Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fiber - äldre iMac och Time Capsule går det?


Arvingen

Rekommendera Poster

Än en gång vänder jag mig till detta underbara forum med kunniga Macanvändare. Ber om ursäkt ifall jag är på fel ämne.

 

Om två veckor, efter fem års slit och 27000 kr fattigare kommer fiber in i huset.

 

För att inte rusa iväg och införskaffa en router direkt har jag tänkt:

Att ha en kabel mellan iMac och fiberburken som kommer att finnas på väggen (samma rum). Från fiberburken kommer jag ansluta en kabel till min TC - idag går den kabeln mellan 4G modemet och TC:n.

 

Nu är frågan - vilken hastighet kan jag använda. Hade tänkt 250/250 men börjar undra om min gamla iMac 2009 (går allt ett tag till) och Time Capsule 2TB version 7.6.8 (den stora platta modellen) kan använda den hastigheten? Kommer de ens klara 100/100?

Var hittar jag uppgifter om kapacitet?

 

När jag mäter hastigheten mellan kl 3-4 på morgonen när normalt folk sover, kan jag komma upp i "svindlande" 20Mb. Så jag vet inte var gränsen uppåt är i min utrustning.

 

:fundersam:

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så borde det väl gå bra.

Kolla vilken generation av SATA gränssnitt och vilken typ av lagringsmedia din iMac har (SSD/HDD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac anno 2009 klarar 10/100/1000 enligt specifikationen på Ethernet.
En Airport Time Capsule av samma generation klarar samma (den platta modellen).
En ny Time Capsule, senaste generation (högstående) klarar 4 Giga på Ethernet.

Rent tekniskt borde det inte vara några problem. Sedan hur mycket det blir i realiteten ja det beror ju då på den tjänst du upphandlar via fibern. Sen kan absolut både TC:n och iMac i sig vara en flaskhals, beroende på långsamma hårddiskar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör fiber med iMac 21" 2009 och Airport Extrem som router. Går fint som snus. Men 2009 har inte den modernaste tekniken, men det saknas inte. Jag har 100/10 och når 60-70 Mb/s ner och 10 Mbs upp samt superkort latency. Det räcker med den hastigheten för att inse att nu är begränsningen inte i mina prylar utan i det övriga nätet utanför mig och mitt fiber.

...

Sen delas ju mängden fart upp på olika internetprylar så med iPhone, iPad och lite annat så sjunker ju bandbredden per pryl. Har du många prylar kanske 250/250 kan vara nåt, men annars är det nästan lite onödigt då bromsen sitter i servrar bortanför dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad är "fiberburken" för något? Oftast får man ju en omvandlare från fiber till ett gäng ethernet-jack, där ett är för Internet, två är för TV och ett för telefon.

 

Jag skulle tippa på att bara ett av dina uttag är till Internet, så du måste ha en router redan där. Jag hade kopplat Time Capsules WAN-port till fiberboxen, och sedan iMacen till valfritt LAN-uttag på TC.

 

Och hastigheten mellan iMac och Time capsule har inget att göra med din Internet-uppkoppling. Bägge har ju gigabit ethernet och det är snarare hårddisken som är flaskhalsen.

 

Sen sätter TC gränsen på hur snabbt du kan skyffla trafik mellan LAN och WAN, alltså hur snabb uppkoppling du har nytta av. 250 Mbit/s ska den klara av alla gånger, men kanske inte jättemycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök alltid att ansluta med nätverkskabel. Det finns mycket som stör i luften så kabel är nästan alltid stabilare och snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "fiberburken" för något? Oftast får man ju en omvandlare från fiber till ett gäng ethernet-jack, där ett är för Internet, två är för TV och ett för telefon.

 

Jag skulle tippa på att bara ett av dina uttag är till Internet, så du måste ha en router redan där. Jag hade kopplat Time Capsules WAN-port till fiberboxen, och sedan iMacen till valfritt LAN-uttag på TC.

 

Och hastigheten mellan iMac och Time capsule har inget att göra med din Internet-uppkoppling. Bägge har ju gigabit ethernet och det är snarare hårddisken som är flaskhalsen.

 

Sen sätter TC gränsen på hur snabbt du kan skyffla trafik mellan LAN och WAN, alltså hur snabb uppkoppling du har nytta av. 250 Mbit/s ska den klara av alla gånger, men kanske inte jättemycket mer.

 

 

"Burken" som jag inte har än, är en "Raycore RC-CP9" Vad jag förstod så ska jag kunna ha både fast uppkoppling och router i. Ser ut som det är fyra uttag att använda till internet?

 

TC är tänkt att vara WiFi till en MacBook Air (2015), två iPhone och två iPad, Apple TV samt barnbarnens alla prylar som vill ha en massa kräm.

