Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från 10.6.8 till Sierra


Mons

Rekommendera Poster

Uppgradera? Japp, inga problem. (MBP Early2011)

Går det segt? Ja, kanske.

 

Åtgärder: Minst 8 gb RAM samt SSD så är du på banan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lämpligt?

 

Det är frågan det. Har personen i fråga några program skrivna för PowerPC-processorn så slutar de fungera redan i 10.7.

 

Andra program kan också sluta fungera, fast de är skrivna för Intel-processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Installerade nyligen El Capitan på svärmors Macbook 2009 med 2GB RAM och det funkade fint.

 

Skulle dock rekommendera en SSD och minst 4GB men helst 8GB RAM.

 

Samt att undersöka vilka program som kommer sluta fungera efter 10.6 såväl som vilka som är kompatibla med det OS man uppgraderar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivare, scannrar och annan kringutrustning kan också sluta fungera då risken är att det inte finns drivrutiner som är upp to date.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera El Capitan istället för Sierra på en 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra inlägg. Hennes dator funkar perfekt så vi låter den nog vara som den är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för alla bra inlägg. Hennes dator funkar perfekt så vi låter den nog vara som den är

 

Ok.

 

Men observera att 10.6 inte längre supportas av Apple. Det innebär till exempel att man inte får några säkerhetsuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Går det ens logga in på en internetbank med OSX 10.6.8?

På Swedbank iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Swedbank iallafall.

 

Inte med Safari väl? Swedbanks systemkrav är Safari 7. Men nu börjar vi kanske spåra ut från trådstarten? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Inte med Safari väl? Swedbanks systemkrav är Safari 7. Men nu börjar vi kanske spåra ut från trådstarten? :)

Jo, fram till för två veckor sedan skötte svärmor alla sina bankärenden via Safari i 10.6.8. Nu har jag slängt in El Capitan men det var inte för att något inte funkade som jag uppgraderade.

 

Systemkrav är inte alltid lika med att annat inte funkar. Men det kan säkert finnas vissa funktioner som inte funkar, bara att svärmor inte använder just de funktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det ens logga in på en internetbank med OSX 10.6.8?

Logga in på själva banken websidan brukar går bra, och sen är det väl beroende på vilken lösning man har där för att signera sina betalningar som kan styra lite. Annars har de nog lagt in spärr mot vissa OS och systemversioner manuellt. Då har man gjort på fel sätt.

 

Har varit med om det sista vid ett tilfälle, dock inte en bank. System kraven var t ex Safari N+, Firefox NN+ ...och jag har FF NN-beta - dvs nyare än senaste. Men det gick inte så bra. De la alltså in manuellt varteftersom nya versioner. De slutade med det sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera El Capitan istället för Sierra på en 2011.

 

Var får man tag på El Capitan nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fungerar bara om man inte kan uppgradera till Sierra. Har man inte laddat ner El Cap från App Store så den finns under "Köpt" så vet inte jag hur man får hem den utan fulknep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fungerar bara om man inte kan uppgradera till Sierra. Har man inte laddat ner El Cap från App Store så den finns under "Köpt" så vet inte jag hur man får hem den utan fulknep.

Jag försökte göra en boot med diskmakerx från en vän med El Capitan, men diskmaker hittade inte installations dmg? Kan det bero på att hans maskin kom med El Capitan och saknar filen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Fungerar bara om man inte kan uppgradera till Sierra. Har man inte laddat ner El Cap från App Store så den finns under "Köpt" så vet inte jag hur man får hem den utan fulknep.

 

Fel. Du läste inte hela texten.

 

"If your Mac doesn't support Sierra, or you're using Snow Leopard and would like to upgrade to Sierra, you can get El Capitan from the App Store."

 

Jag vet eftersom jag nyligen via denna sida laddade ner och installerade El Capitan på min svärmors Macbook late 2009 med 10.6.8 och inget tidigare köp av El Capitan. Hennes modell går att uppgradera till Sierra.

 

Och eftersom trådskaparen också har 10.6.8 så tänkte jag att det borde funka även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag försökte göra en boot med diskmakerx från en vän med El Capitan, men diskmaker hittade inte installations dmg? Kan det bero på att hans maskin kom med El Capitan och saknar filen?

 

 

Se mitt svar till Axelman. Det ska funka via länken jag postade innan.

 

Ladda ner och installera. Du behöver inte någon annan dator eller diskmakerx för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Se mitt svar till Axelman. Det ska funka via länken jag postade innan.

 

Ladda ner och installera. Du behöver inte någon annan dator eller diskmakerx för det.

hej mitt fel jag sitter med 10.7.5, en bekant uppdaterade från 10.6.8 till sierra över El Capitan och fick en väldigt seg dator, så jag tänkte det var bättre för mig att uppdatera till El Capitan i stället för sierra, men det är / var kanske fel av mig att ta upp den frågan här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

hej mitt fel jag sitter med 10.7.5, en bekant uppdaterade från 10.6.8 till sierra över El Capitan och fick en väldigt seg dator, så jag tänkte det var bättre för mig att uppdatera till El Capitan i stället för sierra, men det är / var kanske fel av mig att ta upp den frågan här?

