Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fullständing Backup med Time Machine


Peter.Wickstrom

Rekommendera Poster

Peter.Wickstrom

Hej,

 

Jag behövde frigöra utrymme och organisera filer på datorn, men tänkte att det kan vara smart att göra en backup med Time Machine först om något går galet.

 

När vårstädningen var klar öppnar jag logic för att arbeta med ett musikprojekt och märker att plugins och samples saknas.

Jag måste ha råkat ta bort något viktigt.

 

Jag öppnar därför time machine för att kunna gå tillbaka till "versionen av min dator" innan jag började vårstädningen.

 

Men jag kan endast välja filer manuellt får leta runt i mappar efter vad som kan ha gått snett.

Efter ett tags letande beslutar jag mig för att formatera hårddisken för att sedan kunna gå tillbaka till den senaste sparade backuppen.

 

När jag öppnar time Machine står det att endast fullständiga backupper visas. Här syns inte min senaste backup utan en som gjordes från 2 veckor sedan.

 

Min fråga är:

Hur kan jag ställa in Time Machine så att det med säkerhet sparas en version som jag kan installera datorn ifrån om något går snett och jag behöver formatera om?

 

Tacksam för tips.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har TimeMachine hårddisken inkopplad så gör den en ny backup en gång i timmen, och det som sparas är det som har förändrats sedan senast. Om du inte har TimeMachine hårddisken inkopplad så gör TimeMachine ändå en säkerhetskopia, men den sparas på den interna hårddisken. När du kopplar in den externa hårddisken så överförs dessa säkerhetskopior till den externa hårddisken.

Du kan alltid tvinga TimeMachine att göra en säkerhetskopia, men det som den då gör är att den sparar det som det inte redan finns en säkerhetskopia på. Viill du att den ska göra en ny säkerhetskopia av hela hårddisken istället för att bara komplettera med nya versioner, så får du börja om på nytt med en ny hårddisk - eller radera alla gamla säkerhetskopior på den gamla och börja om på nytt på den.

Men idén med TimeMachine är att spara versioner, den har versionshantering. Om du ändrar en fil och sedan kommer på vänta nu, det var ju något du hade skrivit för två veckor sedan som du tog bort förra veckan som skulle vara intressant att ta tillbaks igen, ja då kan du gå tillbaks i TimeMachine och hämta upp den tidigare versionen av dokumentet.

När du har formaterat hårddisken och sedan installerat om systemet (du kan inte installera operativsystemet från TimeMachine) så får du en fråga om du har ett tidigare system som du vill hämta upp. Här stoppar du in din TimeMachine hårddisk så hämtas det senaste upp. Den hämtar alltid senaste versioner och som din dator var och såg ut senast. Vill du ha en tidigare version av en fil eller dokument så får du leta upp det manuellt.

TimeMachine sparar varje timme under de senaste 24 timmarna, sen dagliga säkerhetskopior för den sensate månaden, sedan veckovisa säkerhetskopior för alla tidigare månader. Hade du TimeMachine på och igång innan du "vårstädade" din dator så har du det senaste sparat.

Det finns alltså alltid en "fullständig säkerhetskopia" i TimeMachine. Den har information om hur din dator såg ut och fanns vid den senaste säkerhetskopieringen, och det är vad du får när du hämtar upp ditt system igen - antingen via Flyttassistenten eller direkt i slutet av installationen av operativsystemet.

Och operativsystemet hämtar du från cmd + R vid uppstart (återställningsprogrammet), inte från TimeMachine. Du måste ladda ner Mac OS först. Eller på ännu äldre datorer och system - lägga in DVD:n med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter.Wickstrom

Hej och tack för ett mycket utförligt svar.

 

Jag har nu fått ordning på datorn och filerna igen och inget har försvunnit.

Precis som du säger så fanns allt sparat i Time Machine i backupen jag gjorde innan vårstädningen.

 

Jag laddade ner operativsystemet från nätet vid cmd + R, som du rekommenderar.

 

Men jag blev konfunderad när Time Machine meddelar att endast fullständiga backuper är synliga, och någon backup från datumet då jag tog senaste backupen inte fanns med.

 

Borde jag gjort på något annat sätt?

 

Eller ska jag där helt enkelt välja den senaste versionen som finns tillgänglig och lita på att allt finns där?

 

Tacksam för förklaring.

