Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera användare och Itunes


nissemannen

Rekommendera Poster

nissemannen

Hej,

jag behöver hjälp med att förstår iTunes på en iMac.

 

Jag har 3 olika apple id som är kopplade till ett huvud id

1. hustru med orginal id

2 barn med familjedelning kopplat till ovan

3 make med eget id kopplat till hustru

 

Sen har jag skapat en användare för varje person på iMac. det blir ju kanonsnyggt när man sedan synkar bilder osv på var sitt konto så man kan jobba med sina saker. Men jag förstår inte iTunes. När jag på konto 3 lagt upp spelistor och synkat telefon så blir det samma listor på konto 1. Och när jag sedan vill synka telefonen till konto 1 så raderas alla gamla spellistor osv då den säger att den aldrig synkat här......kan ngn ge mig en hint hur man gör. Jag vill:

 

Gärna nå samma musikbibliotek, men kunna ha egna spelistor på varje konto. Jag vill slippa att den raderar allt man gjort i form av tidigare spellistor osv. Samt listor skapade på telefonen. Jag har även en NAS, synology, kan det hjälpa.

Tacksam för hjälp här.

 

Nissemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktygt vad du menar med flera Apple ID kopplad till ett huvud ID. Är det funktionen Familjedelning som du menar?

 

Varje Apple ID är unikt för varje person. Familjedelning betyder bara att ens Apple ID är medlem i en användargrupp som kan dela information. Administratören för gruppen kan t ex dela inköp på iTunes och ni kan dela musik via Apple Music (familjeabonnemang).

 

Har du iCloud musikbibliotek på eller inte? Om man har det påslaget och ändå synkar telefonen med den inkopplad i datorn så kan man räkna med dubletter och en massa konstigheter.

 

Nu, Itunes är inte ett fleranvändarsystem. Du kan bara synka en och samma telefon till ett och samma iTunes. Varje konto i datorn har sitt eget iTunes och därmed behöver olika telefoner. Varje konto i datorn ska vara inställt på sitt eget Apple ID på iTunes och den telefon som synkar med datorn dka ha samma Apple ID som iTunes är inställt på för det användarkontot i datorn.

 

Det kan mycket väl vara NAS som ställer till det, om du har ett iTunes bibliotek och försöker koppla det till flera konton samtidigt. Det är ingen bra idé.

 

ITunes raderar telefonen när den varit synkad till ett anbat iTunes bibliotek, för den kan bara vara synkad mot ett åt gången. Att den raderar igen och igen beror på att synken är bruten så iTunes inte känner igen att telefonen är synkad till biblioteket.

 

Varför synken bryts har jag inte tillräckligt information om för att avgöra. Används telefonen av flera personer? Kopplas den någon gång till olika konton och iTunes i datorn? Har du iTunes i datorn på flera konton som länkar mot ett iTunes bibliotek på NAS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nissemannen

Hej,

tack för dina kommentarer. Lite svar kommer här samt ytterligare ngn fråga.

 

Ja det är familjedelning jag använder. Så med huvud ID menade jag det som vi kopplat upp alla emot.

 

iCloud musikbibliotek får jag kolla upp, kände inte till det. Finns inte på min 5s i inställningarna.

 

Skönt att veta att iTunes är unikt för varje användare. Dock fattar jag inte varför telefon 1 får med sig sina spellistor och liknande vid sync. Den har ju bara synkats mot dess egna användare sen över ett år tillbaka. Synkar jag nu så måste jag radera allt på luren och välja de kataloger som finns på datorn.

 

Med NAS menade jag bara om det var ngn som använt en sådan på ett smart sätt för att ge alla tillgång till alla låtar mellan kontona så man slipper sitta och kopiera dem mellan användarna för att få över dem till telefonen via synkning i iTunes.

 

Jag får väl testa lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud musikbibliotek ställs in i iTunes på datorn inte i telefonen. Med familjedelning kan du föra över köp mellan biblioteken. ITunes är gjort utifrån idén en användare - ett Apple ID - ett användarkonto i datorn - ett iTunes - ett iTunes bibliotek. Alla ska ha sitt eget. Delas material så görs det genom funktionen Familjedelning. Göra det via NAS är att be om problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
nissemannen

Hej, tack för hjälp.

 

Jag har fått fixat det mesta nu. Men en sak stör mig och det är att man måste ha all musik i flera bibliotek. Jag har importerat många cd. Men allt kan man inte få.......

 

Nissemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det inte går att dela egen-rippat material. Däremot så har ju Apple Music mycket material och Apple Music familjekonto kostar 149 kr/månaden, då är Apple Music tillgängligt för upp till 6 personer i ett hushåll. Det sparar plats på hårddisken också att strömma Apple Music. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...