Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg MBP 13" 2012, har provat "allt". Vad gör jag nu?


qproduktion

Rekommendera Poster

Har en Macbook Pro 13”, mitten 2012 (nyköpt 2015), 500GB SSD, 16 GB RAM.

Minns inte exakt när det började men tror det var efter installation av Yosemite (Fast då var det dessutom FileVault som hängde sig och jag fick installera om, utan FileVault).

I princip allt jag gör blir med fördröjning. Om jag öppnar ett Finder-fönster kan det ta två tre sekunder innan det öppnas. Samma sak om jag klickar på en fil för att se förhandsvisning, stänger ett dokument, klickar för att öppna en meny, skriver text, etc. Fast inte precis hela tiden, men plötsligt, som nu t.ex. när jag skriver in text, så pausar markören ett par, tre sekunder, badbollen snurrar och sen skrivs texten in.

Aktivitetskontrollen visar inget märkligt, eftersom jag har rätt mycket RAM kan jag ha många program igång, ändå används oftast inte mer än 60%. Växelfilen är pytteliten, just nu ovanligt ”stor” 40 MB.

Ingen process skenar, och trots att jag har två webbläsare, Photoshop och Illustrator plus lite annat igång, så är Systemanvändning på 6-8% och Användare 8-12%.

Jag har kört hardware test, hittade inget, uppgraderat till Sierra, hjälpte inte så gick tillbaka till Yosemite, (har flera program som inte funkar i Sierra), Kört Reparera behörigheter och skiva i Skivkontroll, Säker start. Hjälper inte.

Nån som har nåt förslag för felsökning? Att installera ett OS rent och sen installera program för program låter sig inte göras i nuläget (har inte alla installerare och sitter dessutom med usel bandbredd, så ladda ner stora filer funkar inte).

Det bästa vore om det finns något sätt att stänga av alla tillägg/program och aktivera ett i taget, men har aldrig hört att det är möjligt?

Lätt uppgiven men hoppfull

 

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att lägga till en ny användare. Om du kör på denna är

det samma seghet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, testat det med. Samma sak. (Men tipset fick mig att gå in och kolla i User/applications och där låg ett program, Akamai Netsession, som jag inte ens minns att jag installerat. Det kan jag förmodligen rensa bort)

 

Tack för förslaget iaf.

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har inte märkt om avinstallationen påverkat något än. Men huvudsakliga problemet är fortfarande kvar.

 

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en mekanisk disk hade rådet varit byt.

Mycket pekar på din SSD. Kan du testa med en annan?

Kanske boota från extern SSD för att se om problemet försvinner.

Antar att även SSD kan trassla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat på din SSD?

Finns bra och dåliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en A-data SP600. Har ingen aning om den är bra eller ej men (den trovärdiga) butiken jag köpte den av intygade att det är bra kvalitet.

 

TRIM, man lär sig nåt nytt varje dag. Nej det är inte aktiverat. Jag ska prova genast, och återkommer med resultatet.

 

Stort tack för tipsen!

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kunde du väl ha fått modellen rätt?

 

oops :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en A-data SP600. Har ingen aning om den är bra eller ej men (den trovärdiga) butiken jag köpte den av intygade att det är bra kvalitet.

 

TRIM, man lär sig nåt nytt varje dag. Nej det är inte aktiverat. Jag ska prova genast, och återkommer med resultatet.

 

Stort tack för tipsen!

/micke

Adata är en kvalitets-SSD. Men det finns ingen tillverkare som har 100% felfria hårddiskar. Eller någon produkt överhuvudtaget. Den kan ha blivit defekt.

...

Utan TRIM segar hårddisken ner sig över tid och kan förklara dina symptom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat datorn i ett dygn och det verkar som TRIM var grejen! Än så länge inga fördröjningar, utan det flyter på som det ska.

 

Har inte testat disken med BlackMagic än, ska göra det också, men som sagt, det verkar ju vara löst.

 

Stort stort tack till er för tips och engagemang!

 

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...