Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

App Store vill uppdatera massa appar jag aldrig laddat ner?


Mr.Inscrutable

Rekommendera Poster

Mr.Inscrutable

Tjenamors!

 

Har stött på ett intressant fenomen där App Store vill uppdatera (i detta fall 10) appar som jag aldrig laddat ner eller köpt med detta Apple ID.

 

Apparna som App Store vill uppdatera är inte helt okända för mig, jag har laddat ner / köpt dom från App Store med ett tidigare Apple ID, men dom har inget att göra med detta Apple ID som är in-loggat nu. Det som är så förvirrande är att datorn borde inte känna igen det gamla Apple ID't då jag formaterat om hela datorn och installerat macOS från ett USB-minne, och därefter loggat in med mitt nya Apple ID... så hur i hela friden kan App Store komma ihåg vad tidigare Apple ID installerat på denna dator? :fundersam: Och varför vill den uppdatera dessa appar som inte ens finns installerade på datorn?

 

Någon som har någon idé om vad som står på? :blink:

 

Mvh//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger "installerat från ett USB minne" vad hade du lagt på USB minnet och på vilket sätt? Bara installationsprg som du hämtade från App Store? Hämtade du det med ditt gamla Apple ID?

Om du i App Store programmet går in på Via konto, vad får du upp för Apple ID där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Inscrutable

Läst tillbaka en backup efter ominstallation av din mac?

 

Nej. Gjorde en 'clean install'.

 

När du säger "installerat från ett USB minne" vad hade du lagt på USB minnet och på vilket sätt? Bara installationsprg som du hämtade från App Store? Hämtade du det med ditt gamla Apple ID?

Om du i App Store programmet går in på Via konto, vad får du upp för Apple ID där?

 

Jag använde kommandotolken för att förbereda ett 16GB USB-minne (likt denna guide). Jag minns inte med vilket Apple ID jag laddade ner macOS Sierra, men rimligtvis borde det ha varit det gamla Apple ID't. Men det ska väl ändå inte påverka? Om jag går in i App Store så är jag inloggad med korrekt Apple ID, och jag aldrig använt det gamla Apple ID sen jag bytte till detta (dvs. det gamla Apple ID't har aldrig varit inloggat på denna dator).

 

Om jag går in på App Store och klickar på fliken 'Purchased' (alla appar som jag laddat ner, även gratisappar) så finns ingen av det program som den vill uppdatera med på den listan... dvs apparna som den försöker uppdatera har aldrig laddats ner på denna dator eller med detta Apple ID.

 

Jag förberedde datorn precis som man gör innan man säljer den. Följde en guide steg för steg, loggade ut alla inloggningar, av-auktoriserade iTunes, förberedde USB-minnet enligt guiden ovan, och formaterade hela hårdisken innan jag gjorde en helt fräsch installation av operativsystemet från USB-minnet.

 

Väldigt skumt detta...

 

EDIT: Mysteriet går ännu djupare... utan att ha gjort någonting med datorn sen jag posta tråden så la jag idag märke till att App Store plockat bort uppdateringarna och jag möts med 'No Updates Available'... är detta ett berättigat 'wtf moment'?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt OS X är då kopplat till ditt förra Apple ID eftersom det var nedladdat med det och därmed ser ditt gamla Apple ID-konto "under ytan", men sen uppstår ju en förvirring för det eftersom du inte är inloggad på det i din dator. Det blir så för alla OS X som du "köper" som är nyare än det som följde med datorn från fabrik.

Den metod du använt dig av för att göra en "clean install" är inte det som rekommenderas av Apple. När jag gjort "clean install" så har jag gjort det via återställningsprogrammet - cmd R vid uppstart eller alt cmd R för att hämta det från internet istället för återställningspartitionen. Apple har tidigare haft en mjukvara som har laddat ner OS X och gjort det möjligt att spara på extern skiva, jag hade det till Lion kommer jag ihåg men jag har inte sett någon om det sen så det finns nog inte kvar.

Nu antar jag alltså att det OS du laddat ner inte är "fabriks OS". Det bästa är att ladda ner "fabriks OS" först, och sen uppdatera det med vilket Apple ID du nu vill använda för det. Eller om du ska sälja datorn helt enkelt undvika ladda ett uppdaterat OS utan låta köparen hämta nytt OS med köparens eget Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Inscrutable

Ditt OS X är då kopplat till ditt förra Apple ID eftersom det var nedladdat med det och därmed ser ditt gamla Apple ID-konto "under ytan", men sen uppstår ju en förvirring för det eftersom du inte är inloggad på det i din dator. Det blir så för alla OS X som du "köper" som är nyare än det som följde med datorn från fabrik.

 

Den metod du använt dig av för att göra en "clean install" är inte det som rekommenderas av Apple. När jag gjort "clean install" så har jag gjort det via återställningsprogrammet - cmd R vid uppstart eller alt cmd R för att hämta det från internet istället för återställningspartitionen. Apple har tidigare haft en mjukvara som har laddat ner OS X och gjort det möjligt att spara på extern skiva, jag hade det till Lion kommer jag ihåg men jag har inte sett någon om det sen så det finns nog inte kvar.

 

Nu antar jag alltså att det OS du laddat ner inte är "fabriks OS". Det bästa är att ladda ner "fabriks OS" först, och sen uppdatera det med vilket Apple ID du nu vill använda för det. Eller om du ska sälja datorn helt enkelt undvika ladda ett uppdaterat OS utan låta köparen hämta nytt OS med köparens eget Apple ID.

 

Det förklarar det hela, tack & bock! Vad händer om köparen inte uppdaterar? Då använder hen datorn med mitt gamla Apple ID och det finns inget jag kan göra åt det? Även om jag laddar ner fabriks-os så måste jag ju ändå vara inloggad med mitt Apple ID, så det lär väl bli samma resa hur man än vrider och vänder på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du går in på återställningsprogrammet och formaterar hårddisken där och gör en ny installation av OS X så får du den version som datorn kom med, och det laddas inte ner från ditt Apple ID på App store. Datorn blir som du inte har använt den tidigare. Köparen av din dator kan ange sitt Apple ID och uppgradera till nyare OS X från App store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningen är det du når med cmd R vid uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det förutsätter du har en dator som kom med minst Lion. (10.7). Har du en äldre dator än så så är bästa sättet att använda de systemskivor som datorn kom med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...