Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Cyberduck och Mountainduck


xeric

Rekommendera Poster

  • 4 months later...

Cyberduck kom häromdagen med en ny lite grejj: Mountain Duck

We are excited to announce a private beta for Mountain Duck“Cyberduck for mounting volumes in the file explorer”. It comes with a minimal user interface as a status bar application supporting all protocols available in Cyberduck. Mountain Duck mounts the remote storage as a volume to allow any application to access the files for reading and writing.


- - -

Hjälpfiler/docs...

Cyberduck Help / Howto / Mountain Duck

​Mountain Duck lets you mount any remote FTP, SFTP, WebDAV, S3 & OpenStack Swift server storage as a local disk in the Finder.app on Mac and the File Explorer on Windows. Open remote files with any application and work like on a local volume. Transfer files using Finder to remote servers, fast.


- - -

Hjälpfiler för cli-versionen (duck.sh) är också uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 8 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Versionerna 5.3 och 5.3.1 måste ha kommit i en rasande fart, jag hade 5.2.2 öppet senast häromdagen.

Ja, jag hade själv den öppen igår då jag behövde redigera en fil inför en SSL-updatering. När jag startade den idag för att redigera tillbaka filen kom det en ruta om ny version.

 

Fixade versionsnr ovan. Hade skrivit 5.2.3 istf 5.3.2 i inläggen ovan. Gick lite fort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har sett lite då och då den som önska att kunna ha Dropbox som ren lagring - dvs ingen synk. Finns väl lite olika lösningar för det, men med Cyberduck* och Mountain Duck (typ Cyberduck i Finder) så skall det funka bra.

https://blog.cyberduck.io/2016/10/20/dropbox/

 

* Cyberduck (OS X 10.6.6+) finns i Mac App Store för 249,- ...eller gratis från sidan. Svårt val va? :)

- - -

Såg även en annan blogpost där (el rättare sagt den jag läste först). Om en ny funktion som kommer snart med Cryptomator. Smart. :yeahbaby: Om det funkar som jag tror, skall man kunna använda iOS-appen med. Den kostar bara så mycket man vill att den skall kosta. :)

help/en/howto/cryptomator – Cyberduck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så här se fönstret ut när man sätter upp en anslutning till Dropbox:

post-64246-0-93408100-1490063652_thumb.png

 

På så sätt kan man stänga av Dropbox i datorn och bara använda utrymmet där som ren lagring/backup.

 

Ett alternativ till det är såklart att skaffa Mountain Duck istället, så blir det intergrerat i Finder. :finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har hänt rätt mycket i veckan med Cyberduck.

Både en ny version, och sen finns de ävenpå Github nu - vilket jag tycker är trevligt, för då kanske chanserna ökar att någon vill göra en Linuxversion av det. :yeahbaby: Finns ju för OS X/macOS och Windows.

- - -

Cyberduck 6.0 kom nu:

Cyberduck | Libre FTP, SFTP, WebDAV, S3, Backblaze B2 & OpenStack Swift browser for Mac and Windows
Changelog

Finns nedladdningslänkar på båda.


Det är verkligen många olika cloud-instanser de har support för nu. :yeahbaby: (inkl egna datorn)

post-64246-0-05341700-1494638170_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Trist, Cyberduck fixar inte uppladdningar till Google Drive. Det blir badboll och avbruten överföring. Då försvinner syftet för min del. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3/11/2018 på 00:57, Alix säger:

Trist, Cyberduck fixar inte uppladdningar till Google Drive. Det blir badboll och avbruten överföring. Då försvinner syftet för min del. :( 

Nåt som hänt nu då, eller? Det har ju fungerat innan.: https://cyberduck.io/googledrive/

 

Det behöver ju inte vara Cyberducks fel, det kan ju ligga på Google's sida med, om de ändrat nåt där nu/nyligen.

 

Du har väl kollat guiden antar jag: help/en/howto/googledrive – Cyberduck

 

Annars kolla med supporten, för Google Drive skall funka: https://trac.cyberduck.io/wiki/help/en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, modEric säger:

Nåt som hänt nu då, eller? Det har ju fungerat innan.: https://cyberduck.io/googledrive/

 

Det behöver ju inte vara Cyberducks fel, det kan ju ligga på Google's sida med, om de ändrat nåt där nu/nyligen.

 

Du har väl kollat guiden antar jag: help/en/howto/googledrive – Cyberduck

 

Annars kolla med supporten, för Google Drive skall funka: https://trac.cyberduck.io/wiki/help/en

Det fungerar delvis, men det ska fungera helt. Allt ska fungera på papperet, men i praktiken gör det inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Det fungerar delvis, men det ska fungera helt. Allt ska fungera på papperet, men i praktiken gör det inte det.

Kanske kan vara ngn egen inställning? Vet själv hur det är med telefonerna när jag kör FTP-servern i Amaze. På min OPO funkar det klockrent, men inte i S4 mini. den hoppar ur, kör inte klart osv. Misstänker att det är Wifi'n som spökar där. Dator med kabel har aldrig krånglat för mig (har iofs aldrig provat just Google Drive).

 

Har du provat båda+ Finns väl en i AS (?), och sen den på deras sida. Den kör jag med.

 

Jag skule nog kollat av med supporten - och se vad dem säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, modEric säger:

Kanske kan vara ngn egen inställning? Vet själv hur det är med telefonerna när jag kör FTP-servern i Amaze. På min OPO funkar det klockrent, men inte i S4 mini. den hoppar ur, kör inte klart osv. Misstänker att det är Wifi'n som spökar där. Dator med kabel har aldrig krånglat för mig (har iofs aldrig provat just Google Drive).

 

Har du provat båda+ Finns väl en i AS (?), och sen den på deras sida. Den kör jag med.

 

Jag skule nog kollat av med supporten - och se vad dem säger.

Problemet (?) är att anslutningen är helt automatiserad, man gör inga inställningar. Man anger epostadress och sedan kopplar man upp. Då dirigeras man till Googlekontot via webbläsaren där man godkänner att Cyberduck kommer åt kontot. Samtidigt får man ett långt lösenord som man kopierar och klistrar in i Cyberduck. Sedan är det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...