Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora problem med true type typsnitt på min mac!


MacMannen68

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag söker hjälp asp, jag har ett kundarbete och hade ej räknat med typsnittsproblem.

 

Jag har tankat ned flera true type till min mac, men så kom detta error-medelande, (se bild bifoga)

Och typsnitten beter sig märkligt i photoshop, över en viss pkt storlek så sabbas texten helt.

 

Hur ska man göra för att bli av med problemet? Det är ett jobb som skall snart till tryckeri

och sånt här stressar en. :/

post-79810-0-72806400-1487545771_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och typsnitten beter sig märkligt i photoshop, över en viss pkt storlek så sabbas texten helt.

En del fonter ligger inom, el begränsade upp till en viss storlek, t ex upp till NN.

 

Tittade på sidan (och här) för att kolla efter info, men det fanns ingen sån. Enda info'n var:

 

Uppercase: Yes

Lowercase: Yes

Numbers & Symbols: No

Style: Destroyed & Eroded

This font does NOT include a solid type.

 

Du kan också läsa på hans FAQ, det finns med där om problem med installation på Mac.

 

I am getting an error while installing the font on a Mac

We have since changed font software which has fixed the issues with our fonts. If you have a font file that still has this issue, please email us and we will send you an updated version.

 

https://www.chrisvile.com/faq.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del fonter ligger inom, el begränsade upp till en viss storlek, t ex upp till NN.

 

Tittade på sidan (och här) för att kolla efter info, men det fanns ingen sån. Enda info'n var:

 

Uppercase: Yes

Lowercase: Yes

Numbers & Symbols: No

Style: Destroyed & Eroded

This font does NOT include a solid type.

 

Du kan också läsa på hans FAQ, det finns med där om problem med installation på Mac.

 

Ok, jag vet inte vad NN är, men får nog googla. Jag kikade på länkarna, och ok...Men jag vet inte om jag hänger med här.

Menar du att detta typsnitt inte är anpassat för mac? Jag förstår inte. Jag tankade ned flera från "Dafont" och varje font

var deffekt nu och jag vet inte hur jag ska klara av att få det här jobbet klart, nu...jag får nog ringa apple support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEric F skrev "En del fonter ligger inom, el begränsade upp till en viss storlek, t ex upp till NN."

NN betyder här ett värde, det kan vara vilket värde som helst, vi vet inte värdet. Det är alltså bara ett exempel. Det som försöker kommuniceras här, det är att olika typsnitt passar olika storlekar och att kan för vissa typsnitt finnas en begränsning i hur mycket de kan dras upp i storlek. Det är skaparen av typsnittet som begränsar det.

Så, i ditt fall kan det vara så att du har hämtat hem typsnitt som inte fungerar för / inte är anpassade för de storlekar som du vill använda dem i. Och då får du använda andra typsnitt.

I just det här fallet kan det även handla om fel i typsnittet, det kan ju också hända. Som i länken som iEricF gav...
"

I am getting an error while installing the font on a Mac

We have since changed font software which has fixed the issues with our fonts. If you have a font file that still has this issue, please email us and we will send you an updated version."

Det kan ju vara så också, att det är ett fel i typsnittet och att det inte bara handlar om en begränsning av storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag söker hjälp asp, jag har ett kundarbete och hade ej räknat med typsnittsproblem.

 

Jag har tankat ned flera true type till min mac, men så kom detta error-medelande, (se bild bifoga)

Och typsnitten beter sig märkligt i photoshop, över en viss pkt storlek så sabbas texten helt.

 

Hur ska man göra för att bli av med problemet? Det är ett jobb som skall snart till tryckeri

och sånt här stressar en. :/

Vad visas om du fäller ner den lilla triangeln vid typsnittsnamnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEric F skrev "En del fonter ligger inom, el begränsade upp till en viss storlek, t ex upp till NN."

NN betyder här ett värde, det kan vara vilket värde som helst, vi vet inte värdet. Det är alltså bara ett exempel. Det som försöker kommuniceras här, det är att olika typsnitt passar olika storlekar och att kan för vissa typsnitt finnas en begränsning i hur mycket de kan dras upp i storlek. Det är skaparen av typsnittet som begränsar det.

 

Så, i ditt fall kan det vara så att du har hämtat hem typsnitt som inte fungerar för / inte är anpassade för de storlekar som du vill använda dem i. Och då får du använda andra typsnitt.

 

I just det här fallet kan det även handla om fel i typsnittet, det kan ju också hända. Som i länken som iEricF gav...

"

I am getting an error while installing the font on a Mac

We have since changed font software which has fixed the issues with our fonts. If you have a font file that still has this issue, please email us and we will send you an updated version."

 

Det kan ju vara så också, att det är ett fel i typsnittet och att det inte bara handlar om en begränsning av storleken.

Aha! Ok...då är jag med tack! Men det oroade mig lite då flera typsnitt var problem med redan under installationen, som du ser enligt bifogad bild.

Annars kan man ju rädda det kom jag på nu att jag bara vektoriserar det i Adobe illustrator och sen funkar det finfint för att klara deadline.:)

 

Men får se gällande övriga problemen...hoppas det inte är fö rmycket av det varja gång jag tankar ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del fonter ligger inom, el begränsade upp till en viss storlek, t ex upp till NN.

 

Tittade på sidan (och här) för att kolla efter info, men det fanns ingen sån. Enda info'n var:

 

Uppercase: Yes

Lowercase: Yes

Numbers & Symbols: No

Style: Destroyed & Eroded

This font does NOT include a solid type.

 

Du kan också läsa på hans FAQ, det finns med där om problem med installation på Mac.

 

 

 

Vad visas om du fäller ner den lilla triangeln vid typsnittsnamnet?

 

 

Vad visas om du fäller ner den lilla triangeln vid typsnittsnamnet?

Detta visas!

post-79810-0-51981000-1487600093_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Detta visas!

 

 

Den verkar visa att du har dubbla kopior av samma Font installerade. Därför det krånglar.

 

 

post-74999-0-44621100-1487601415_thumb.png

 

Fungerar nämligen på min - Iaf gratis versionen som fanns i en av länkarna.... Dock inte testat i PS än men om dubletten är det enda som är problem med din kan det kanske vara det som gör att det krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...