Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musikskapartråden - vi som mixar hemma


sevensleeper

Rekommendera Poster

Om du hunnit lyssna kolla texterna så är all feedback intressant att höra. Alla texter finns numera här: www.sevensleeper.se

 

 

Ser bra ut! :P Kom på en annan sak däremot - kör du genom Spinnup då eller vilken "digital grossist" har du hittat? Dessutom undrar jag om dina låtar är mastrade? Dom låter riktigt bra så därför jag undrar... Och isf, gjort det själv eller fått hjälp av någon? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 105
  • Created
  • Senaste svar

 

 

Ser bra ut! :P Kom på en annan sak däremot - kör du genom Spinnup då eller vilken "digital grossist" har du hittat? Dessutom undrar jag om dina låtar är mastrade? Dom låter riktigt bra så därför jag undrar... Och isf, gjort det själv eller fått hjälp av någon? :D

Jag kör via www.recordunion.com.

 

Jag har inte mastrat dem, inte mer än att jag lagt en Compressor och Limiter på allt. Jag har gjort precis allt själv, skrivit, spelat in, mixat utan att ha spelat upp det för någon (utom min sambo) innan jag distribuerade det online. Kul att du tycker det låter bra! :):kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör via www.recordunion.com.

 

Jag har inte mastrat dem, inte mer än att jag lagt en Compressor och Limiter på allt. Jag har gjort precis allt själv, skrivit, spelat in, mixat utan att ha spelat upp det för någon (utom min sambo) innan jag distribuerade det online. Kul att du tycker det låter bra! :):kartjej:

 

 

Så Pass! Trodde dom var mastrade, eller typ iaf, eftersom dom låter bra... Men kan kanske mer vara volymen som blir "starkare" om man mastrar dom så klart, inte själva ljudet nä... :P

 

- Gör samma här nämligen, skriver, producerar, sjunger - men lagt upp digitalt genom Spinnup, som ägs av Warner Music Sweden, så där har man även "chans" att bli scoutad om dom tycker man är duktig... Även om det kanske är en fjantig del av det hela, så är deras tjänst helt okay, man betalar per år och får själv alla pengar man tjänar på streams och downloads... Men antar att det är liknande avtal på den tjänsten du har?

 

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så Pass! Trodde dom var mastrade, eller typ iaf, eftersom dom låter bra... Men kan kanske mer vara volymen som blir "starkare" om man mastrar dom så klart, inte själva ljudet nä... :P

 

- Gör samma här nämligen, skriver, producerar, sjunger - men lagt upp digitalt genom Spinnup, som ägs av Warner Music Sweden, så där har man även "chans" att bli scoutad om dom tycker man är duktig... Även om det kanske är en fjantig del av det hela, så är deras tjänst helt okay, man betalar per år och får själv alla pengar man tjänar på streams och downloads... Men antar att det är liknande avtal på den tjänsten du har?

 

:galetglad:

En mastring skulle vara bra för låtarna, få instrumenten ännu mer "på plats", även få upp volymen lite. Får se om jag själv köper något mastringspluggin. Vad kör du för grejer och hur hittar jag dig på Spotify? :)

 

Yes, man betalar per år och får behålla den lilla slant man får. Hoppas att den slant man får är högre än årsavgiften i alla fall. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mastring skulle vara bra för låtarna, få instrumenten ännu mer "på plats", även få upp volymen lite. Får se om jag själv köper något mastringspluggin. Vad kör du för grejer och hur hittar jag dig på Spotify? :)

 

Yes, man betalar per år och får behålla den lilla slant man får. Hoppas att den slant man får är högre än årsavgiften i alla fall. ;)

 

 

Har hittat Landr.com som jag ska testa sen när jag har mer pengar som är en mastering-tjänst där du betalar en viss summa per månad, beroende på hur många och på hur bra kvalité du vill mastra dina låtar... Låter riktigt bra, annars brukar nämligen en "Mastered for iTunes" tjänst ligga på runt 500kr per låt liksom... :totaltgalen:

 

Jag finns under "David Redjoy" på alla digitala tjänster... Även SoundCloud också så klart, där det finns lite mer musik uppe, både äldre och nyare än den singeln jag har uppe på Spotify just nu...

