Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföra bilder från iCloud till eget album


aehzl

Rekommendera Poster

Hur kan jag kopiera alla bilder i iCloud och överföra dom till ett eget album i min iMac där jag ordnar bilderna efter eget huvud.

Det verkar som om att det inte går att markera mer än en bild åt gången och jag vill föra över 1000 bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägget ligger i fel kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå vad du menar när du säger att du har bilderna i iCloud.

 

Var markerar du? I vilket program gör du det?

Använder du programmet Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilderna ligger på iCloud Drive så är det bara att klicka på glada ansiktet så du får ett Finder-fönster och sen klickar du på iCloud drive i listan till vänster, så kan du markera och plocka ut som du vill.

 

Om bilderna ligger på iCloud bildbibliotek så öppnar du programnet Bilder och markerar bilderna där och väljer exportera så kan du lägga dem i en efen mapp utanför Bilder om du så önskar. Detta förutsätter att du har slagit på iCloud bildbibliotek i Bilder (Bilder - Inställningar - iCloud).

 

Men varför inte sortera dem i Bilder som du önskar? Du kan skapa mappar (album) i Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael

Enda sättet att få fram alla mina biler på min iPhone på min dator är att gå in på iCloud.com

Där kommer alla bilderna upp men jag kan inte markera alla bilder utan bara en i taget. Jag vill flytta alla dessa bilder till en "katalog" som jag ordnat själv.

Vad är "glada ansiktet".

Till iCloud drive har inte alla mina bilder på iPhone kopierats hur jag än gör. När jag i iTunes för över bilder från iPhone till datorn tror den att jag redan kopierat bilder som jag inte har men i iCloud.com kan jag alltså hitta dom.

Jag förstår inte riktigt detta.

Tacksam om du kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med iTunes för man inte över bilder från telefon till datorn utan tvärtom.

iTunes är enbart till för att synka in material till telefonen.

 

För att föra över bilder från telfonen använfer man antingen Bildinsamling eller Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Glada ansiktet" finns i dockan på Mac. Det är ett ansikte som ler, det är symbolen för Finder. Finns längst till vänster i dockan. Klickar man på detta ansikte så öppnas ett Finder-fönster, ett fönster där du kan se filerna och katalogerna och enheterna på Mac. Och när du har öppnat ett "Finder-fönster" så finns till vänster iCloud Drive med bland enheterna och där ska du se det material som finns på din iCloud Drive om du öppnar den. Det är samma som att gå in på iCloud Drive via icloud.com. Men du kan markera flera dokument samtidigt.

För att iCloud Drive ska vara nåbart i Macen så ska det vara påslaget under Systeminställningar - iCloud - iCloud Drive.

Låt oss börja med att först förstå skillnaden mellan iCloud Drive och iCloud bildbibliotek. Icloud Drive och iCloud bildbilbiotek är inte alls samma, utan de är två olika tjänster!

iCloud Drive är en synkningstjänst för dokument - för ordbehandling, PDF:er, kalkylblad och liknande. Du kan lägga bilder där också, men det är primärt inte gjort för bilder.

iCloud bildbibliotek är Apples synkningstjänst för bilder. Det är alltså där bilderna ska läggas, inte på iCloud Drive. Och iCloud bildbibliotek styr du i Macen med programmet Bilder. För att Bilder ska koppla upp sig mot iCloud bildbibliotek så behöver iCloud bildbibliotek vara påslaget i Bilder. Och det gör du genom att starta Bilder, sedan gå in under menyn Bilder och välja Inställningar och där välja fliken iCloud och sedan slå på iCloud bildbibliotek.

Nu kommer Bilder att koppla upp sig mot iCloud bildbibliotek och där ser du vad du har på iCloud bildbibliotek och du kan i Bilder sortera och göra album/mappar och så vidare.

Iphone kopierar inte till iCloud Drive, däremot kan den kopiera till iCloud bildbibliotek, den gör det när du har iCloud bildbibliotek påslaget i iPhone i Inställningar - iCloud - Bilder - iCloud bildbibliotek på.

Då får du bilder från iPhone till iCloud bildbibliotek, men bara nya bilder som har lagts till iPhone efter att du slog på iCloud bildbibliotek.