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda gång som TimeMachine gör en fullständig backup i betydelsen backup på precis allt, det är första gången den kopplas in. Efter detta så lägger den bara till det som kommit till efter att den första säkerhetskopian gjordes. Den kopierar alltså inte samma fil igen och igen. Har den kopierats en gång så ligger den där, den behlver inte kopieras flera gånger. Lagt kort ligger.

 

Däremot sparar den efterföljande versioner, dvs har du ändrat i en fil så räknas det som en ny fil och då finns den med i säkerhetskopieringen och läggs till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig förklara datumen du ser..

Låt oss säga du har ett dokument, du skriver på en bok. 8 timnar 5 dagar i veckan, 4 veckor i månaden, under tre månader.

 

Första dygnet så kommer du ha 8x2 = 16 versioner av det dokumentet på TimeMachine. Efter en månad skulle detta vara helt ohanterbart. Vad TimeMachine nu gör är följande:

 

Efter ett dygn så sparar den den senaste versionen och de äldre tas bort. Du får en version av ditt arbetsdygn när du börjar nästa dygn. Då får du 5 versioner på en vecka av dokumentet. När nästa arbetsvecka börjar så får du kvar sista versionen från fredagen veckan innan. Då får du på en månad 4 versioner. När nästa månad börjar så sparas den sista versionrn från föregående månad.

 

Och så håller det på.

Det innebär att för en och samma dokument så kan du gå tillbaks det senaste dygnet timme för timme, efter det senaste veckan dag för dag, efter det senaste månaden vecka för vecka och efter en månad tillbaks så kan du gå tillbaks månad för månad. För precis samma dokument, men olika versioner.

 

Det är så tidsstapeln i TimeMachine fungerar. Du tittar på en fil i taget och kan gå tillbaks fil för fil.

 

När du hämtar in en TimeMachine så hämtas alltid det senaste in av alla filer som den sparat, dvs som din dator såg ut när du den senaste säkerhetskopian gjordes. Det går inte att göra på ett annat sätt.

 

 

TimeMachine har alltså inte "återställningspunkt" som finns i Windows, inte för hela datorn. Du kan bara backa enskilda filer tillbaks och hämta in dessa inuti TimeMachine.

 

Vill du återskapa ett tidigare system så hämtas det in som det senast såg ut när det gjordes en TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Peter.Wickstrom

Hej,

 

Tack för ett utförligt svar.

 

Så om jag omformatterar datorn,

Bör jag då helt enkelt välja det senaste datumet som finns tillgängligt i time machine?

 

Tex om jag tar en säkerthetskopia den 1 Mars. Sedan omformatterar jag datorn och väljer sedan den senaste versionen i time machine. Den senaste versionen heter 1 februari. Om jag då väljer den, så finns allt från hela mars också med.

 

Om jag har förstått det rätt så är det så det fungerar?

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte välja något datum alls utan bara koppla in den. Datumen är för enskilda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar ett nytt system första gången, så fåt du frågan om du har ett tidigare system eller dator som du vill flytta över data från, och här kopplar du in din TimeMachine och sen hämtas informationen in. Ska inte finnas ett väljande av datum här utan den hämtar in som datorn såg ut när säkerhetskopieringen gjordes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan du få en lista med datum om du hämtar in med Flyttassistenten. Det finns alltså tre sätt att hämta in en säkerhetskopia från TimeMachine med:

* I slutet av starten av det nya systemet.

* Med Flyttassistenten.

* Med funktionen "Återskapa från Timemachine" som finns i återställningsprogrammet som du når med cmd R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du få upp en fråga om datum välj det senaste. Jag tror det är månadsbackupen du tänker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

:) Nu är jag lite sen i tråden men har en kompletterande fråga.

 

Jag kör just nu den första backup på min maskin den som sägs ta längst tid (extern usb enhet).

 

Vad skulle tex hända om jag råkar starta om datorn eller strömavbrott sker osv. Kommer Time börja om från början nästa gång eller fortsätter den där den var senast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Nu är jag lite sen i tråden men har en kompletterande fråga.

 

Jag kör just nu den första backup på min maskin den som sägs ta längst tid (extern usb enhet).

 

Vad skulle tex hända om jag råkar starta om datorn eller strömavbrott sker osv. Kommer Time börja om från början nästa gång eller fortsätter den där den var senast?

 

Den fortsätter där den var senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...