta på marknaden. 512 GB rekommenderas.

...

8 GB RAM är basnivå idag för vanlig datoranvändning och fast Apple säger att det inte går i mer så klarar den 16 GB. Det behövs om man kör mycket bild eller ljudbearbetning.

post-363-0-45061000-1490087636.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en Samsung 850 500GB SSD och 16GB RAM Corsair. Har precis bytt och Håller på att installera OS X i detta nu. Finns det något smidigt sätt att föra över sina "prylar" från den gamla, nu urplockade, hårddisken till den nya? Har köpt en SATA-adapter till USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn strular fortfarande trots bytet av både hårddisk och RAM-minne!

Den stänger av sig själv emellanåt och skärmen tenderar att frysa vid manuell avstängning. Vad är nästa steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Nästa förslag från mig är att ett av grafik-korten håller på att pajja.

Min gissning är således att när datorn skall växla grafikkort så hänger den sig eller stänger av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både garantin och det förlängda reparationsprogrammet har i ditt fall redan utgått, det senaste för endast knappt 3 månader sen - maximal otur. Det mest troliga är förstås att du får blankt nej från Apple, åtminstone i första frontlinjen. Men... det är ännu inte konstaterat att problemet med din MBP verkligen är det misstänkta 'videoissues'. Apple-supporten kanske kan vara villiga att hjälpa dej med att ställa en diagnos, åtminstone teoretiskt, dvs utan att hänvisa till en Apple-auktoriserad servicepartner som troligen kommer att vilja ha betalt för felsökningen och kostnadsförslaget på ev reparation. Är felet på datorn det som "förmodat" lär prisförslaget inkludera byte av 'logic board', med de/det grafikkort som är sammanbyggt med logikkortet (tror att åtminstone ett av dem är det). Kostnaden för hela operationen kommer sannolikt att ligga en bra bit över din dators värde på begmarknaden, en likadan men fullt fungerande MBP, förstås. Mitt förslag är såklart att du kontaktar Apples support för besked om de alternativ som de eventuellt kan bistå med.

Om du vill diskutera Apples goodwill (med Apple) får du ta dej förbi supportens 'första frontlinje', vilket är svårt (men inte omöjligt) genom att ge dom argument som överskrider deras formella kompetensnivå i hantering av ditt ärende. Alltså, du "kräver" mer än de har befogenheter till att ta beslut om. En supportare med titeln 'Senior Adviser' (eller något liknande) är den "andra frontlinjen'. Ha tålamod och var "tjatig" för att ha chans att lyckas komma dit, men - och här kommer det egentliga kruxet - utan argument kommer du ingenstans. Så...

... så vad är dina argument för att övertyga Apple om att de ska/bör bortse från deras ordinarie riktlinjer och gå dej till mötes med en extra portion goodwill? Och har de överhuvudtaget något alls att erbjuda dej i din otursamma sits, om så bara ett litet "plåster på såren"?

Testa gärna dina argument här och få synpunkter på "verkanseld" hos dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en sak till: har du testat att i Systeminställningar -> Strömsparare bocka ur Automatiskt grafikbyte? Vad händer?

 

Ett program gfxCardStatus https://gfx.io ( https://gfx.io/switching.html) kanske kan hjälpa dej att manuellt switcha mellan de olika grafikkorten för att utröna vad det är som funkar (eller inte funkar) och därmed försöka diagnostisera om problemen verkligen är relaterade till defekta grafikkort, alternativt den automatiska omkopplingen dessa emellan. Eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig serienumret så kan jag simulera en reparation i Apples system för att se om det blir en kostnad vid beställandet av nytt logikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

xxxxxxxxxxxxxx är serienumret.

 

Säker på det? Kolla igen då serienumret inte känns igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade bort serienumret i inlägget. Vi avråder från att publicera indentifieringsbara saker som email, serienummer mm.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...