Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera om disk, vilken ska jag välja?


Lindzan

Rekommendera Poster

har en macBook Pro 2011 som jag tänkte rensa helt för att börja om på nytt på den.

Har kommit så långt som till skivverktyg, men nu vet jag inte vilken jag ska välja att radera.

Får upp

Intern

och där står

TOSHIBA intern fysisk skiva

och under den

Macintosh HD Logisk volym

 

Vilken ska jag ta och behöver jag göra någon uppstarts skiva innan? Så jag inte står här med en dator som inte går igång? haha....

PC var ju lätt att göra sånt här på, MAC är jag ju en annan femma..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[] Toshiba ... ...        <-- disk
    [] Macintosh HD       <-- partition
    [] Annan partition
    [] osv...

Skall du formatera om hela disken... Markera Toshiba-raden och sen klicka på fliken formatera.

 

Välj GUID partionstabell, och sen HFS+ (journaled, extended). Kolla rut i fälten, t ex ge partitionen ett namn osv.

 

För att bara partitionera om “Macintosh HD”. Markera den istället och klicka på fliken radera. Och sen samma där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack tack! =) Tänk vad man kan lära sig en fredag kväll

 

men om jag nu raderar toshiba grejjen, behöver jag uppstarts skivorna då? Eller startar den ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Om du raderar Toshiba så raderar du även "Recovery partitionen"! Då kan du inte starta den i Recovery mode från den interna hårdisken! Om du har någon annan bootbar media med OSX på såsom USB, DVD eller extern HD så kan du radera hela Toshiba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba'n är den fysiska disken, Macintosh HD är en partition... en ‘bild/image” en skiva.

 

Att partitionera... som att skiva upp disken i olika delar. MDvs man formaterar disken med en el flera partitioner.

 

Dem här kanske kan vara till hjälp: :crossfingers:

 

 

 

duckduckgo.com/?q=!yt+Sierra+partition+disk

 

bra video!! hoppas fler tittar på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...