Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte öppna en tif


Minkowski

Rekommendera Poster

som

 

kan du maila filen ?

Missade du den i inlägget där: https://forum.macworld.se/topic/181140-kan-inte-oeppna-en-tif/page-2?p=1861713&do=findComment&comment=1861713 + att den finns i Spoilern längre upp.

 

Här är direktkänken till zipfilen jag gjorde: https://forum.macworld.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=98728

När du packar upp Zipfilen ligger bilden i en folder med samma namn som zipfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser den nu. Det var ju bra gjort ! tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag försökte installera Gimp och så får jag detta

 

post-63217-0-25707100-1489128335.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera Gimp och så får jag detta

I macOS Sierra försvann ett alternativ i Systeminställningar, om att installera från andra än  eller av  identifierade utvecklare. Fanns en “Anywhere”.

 

- - -

 

Det finns 2 Terminal-lösningar:

 

1. Få tillbaka det 3'e alternativet.

sudo spctl --master-disable

Så dyker det upp i Systeminställningarna igen:

gatekeeper-allow-apps-anywhere-macos-2.j

 

How to Allow Apps from Anywhere in macOS Sierra Gatekeeper

 

- - -

 

2. Lägg till ett undantag för enskilda program.

# spctl --add /Path/To/Application.app
#
# t ex:
spctl --add /Applications/GIMP.app

How to Add Gatekeeper Exceptions from Command Line in Mac OS X

 

spctl(8) OS X Manual Page

 

- - -

 

Vilket sätt man väljer får man väl känna av lite själv. Antingen gör man så Gatekeeper fungerade som innan, eller så lägger man till undantag varteftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har öppnat GIMP men den öppnar inte min nya TIF fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I macOS Sierra försvann ett alternativ i Systeminställningar, om att installera från andra än  eller av  identifierade utvecklare. Fanns en “Anywhere”.

 

- - -

 

Det finns 2 Terminal-lösningar:

 

 

1. Få tillbaka det 3'e alternativet.

sudo spctl --master-disable

Så dyker det upp i Systeminställningarna igen:

gatekeeper-allow-apps-anywhere-macos-2.j

 

How to Allow Apps from Anywhere in macOS Sierra Gatekeeper

 

- - -

 

2. Lägg till ett undantag för enskilda program.

# spctl --add /Path/To/Application.app
#
# t ex:
spctl --add /Applications/GIMP.app

How to Add Gatekeeper Exceptions from Command Line in Mac OS X

 

spctl(8) OS X Manual Page

 

- - -

 

Vilket sätt man väljer får man väl känna av lite själv. Antingen gör man så Gatekeeper fungerade som innan, eller så lägger man till undantag varteftersom.

Enklare, och bättre för datorns allmänna säkerhet, är att i stället högerklicka på programmets ikon i Finder, välja öppna från menyn och sedan godkänna att just det programmet körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare, och bättre för datorns allmänna säkerhet, är att i stället högerklicka på programmets ikon i Finder, välja öppna från menyn och sedan godkänna att just det programmet körs.

Ja, exakt... Alternativ 2 där blir ju lite som att permanenta det enskilda programmet, så man slipper högerklicka varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt... Alternativ 2 där blir ju lite som att permanenta det enskilda programmet, så man slipper högerklicka varje gång.

Jo, visst, men att jobba enbart i Finder är nog säkrare för den mer ovane användaren. I Terminalen kan man ställa till med en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst, men att jobba enbart i Finder är nog säkrare för den mer ovane användaren. I Terminalen kan man ställa till med en del.

Man behöver inte vara rädd för Terminalen, men man skall ha respekt för den. Det är väldigt mycket som skall till för att det skall gå illa. Som oftast för man bara ett felmeddelande att det inte gick, el att något inte fanns. Man få ju också när man skiver sånt också ta lite ansvar och skriva med ev risker, för vissa kommandon. Just den är mel/mindre klipp&klistra bara. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt... Alternativ 2 där blir ju lite som att permanenta det enskilda programmet, så man slipper högerklicka varje gång.

Man behöver bara högerklicka första gången. Sen vet den att du godkänt programmet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...