Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopierings problem, låt nr1 men inte låt nr2 ?


porcorosso

Rekommendera Poster

Hej

När jag skall kopiera en skiva till iTunes har det hänt ett flertal gånger att låt nr 1 går bra men vid låt 2 blir det stopp !

Har Mac Mini och senaste Mac OS och Itunes ( 12.5.5.5 )

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig att lösa detta problem ?

Har ingen vana av att "pilla" med Macen.

Alla tips är välkomna. Hårdvara, mjukvara inställningar och tips och trix.

Har en dvd-skivare från Samsung för att läsa in cd-skivorna.

Skivorna är från mindre bolag.

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopieringsskydd kanske.

Hur du kringgår det får du fråga någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopieringsskydd kanske.

Hur du kringgår det får du fråga någon annan.

Har aldrig stött på något kopieringskydd i iTunes. Kommer ihåg en gång då en kompishade svårt med en skiva i sin (Windows-)dator, där min dator importerade den utan några problem. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skall kopiera en skiva till iTunes har det hänt ett flertal gånger att låt nr 1 går bra men vid låt 2 blir det stopp !

Vet inte hur du gör för att kopiera, men att det bara blir 1 låt... kanske skulle kunna vara att t ex 1 låt är markerad i listan med låtar och att den bara tar den. Prova att markera alla innan du importerar.

 

Har ingen vana av att "pilla" med Macen.

Alla tips är välkomna. Hårdvara, mjukvara inställningar och tips och trix.

Annars, för att importera skivor: Gjorde några skärmdumpar om det kan vara till hjälp.

 

Först ställ in vilken kvalitet du vill ha.

 

iTunes preferences->Allmänt ... och längst ner. Klicka på “Import Settings...”

post-64246-0-97088700-1486268056_thumb.png

 

I 1'a dropmeny, välj kodare (mp3, aac osv).

post-64246-0-70500100-1486268062_thumb.png

 

I andra dropmenynm välj “custom” (även om den redan står på den).

post-64246-0-50059500-1486268068.png

 

Mina inställningar ser t ex ut såhär:

post-64246-0-37207200-1486268074_thumb.png

 

Klicka OK på alla fönster/paletter och stoppa i CD'n. När den är inladdad dyker den upp i iTunes, och den visas förmodligen som “Audio CD” - om du inte redan har fixat med album- och låtnamn och sånt.

 

post-64246-0-08014800-1486268081.png

 

Till höger finns 3 knappar. På den med “options”, där kan du klicka och välja t ex att hämta låtnamn. Det finns en inställning som gör att det görs automatiskt (se 1'a bilden). Jag föredrar att göra det manuellt.

post-64246-0-52525800-1486268093.png

 

Sen klicka på “Import CD”. Ev att du markerar alla då om det bara är 1 låt som importeras, men jag har för mig att det bara är när man högerklickar på låtarna och väljer importera den vägen.

 

Man kan ju fixa med namn och sånt efter att den är importerad. Jag föredrar att göra det före, så hamnar den (filerna) där den skall direkt s a s.

 

Hoppas att det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig stött på något kopieringskydd i iTunes. Kommer ihåg en gång då en kompishade svårt med en skiva i sin (Windows-)dator, där min dator importerade den utan några problem. :crossfingers:

 

Nej, inte i iTunes, men det fanns ett tag skydd på skivorna som en musik-CD-spelare översåg med, men en datorbrännare sparkade bakut mot. Dessa skivor fick inte ha CD-loggan på sig (eller omslaget). Om man INTE ser denna logga på CDn så kan det vara svårt att kopiera den.

 

800px-CD-AUDIO_logo.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar vara den portabla dvd-brännaren som är boven i dramat.

Det är troligen problem med gamla drivrutiner (Samsung DVD Writer SE-208 från 2014)

Tog bort en skiva från iTunes biblioteket och när jag försökte lägga till samma skiva uppstår samma problem.

Jag har en ny fråga.

Måste det vara en CD/DVD brännare för att överföra en cd till iTunes biblioteket ?

Duger det inte med en CD/DVD spelare ?

Vänlige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar vara den portabla dvd-brännaren som är boven i dramat.

Det är troligen problem med gamla drivrutiner (Samsung DVD Writer SE-208 från 2014)

Tog bort en skiva från iTunes biblioteket och när jag försökte lägga till samma skiva uppstår samma problem.

Jag har en ny fråga.

Måste det vara en CD/DVD brännare för att överföra en cd till iTunes biblioteket ?

Duger det inte med en CD/DVD spelare ?

Vänlige

Det räcker med en CD/DVD-läsare. Eftersom den är extern, så går den väl via USB? Dyker den upp i Finder &/el i iTunes skall det inte behövas några mer “drivrutiner”.

 

Dyker skivan du skall importera upp i iTunes? eller hur gör du när du skall importera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Problemet är löst. Jag bytte till en annan optisk enhet och problemet försvann.

Jag vill tacka alla som har försökt hjälpa mig med förslag och tips på lösningar.

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Problemet är löst. Jag bytte till en annan optisk enhet och problemet försvann.

Jag vill tacka alla som har försökt hjälpa mig med förslag och tips på lösningar.

Vänligen

[+] Gôtt att det löste sig. :yeahbaby: Och tack för återkoppling, och hur du löste det. Hjälper alltid nästa som kommer. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...