Så, Grundproblemet verkar vara att du har lyckats lägga bilder på iCloud Drive fast de ska ligga på iCloud Bildbibliotek, och sen har du inte iCloud Drive påslaget i datorn om jag har förstått det rätt. Då är frågan hur du lade upp bilder på iCloud Drive från början, gjorde du det genom iCloud.com eller på en annan dator än Mac?

iTunes synkar inte över bilder från iPhone. På Macen kan du använda programmet Bildinsamling för att få över bilder från din iPhone till din Mac, men om du har iCloud bildbibliotek påslaget (i både Mac och iPhone) så sker det av sig själv genom när iPhone är kopplad till wifi. Men för bilder som redan ligger i iPhone så kan du använda programmet Bildinsamling och då kan du välja att lägga dem i Bilder, så att Bildinsamling hämtar dem från iPhone och lägger dem i Bilder på Mac och sen kan Bilder på Mac lägga upp dem på iCloud bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael

Tack för din noggranna genomgång av skillnader mellan iCloud drive, iCloud bildbibliotek och iPhone som jag inte hade fullt klart för mig. Nu får jag grotta lite mer och se om jag kan få alla mina bilder i iphonen till mitt eget "bibliotek"

Underbart med ngn som tar en fråga på så stort allvar och verkligen försöker förklara.

"Glada ansiktet" borde jag förstås förstått att du menade findersymbolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Glada ansiktet" finns i dockan på Mac. Det är ett ansikte som ler, det är symbolen för Finder. Finns längst till vänster i dockan. Klickar man på detta ansikte så öppnas ett Finder-fönster, ett fönster där du kan se filerna och katalogerna och enheterna på Mac. Och när du har öppnat ett "Finder-fönster" så finns till vänster iCloud Drive med bland enheterna och där ska du se det material som finns på din iCloud Drive om du öppnar den. Det är samma som att gå in på iCloud Drive via icloud.com. Men du kan markera flera dokument samtidigt.

 

För att iCloud Drive ska vara nåbart i Macen så ska det vara påslaget under Systeminställningar - iCloud - iCloud Drive.

 

Låt oss börja med att först förstå skillnaden mellan iCloud Drive och iCloud bildbibliotek. Icloud Drive och iCloud bildbilbiotek är inte alls samma, utan de är två olika tjänster!

 

iCloud Drive är en synkningstjänst för dokument - för ordbehandling, PDF:er, kalkylblad och liknande. Du kan lägga bilder där också, men det är primärt inte gjort för bilder.

 

iCloud bildbibliotek är Apples synkningstjänst för bilder. Det är alltså där bilderna ska läggas, inte på iCloud Drive. Och iCloud bildbibliotek styr du i Macen med programmet Bilder. För att Bilder ska koppla upp sig mot iCloud bildbibliotek så behöver iCloud bildbibliotek vara påslaget i Bilder. Och det gör du genom att starta Bilder, sedan gå in under menyn Bilder och välja Inställningar och där välja fliken iCloud och sedan slå på iCloud bildbibliotek.

 

Nu kommer Bilder att koppla upp sig mot iCloud bildbibliotek och där ser du vad du har på iCloud bildbibliotek och du kan i Bilder sortera och göra album/mappar och så vidare.

 

Iphone kopierar inte till iCloud Drive, däremot kan den kopiera till iCloud bildbibliotek, den gör det när du har iCloud bildbibliotek påslaget i iPhone i Inställningar - iCloud - Bilder - iCloud bildbibliotek på.

 

Då får du bilder från iPhone till iCloud bildbibliotek, men bara nya bilder som har lagts till iPhone efter att du slog på iCloud bildbibliotek.

 

Så, Grundproblemet verkar vara att du har lyckats lägga bilder på iCloud Drive fast de ska ligga på iCloud Bildbibliotek, och sen har du inte iCloud Drive påslaget i datorn om jag har förstått det rätt. Då är frågan hur du lade upp bilder på iCloud Drive från början, gjorde du det genom iCloud.com eller på en annan dator än Mac?