 

Absolut inte fel att ställa frågan. Det är ju det forumet är till för.

 

Jag hade testat att ladda ner via min länk ändå, bara för att se om det av outgrundlig anledning ändå skulle funka. Annars finns ett annat alternativ.

 

Jag uppgraderade nyligen min sambos dator från 10.8.5 till El Capitan. Detta trots att hon aldrig köpt El Capitan i Appstore.

 

Jag loggade helt enkelt ut henne ur Appstore och loggade in med mitt Apple ID istället, eftersom jag hade köpt El Capitan tidigare. Då gick det bra att få ner El Capitan till hennes dator och senare loggade jag ut mitt Apple ID och loggade in med hennes igen. Gjorde det på två datorer och det var inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Absolut inte fel att ställa frågan. Det är ju det forumet är till för.

 

Jag hade testat att ladda ner via min länk ändå, bara för att se om det av outgrundlig anledning ändå skulle funka. Annars finns ett annat alternativ.

 

Jag uppgraderade nyligen min sambos dator från 10.8.5 till El Capitan. Detta trots att hon aldrig köpt El Capitan i Appstore.

 

Jag loggade helt enkelt ut henne ur Appstore och loggade in med mitt Apple ID istället, eftersom jag hade köpt El Capitan tidigare. Då gick det bra att få ner El Capitan till hennes dator och senare loggade jag ut mitt Apple ID och loggade in med hennes igen. Gjorde det på två datorer och det var inga problem.

Länken fungerar tyvärr inte. Om man använder någon annans Apple ID, blir det inte problem vid ev säkerhets uppdateringar, senare? Eller måste man då göra samma sak igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fel. Du läste inte hela texten.

 

"If your Mac doesn't support Sierra, or you're using Snow Leopard and would like to upgrade to Sierra, you can get El Capitan from the App Store."

 

Jag vet eftersom jag nyligen via denna sida laddade ner och installerade El Capitan på min svärmors Macbook late 2009 med 10.6.8 och inget tidigare köp av El Capitan. Hennes modell går att uppgradera till Sierra.

 

Och eftersom trådskaparen också har 10.6.8 så tänkte jag att det borde funka även där.

 

Det var bra. Provade själv att installera El Cap tidigare utan framgång och lyckades bara via AppStore där jag hade den under köpt. Man lär sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Länken fungerar tyvärr inte. Om man använder någon annans Apple ID, blir det inte problem vid ev säkerhets uppdateringar, senare? Eller måste man då göra samma sak igen?

Konstigt att länken inte funkar. Den finns postad i flera trådar här, ingen har klagat och den funkar för mig. Du kan också hitta sidan om du googlar "OS X El capitan".

 

Jag installerade nyss en uppdatering på sambons dator (uppdatering för iTunes, Remote desktop och Safari), inloggad med hennes Apple ID, utan problem.

 

Men visst, det är en omväg som säkert kan ställa till det på något oväntat vis under vissa omständigheter. För mig och sambon är det ju enkelt eftersom vi bor ihop och jag kan trycka i min lösenord om det nu skulle behövas. Men det har inte behövts hittills. Vill minnas att jag bara använde mitt Apple ID för att ladda hem El Capitan och bytte tillbaka till hennes innan jag installerade.

 

Men en fråga. Du postade en screenshot (från din dator?) där du har 10.6.8 men nu säger du att du har 10.7.5. Vilket har du egentligen? Har du möjligtvis haft 10.6.8 på datorn innan? Isåfall kan det finnas en annan lösning för att få in El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att länken inte funkar. Den finns postad i flera trådar här, ingen har klagat och den funkar för mig. Du kan också hitta sidan om du googlar "OS X El capitan".

 

Jag installerade nyss en uppdatering på sambons dator (uppdatering för iTunes, Remote desktop och Safari), inloggad med hennes Apple ID, utan problem.

 

Men visst, det är en omväg som säkert kan ställa till det på något oväntat vis under vissa omständigheter. För mig och sambon är det ju enkelt eftersom vi bor ihop och jag kan trycka i min lösenord om det nu skulle behövas. Men det har inte behövts hittills. Vill minnas att jag bara använde mitt Apple ID för att ladda hem El Capitan och bytte tillbaka till hennes innan jag installerade.

 

Men en fråga. Du postade en screenshot (från din dator?) där du har 10.6.8 men nu säger du att du har 10.7.5. Vilket har du egentligen? Har du möjligtvis haft 10.6.8 på datorn innan? Isåfall kan det finnas en annan lösning för att få in El Capitan.

Har 10.7.5 och har inte haft 10.6.8 på den här datorn, beklagar om jag rört till tråden. Länken är ok, men jag kan inte uppdatera till El Capitan från 10.7.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...