Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Okänd Apple TV syns i iOS


KMN

Rekommendera Poster

Inget jättestort problem, men ändå smått obegripligt…

 

När jag tittar i listan över AirPlay-enheter i iOS – både iPad och iPhone – visas förutom mina egna enheter i nätverket också en Apple TV med namnet ”Vardagsrum”. Den är inte uppkopplad till nätverket om jag kollar min AirPort Extreme och det dyker inte upp i macOS under AirPlay eller som enhet för utljud.

Antagligen är det väl någon grannes Apple TV, men hur kommer det sig att den syns i iOS när den inte finns i nätverket?

Jag har provat med att stänga av wifi och starta om routern, men den dyker lik förbannat upp igen i samtliga iOS-enheter.

 

Någon som har en bra förklaring till fenomenet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget jättestort problem, men ändå smått obegripligt…

 

När jag tittar i listan över AirPlay-enheter i iOS – både iPad och iPhone – visas förutom mina egna enheter i nätverket också en Apple TV med namnet ”Vardagsrum”. Den är inte uppkopplad till nätverket om jag kollar min AirPort Extreme och det dyker inte upp i macOS under AirPlay eller som enhet för utljud.

Antagligen är det väl någon grannes Apple TV, men hur kommer det sig att den syns i iOS när den inte finns i nätverket?

Jag har provat med att stänga av wifi och starta om routern, men den dyker lik förbannat upp igen i samtliga iOS-enheter.

 

Någon som har en bra förklaring till fenomenet?

Har du också en Apple TV som heter Vardagsrum? I så fall, testa att döpa om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, min Apple TV heter "Apple TV". Har också provat att döpa om den och då slår namnet igenom tämligen omedelbart. Dock finns "Vardagsrum" kvar.

Undrar om en iOS-enhet och en Apple TV på något vis kan kommunicera utan att gå via routern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Undrar om en iOS-enhet och en Apple TV på något vis kan kommunicera utan att gå via routern...

Ja, på reddit säger man att det kan gå via blåtand. Du kan ju kolla den diskussionen. Se aktuellt avsnitt i spoiler.

 

 

post-28798-0-61320500-1487700408_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg något om det också. Men den här dök upp även om Bluetooth var av på telefonen/iPaden.

Men just nu är den i alla fall försvunnen. Får se om den dyker upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...