 

Dessutom har "Spinnup" tjänsten gratis uppladdning just nu med både singlar och album fram till 3e Mars så kommer nog lägga upp mer musik i veckan känns det som... :whistling:

 

Ja typ så det är, brukar gå back vid varje års-betalning typ... :superirriterad::whistling: haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har hittat Landr.com som jag ska testa sen när jag har mer pengar som är en mastering-tjänst där du betalar en viss summa per månad, beroende på hur många och på hur bra kvalité du vill mastra dina låtar... Låter riktigt bra, annars brukar nämligen en "Mastered for iTunes" tjänst ligga på runt 500kr per låt liksom... :totaltgalen:

Landr.com är den tjänst som Record Union erbjuder. Har inte kollat priser, men ska nog testa att köpa något schyst pluggin till Logic och köra själv.

 

Jag finns under "David Redjoy" på alla digitala tjänster... Även SoundCloud också så klart, där det finns lite mer musik uppe, både äldre och nyare än den singeln jag har uppe på Spotify just nu...

Kul, ska kolla upp! :)

 

 

Dessutom har "Spinnup" tjänsten gratis uppladdning just nu med både singlar och album fram till 3e Mars så kommer nog lägga upp mer musik i veckan känns det som... :whistling:

Okej, men då är det ändå årsavgift sedan antar jag. Men gött ändå. :)

 

 

Ja typ så det är, brukar gå back vid varje års-betalning typ... :superirriterad::whistling: haha

Haha! Ja, jag kommer ju hamna i samma läge. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
davidredjoy

Hijackar din tråd här nudå och säger samma sak - Mitt nya album är uppe för lyssning nu för alla som vill och kan...

:whistling:

 

Spotify:

- https://open.spotify.com/album/3zGDpJuExpZ4aVs2L7D1L6

 

Finns även på music för dom som föredrar detta så klart! :nerd:

 

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Spännande! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Länken funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Länken funkar inte.

 

 

https://open.spotify.com/album/3zGDpJuExpZ4aVs2L7D1L6

 

Testa den ist :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Nu så. 25 låtar är kaxigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Nu så. 25 låtar är kaxigt. :)

 

 

Haha ja tänkte, lika bra att köra på stort! :totaltgalen:

(Det är även max vad Spinnup tillåter nämligen... )

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrat trådens namn och tagit bort ett antal ovidkommande inlägg

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
sevensleeper

Då var det dags att väcka liv i tråden. Jag släppte på midsommar ny singel, kolla in den på Spotify, Apple Music, iTunes osv. Sprid till alla ni känner. :D

 

https://open.spotify.com/track/4dQC2XqjtJ1p2icqbnb895

 

 

post-76941-0-90761500-1498574278.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vi som mixar hemma kan alltså med gott samvete fortsätta spara både arbetstid och utrymme på hårddisken och istället fokusera på en välljudande mix. För "eliten" som fortfarande tror på mirakel lär inte ens nedanstående synpunkter från en mycket erfaren person få dem att ändra uppfattning.

 

Håller helt med.

 

 

I och med att man bränner CD-skivor måste man dessutom tillföra artificiellt brus (dither) för att kompensera för den ljudförvrängning som uppstår i och med konveritering från 24 till 16 bitar.

 

Okej, finns det någon som fortfarande bränner en CD/DVD? Jag har själv inte gjort det sedan Jesus hängde på korset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, finns det någon som fortfarande bränner en CD/DVD?

