Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

konvertera mov till annat format utan förlorad kvalite


Dudelina

Rekommendera Poster

Hej!
Jag ska klippa ihop olika filmfiler i Movie Maker. Vissa av filerna har formatet mov och kommer därför in bara som en ljudfil och ingen bild visas. Jag måste därför konvertera till annat filformat. Vilket program kan jag använda och till vilket filformat för att inte förlora kvalitet på filmfilen? Har försökt använda handbrake och andra gratisprogram och konverterat till mpeg4 men filen blir då en tiondel så stor och slutresultatet blir dålig kvalite. Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att "mov" är ett filformat, en behållare som innehåller multimedia i okänt format (=codec). Det finns hundratals codecs. Vilken codec använder DIN film?

 

Här är en codec-lista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_codecs

 

Vidare så undrar jag vilken upplösning filmerna har (i pixlar) och vilken upplösning din färdiga film ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde fråga en sak: Hur många bilder per sekund ska din redigerade film ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ska klippa ihop olika filmfiler i Movie Maker. Vissa av filerna har formatet mov och kommer därför in bara som en ljudfil och ingen bild visas. Jag måste därför konvertera till annat filformat. Vilket program kan jag använda och till vilket filformat för att inte förlora kvalitet på filmfilen? Har försökt använda handbrake och andra gratisprogram och konverterat till mpeg4 men filen blir då en tiondel så stor och slutresultatet blir dålig kvalite. Tips?

 

 

Passthrough med iFFmpeg till H264.

 

Kolla först upp befintliga codecs i din fil med Invisor eller VideoSpec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...