Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur länge skall en skrivare hålla?


xyz123

Rekommendera Poster

Våren 2013 fick jag en ny skrivare. Den påstås kunna fungera bra på ett litet kontor. Hitintills har den fungerat utmärkt. Jag har inte bara skrivit ut rapporter och foto utan även scannat och faxat utan problem. Men, som hemma skrivare, har den givetvis använts sparsamt, ungefär 4200 sidor skrivna.

 

Trots alla underhållsåtgärder; rengöring, justering, avtorkade valsar, ...; som jag hittat beskrivning på i diverse dokument och youtube inslag så vill den inte vara med längre.

Raderna blir hackiga och bokstäverna suddiga.

 

Med bara c:a 4200 sidor skrivna är, som jag ser det, användningen bara påbörjad! Bara några månaders användning! Detta får mig att ställa en hållbarhetsfråga till detta forum.

 

Hur länge bör en skrivare hålla? Vilka erfarenheter har ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laser eller bläckstråle?

 

Originaltoner/bläck eller pirat?

 

Har den stått långa perioder utan användning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våren 2013 fick jag en ny skrivare. Den påstås kunna fungera bra på ett litet kontor. Hitintills har den fungerat utmärkt. Jag har inte bara skrivit ut rapporter och foto utan även scannat och faxat utan problem. Men, som hemma skrivare, har den givetvis använts sparsamt, ungefär 4200 sidor skrivna.

 

Trots alla underhållsåtgärder; rengöring, justering, avtorkade valsar, ...; som jag hittat beskrivning på i diverse dokument och youtube inslag så vill den inte vara med längre.

Raderna blir hackiga och bokstäverna suddiga.

 

Med bara c:a 4200 sidor skrivna är, som jag ser det, användningen bara påbörjad! Bara några månaders användning! Detta får mig att ställa en hållbarhetsfråga till detta forum.

 

Hur länge bör en skrivare hålla? Vilka erfarenheter har ni?

I Sverige har man ett konsumentskydd på tre år, som företagare har man bara tillverkarens garantiåtagande. Jag har en skrivare, Brother DCP-7030, som jag har haft i drygt åtta år, och den fungerar bra ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våren 2013 fick jag en ny skrivare. Den påstås kunna fungera bra på ett litet kontor. Hitintills har den fungerat utmärkt. Jag har inte bara skrivit ut rapporter och foto utan även scannat och faxat utan problem. Men, som hemma skrivare, har den givetvis använts sparsamt, ungefär 4200 sidor skrivna.

 

Trots alla underhållsåtgärder; rengöring, justering, avtorkade valsar, ...; som jag hittat beskrivning på i diverse dokument och youtube inslag så vill den inte vara med längre.

Raderna blir hackiga och bokstäverna suddiga.

 

Med bara c:a 4200 sidor skrivna är, som jag ser det, användningen bara påbörjad! Bara några månaders användning! Detta får mig att ställa en hållbarhetsfråga till detta forum.

 

Hur länge bör en skrivare hålla? Vilka erfarenheter har ni?

Om det är en bläckskrivare, och du har kanske kört med “billigt bläck”? Är det en bra skrivare för övrigt, och som du är nöjd med, så är det värt att lämna in för en ordentlig rengöring. Förmodligen har munstyckena satts igen &/el valsarna som fått bläck som torkat och etsats fast. Ingenting en “rengöringprocedur” man kör tar hand om.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med skrivare som med allting annat. Alla exemplar är inte 100%. Men den enda gången jag har haft haveri på en skrivare var när jag köpte billigt bläck. Fick ungefär samma symptom som du beskriver. Min erfarenhet är alltså att billigt bläck blir dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min OfficeJet Pro från 2012 havererade förra veckan. Den har slutat mata papper. Det är ett litet kugghjul på en axel som slirar. Surt men orkar inte lägga energi på härket som dessutom behöver nya patroner. Beställde en ny OfficeJet Pro. Borde kanske valt ett annat fabrikat men var nöjd med den gamla i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laser eller bläckstråle?

 

Originaltoner/bläck eller pirat?

 

Har den stått långa perioder utan användning?

 

Bläck, har tidigare provat pirat men fått slänga dem snabbt. Till den här skrivaren har jag med stor sannolikhet bara använt originalpatroner.

I princip alltid varit påslagen. (Stäng *aldrig* av en bläckstråleskrivare!)

Men vi har haft strömavbrott och den har flyttas några gånger.

En hemmaskrivare kan, med lätthet, stå oanvänd, men påslagen, några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Xerox färglaser har jag haft i 10 år iaf... fungerar fortfarande perfekt.
Och så har jag en gammal HP bläckstråle/scanner, den fungerar den med. Den är säkert minst 15 år. Men jag har den mest till scannring nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bläck, har tidigare provat pirat men fått slänga dem snabbt. Till den här skrivaren har jag med stor sannolikhet bara använt originalpatroner.

I princip alltid varit påslagen. (Stäng *aldrig* av en bläckstråleskrivare!)

Men vi har haft strömavbrott och den har flyttas några gånger.

En hemmaskrivare kan, med lätthet, stå oanvänd, men påslagen, några veckor.

Vad är det för skrivare? HP? Epson?

 

Kan nog vara bra att kika igenom fler videos... men principen är densamma - lite olika sätt bara beroende på hur skrivaren är konstruerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en bläckskrivare, och du har kanske kört med “billigt bläck”? Är det en bra skrivare för övrigt, och som du är nöjd med, så är det värt att lämna in för en ordentlig rengöring. Förmodligen har munstyckena satts igen &/el valsarna som fått bläck som torkat och etsats fast. Ingenting en “rengöringprocedur” man kör tar hand om.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

 

Lämna in den ???

Det kostar *minst* 1000:- och ngn garanti att det räcker kan inte lämnas.

Om man inte hittar fullständig information om hur man skruvar isär och gör rent så återstår i praktiken att köpa en ny skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den ???

Det kostar *minst* 1000:- och ngn garanti att det räcker kan inte lämnas.

Om man inte hittar fullständig information om hur man skruvar isär och gör rent så återstår i praktiken att köpa en ny skrivare.

Kika på filmerna i inlägget ovanför... Är inte mycket att “skruva”.

 

Ja, det var det jag menade - om den är bra för övrigt, är en skrivare du är nöjd med, så kan det ju vara värt att fixa den istället för en ny. Tror inte det går på en tusenlapp, men kanske 5-800,- kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika på filmerna i inlägget ovanför... Är inte mycket att “skruva”.

 

Ja, det var det jag menade - om den är bra för övrigt, är en skrivare du är nöjd med, så kan det ju vara värt att fixa den istället för en ny. Tror inte det går på en tusenlapp, men kanske 5-800,- kanske.

 

Jag har frågat. 800:- + moms = 1000:- .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det hemligt eller är du villig att berätta vad det är för skrivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp och köpte en ny skrivare. Det blev en senare "årsmodell",

Brother MFC-J4620DW. Den som gick sönder var Brother MFC-J4510DW.

Länge tittade jag på andra skrivare, spec. Canon och HP. Men när alla HP som jag tittade på krävde extra tillbehör för att kunna skriva dubbelsidigt så fick det bli Brother.

Den kravlista jag hade innehöll: Dubbelsidigt, Färg, min 4 patroner, A3-utskrift (bara utskrift, ett ark), Ethernet (RJ45).

( Skrivaren har en alldeles fast plats! Varför köra WIFI till den?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...