Nej, inte någon (singular) - men förmodligen en hel del. :ThumbsUp: Själv brände jag ut material på CD bara häromdagen. Hade tyvärr inga tomma DVD hemma, så det blir att köpa en ny spindel. Även mina CD var nästan slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte någon (singular) - men förmodligen en hel del. :ThumbsUp: Själv brände jag ut material på CD bara häromdagen. Hade tyvärr inga tomma DVD hemma, så det blir att köpa en ny spindel. Även mina CD var nästan slut.

Haha! Men varför?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Men varför?! :D

Varför? är lite svårt att svara på. Det är av olika anledningar från gång till gång. Det kan vara allt från en CD till bilen, till att lägga ett arbete på skivor som skall skickas, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? är lite svårt att svara på. Det är av olika anledningar från gång till gång. Det kan vara allt från en CD till bilen, till att lägga ett arbete på skivor som skall skickas, osv.

Det är verkligen mil emellan oss hur vi använder teknik. Jag har uppriktigt inte bränt en skiva sedan 2011 kanske. All data lagrar jag på Dropbox. Ska jag ha musik till bilen så kör jag AUX eller Bluetooth. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen mil emellan oss hur vi använder teknik. Jag har uppriktigt inte bränt en skiva sedan 2011 kanske. All data lagrar jag på Dropbox. Ska jag ha musik till bilen så kör jag AUX eller Bluetooth. :)

Jag använder inte Dropbox längre. Har väl några andra ställen att kunna lagra filer, men i huvudsak är det på egna diskar - och synkar en del mellan olika ställen på lite olika sätt - bl a med Syncthing. Men det är inga mängder direkt. Vill inte vara beroende av någon molnlösning för min huvudsakliga lagring/backup (av lite olika anledningar). Min bilstereo har inte BT, och läser inte mp3 heller - annars är det ju smidigt att kunna bränna en hel CD fullt med mp3'or. Nu blir det vanliga audio-CD's.

 

Men jag använder inte CD/DVD för “lagring” direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Dropbox längre. Har väl några andra ställen att kunna lagra filer, men i huvudsak är det på egna diskar - och synkar en del mellan olika ställen på lite olika sätt - bl a med Syncthing. Men det är inga mängder direkt. Vill inte vara beroende av någon molnlösning för min huvudsakliga lagring/backup (av lite olika anledningar). Min bilstereo har inte BT, och läser inte mp3 heller - annars är det ju smidigt att kunna bränna en hel CD fullt med mp3'or. Nu blir det vanliga audio-CD's.

 

Men jag använder inte CD/DVD för “lagring” direkt.

Okej. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Det är helt klart det säkraste sättet att spara sina låtar på.

Säkraste? En CD är ju inte alls säker tycker jag. Man kan ju få jitter, du kan råka repa skivan, du kan slarva bort den, ditt hus/lägenhet kan börja brinna. :) Jag kör backup på Dropbox och extremt viktiga filer har jag även på mitt webbhotell (där jag har 20 gb). Men som jag diplomatiskt brukar skriva: vi är olika. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag repar aldrig skivor och slarvar inte bort dem heller. Det som återstår är brand. Det är fortfarande det säkraste av alla sätt, även om det så klart alltid finns teoretiska risker med allt.

Håller inte med dig. Tur du inte tvingar mig att lagra på CD och jag inte tvingar dig molnlagra. ;)

 

 

Det är farligt att leva, man kan ju dö.

En dag ska vi alla dö, alla andra dagar ska vi inte det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servern du lagrar på kan bli hackad eller brinna upp, deras backuper i den mån de har några kan fallera. Allt är möjligt, det är ju det du själv skriver vad gäller att lagra på CD-skivor.

Yes, det är därför jag har det viktigaste (gamla foton, viktiga dokument osv) på två ställen; Dropbox, One.com samt lokal kopia. :) Sedan får man ju hoppas att både Dropbox och One.com har lagring på mer än ett ställe, så om en serverhall brinner upp så finns samma info på ett annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...