Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

email tappat "gammalt" lösenord på glocalnet


Gäst baconatte

Rekommendera Poster

Gäst baconatte

Hej

Nät vi köpte ny dator till hustru kopierade dotter över från Ibook g4 till den nya. I den gamla datorn fanns två mailadresser en till glocalnet och en till ciao IP med vidhängande inställningar.

CiaoIP hängde med men inte glocalnet som plötsligt saknade lösenord. Och detta hade hustru aldrig skrivit upp då det begav sig. För att ytterligare komplicera det hela så hade vi lämnat glocalnet men behållit mailadressen.

Så eventuella kundnummer för att där kunna återställa hos Glocalnet är passe.

I Ibooken finns dock allt kvar och där funkar serven för inkommande post på glocalnet. Men alltså inte i den nya.

Finns det något sätt att få över bara mailinställningen med åtföljande lösenord till den nya macen?

Eller.. finns det ngt sätt att vidarebefordra mailen som kommer in till glocalnet till ciao IP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nät vi köpte ny dator till hustru kopierade dotter över från Ibook g4 till den nya. I den gamla datorn fanns två mailadresser en till glocalnet och en till ciao IP med vidhängande inställningar.

CiaoIP hängde med men inte glocalnet som plötsligt saknade lösenord. Och detta hade hustru aldrig skrivit upp då det begav sig. För att ytterligare komplicera det hela så hade vi lämnat glocalnet men behållit mailadressen.

Så eventuella kundnummer för att där kunna återställa hos Glocalnet är passe.

I Ibooken finns dock allt kvar och där funkar serven för inkommande post på glocalnet. Men alltså inte i den nya.

Finns det något sätt att få över bara mailinställningen med åtföljande lösenord till den nya macen?

Eller.. finns det ngt sätt att vidarebefordra mailen som kommer in till glocalnet till ciao IP?

I din iBook... Öppna nyckelringen (OS X Keychain) och sök upp den där. Dubbelklicka på den, så finns ett alternativ om att “visa lösenord”.

 

Hittade en gammal kvarglömd post jag glömt rensa ut... Så, såhär kan det se ut:

 

post-64246-0-34096300-1486581166_thumb.jpg

 

 

Hoppas det löser sig... :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

I din iBook... Öppna nyckelringen (OS X Keychain) och sök upp den där. Dubbelklicka på den, så finns ett alternativ om att “visa lösenord”.

 

Hittade en gammal kvarglömd post jag glömt rensa ut... Så, såhär kan det se ut:

 

attachicon.gifOSX_Keychain_pwd.jpg

 

 

Hoppas det löser sig... :crossfingers::yeahbaby:

 

Jo det löste sig på så sätt att jag fick fram lösenorden. Och de var desamma som på den gamla datorn. Men inte fn funkar mail för det. Gick till dessutom går det inte att logga in på Icloudinställningarna. Okänt fel eller så så står den och snurrar.

Min fru är rasande och undrar vad det är för skit man köpt. Och jag undrar detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

PS Ska ska också säga att att ett felmeddelande löd "kan inte ansluta på grund av ett problem med appleID "min frus ID"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första problemet så stäm av e-mail inställningarna som du har för Glocalnet i den gamla datorn, skriv upp dem på papper, och sen fyll i samma på den nya. Det gäller då för inkommande server, utgående server, autentisering, portnummer, SSL och så vidare. Se till så det är precis samma inställningar i Mail på den nya datorn för Glocalnet-kontot som på den gamla med samma konto.

​När det gäller det andra problemet, gå in på Apple ID hos Apple och verifiera där så allt är korrekt.
https://appleid.apple.com/#!&page=signin

​Gå även in på iCloud på webben och verifiera att allt fungerar där som det ska.
https://www.icloud.com/

​I datorn slå av iCloud-inställningarna och sedan slå på dem igen, logga in och se till så de fungerar. Kolla även iCloud-mejlen, jag skulle ta bort iCloud-kontot från mejlen och sen lägga till det igen (inget försvinner, för det finns på iCloud på webben). Använd förinställningarna i programmet för iCloud-mejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...