 

iTunes synkar inte över bilder från iPhone. På Macen kan du använda programmet Bildinsamling för att få över bilder från din iPhone till din Mac, men om du har iCloud bildbibliotek påslaget (i både Mac och iPhone) så sker det av sig själv genom när iPhone är kopplad till wifi. Men för bilder som redan ligger i iPhone så kan du använda programmet Bildinsamling och då kan du välja att lägga dem i Bilder, så att Bildinsamling hämtar dem från iPhone och lägger dem i Bilder på Mac och sen kan Bilder på Mac lägga upp dem på iCloud bildbibliotek.

 

 

 

Hej igen Raphael

Nu förstår ja lite mer men problemet är nu att går jag in på iCloud.com och sedan "bilder" finns alla mina bilder i min iPhone där. Men sedan 2 månader saknas de senaste bilderna i "Bilder" (under ikonen i docken).

När jag försöker föra över bilder under iPhone symbolen finns inga nya bilder att föra över. Inte heller går det via programmet bildinsamling. Det kommer upp samma meddelande att det inte finns "nya" bilder att flytta över.

Det är väl ngn inställning jag haft som förhindrat detta under de senaste 2 månaderna för nu när jag tar en ny bild hamnar den i nya bilder att föra över.

Hur får jag de senaste 2 månadernas bilder över till bildströmmen i Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bilderna du pratar om som inte har förts över ligger det i Bilder i iPhone eller på andra ställen?
Använder du andra program i telefonen än Apples Kamera?
Kör du både iCloud bildbibliotek och Bildström? Gör inte det, det är att be om problem. Stäng av Bildström. Bildström är till för enheter som inte har iCloud bildbibliotek, eller för enheter som har iCloud bildbibliotek avstängt. Använder du enheter som både har iCloud bildbibliotek och bildström, så stäng av bildström och bara kör iCloud bildbibliotek.

När det gäller gamla bilder från iPhone. Bildinsamling, Bildström och iCloud bildbibliotek för över bilder som indikeras som nya. Så du har tydligen bilder på din telefon som är markerade som redan överförda och därför hittas de inte av Bildinsamling.

Kan det vara så att de ligger i papperskorgen på Bilder i iPhone, men inte raderats? Jag vet inte, svårt att hjälpa om ett problem utan att ha just din iPhone och din dator och se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Raphael

Stort tack nu har det löst sig. Jag slog av bildström och alla mina bilder på iphonen är nu i bildbiblioteket i Bilder.

 

Jag tar mig friheten att ställa ytterligare en fråga:

Jag har ett eget bildbibliotek i Finder med egna kommentarer på varje bild eller grupper av bilder.

När jag exporterar från bildbiblioteket i Bilder till detta mitt eget bibliotek i Finder och som ett av kriterierna vid export anger att jag exporterar originalbilder får jag ändå inte med mig metadata som när bilden togs/exponerades utan i stället anges som skapandedag den dag jag exporterar bilden. Jag får inte heller med mig den kartbild som i bildbiblioteket finns när jag högerklickar på bilden och anger "Visa info"

däremot kommer dock kartref i form av latitud och longitud med.

Kan jag på något sätt få med mig dessa metadata när jag exporterar fr.a. gäller det när bilden togs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får med dig den metadatan om när bilden togs, däremot så kan Finder inte visa den informationen. Och Finder kan heller inte visa en kartbild, utan det är ju programmet Bilder som visar kartbilden utifrån information om longitud och latitud. Kartbilden finns inte i bilden. Så hur metadatan från bilden visas, det beror på programmet som du öppnar bilden i. Men metadatan du söker finns sparad i bilden och följer med vid export. Programmet Exif Viewer för Mac visar den metadata som finns sparad i bildfilen.

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får med dig den metadatan om när bilden togs, däremot så kan Finder inte visa den informationen. Och Finder kan heller inte visa en kartbild, utan det är ju programmet Bilder som visar kartbilden utifrån information om longitud och latitud. Kartbilden finns inte i bilden. Så hur metadatan från bilden visas, det beror på programmet som du öppnar bilden i. Men metadatan du söker finns sparad i bilden och följer med vid export. Programmet Exif Viewer för Mac visar den metadata som finns sparad i bildfilen.

 

 

 

Stort tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...