TC:n sitter på väggen i trappan på andra våningen för att täcka övervåningen och utomhus. Vilket den gör i dagsläget utan problem - ja, förutom att det buffrar och stoppar och slänger ut oss från internet. Men det har snarare med ett segt 4G att göra. Inte läge att dra ytterligare en 10 meter lång kabel till den.post-5978-0-88944600-1485707736_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

"Burken" som jag inte har än, är en "Raycore RC-CP9" Vad jag förstod så ska jag kunna ha både fast uppkoppling och router i. Ser ut som det är fyra uttag att använda till internet?

 

TC är tänkt att vara WiFi till en MacBook Air (2015), två iPhone och två iPad, Apple TV samt barnbarnens alla prylar som vill ha en massa kräm.

TC:n sitter på väggen i trappan på andra våningen för att täcka övervåningen och utomhus. Vilket den gör i dagsläget utan problem - ja, förutom att det buffrar och stoppar och slänger ut oss från internet. Men det har snarare med ett segt 4G att göra. Inte läge att dra ytterligare en 10 meter lång kabel till den.attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-29 kl. 17.33.17.png

 

4 G fungerar urdåligt utan yttre antenn. Beroende på var man bor och hur man bor bromsar huskonstruktionen radiovågorna väldigt mycket, plus hus/skog/andra hinder. Vilket man inte upplyser om. Med en bra uteantenn blir det mycket bättre sprutt. Men aldrig riktigt bra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

4 G fungerar urdåligt utan yttre antenn. Beroende på var man bor och hur man bor bromsar huskonstruktionen radiovågorna väldigt mycket, plus hus/skog/andra hinder. Vilket man inte upplyser om. Med en bra uteantenn blir det mycket bättre sprutt. Men aldrig riktigt bra....

 

4G är förhoppningsvis bara nostalgi om 14 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så borde det väl gå bra.

Kolla vilken generation av SATA gränssnitt och vilken typ av lagringsmedia din iMac har (SSD/HDD).

Inte blir jag klokare, men detta fann jag (om det är vad du menar):

Tillverkare: NVidia

Produkt: MCP79 AHCI

Länkhastighet: 3 Gigabit

Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

Fysisk sammankoppling: SATA

Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång vänder jag mig till detta underbara forum med kunniga Macanvändare. Ber om ursäkt ifall jag är på fel ämne.

 

Om två veckor, efter fem års slit och 27000 kr fattigare kommer fiber in i huset.

 

För att inte rusa iväg och införskaffa en router direkt har jag tänkt:

Att ha en kabel mellan iMac och fiberburken som kommer att finnas på väggen (samma rum). Från fiberburken kommer jag ansluta en kabel till min TC - idag går den kabeln mellan 4G modemet och TC:n.

 

Nu är frågan - vilken hastighet kan jag använda. Hade tänkt 250/250 men börjar undra om min gamla iMac 2009 (går allt ett tag till) och Time Capsule 2TB version 7.6.8 (den stora platta modellen) kan använda den hastigheten? Kommer de ens klara 100/100?

Var hittar jag uppgifter om kapacitet?

 

När jag mäter hastigheten mellan kl 3-4 på morgonen när normalt folk sover, kan jag komma upp i "svindlande" 20Mb. Så jag vet inte var gränsen uppåt är i min utrustning.

 

:fundersam:

När du får fiber så får du väl en slags avlämningspunkt, inkl hårdvara från leverantören, dvs fibern går in i ett slags modem, och sen har du mer el mindre som en vanligt ADSL-modem att jobba med.

 

Hastigheterna är/blir vad dina grejjer klarar. Har du Gigabit-LAN (Ethernet 1000) i dator/router/modemn så klarar du både 250 och 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Tack för alla svar!

Det verkar som jag inte behöver vara bekymrad över åldern på min dator och TC.

Börjar med 100/100 och får se om jag behöver mer i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

"Burken" som jag inte har än, är en "Raycore RC-CP9" Vad jag förstod så ska jag kunna ha både fast uppkoppling och router i. Ser ut som det är fyra uttag att använda till internet?

Vad jag kan se har den inte nån router inbyggd. Däremot kan du koppla in en router på valfri port (s.k. "freeseating").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Tack för alla svar!

Det verkar som jag inte behöver vara bekymrad över åldern på min dator och TC.

Börjar med 100/100 och får se om jag behöver mer i framtiden.

Det är ju andra saker att tänka på med en iMac från 2009. Originalhårddisken är bortanför sitt bäst-före-datum och bör bytas om det inte är gjort. Sen börjar den allmänna prestandan tangera bäst-före-datum.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju andra saker att tänka på med en iMac från 2009. Originalhårddisken är bortanför sitt bäst-före-datum och bör bytas om det inte är gjort. Sen börjar den allmänna prestandan tangera bäst-före-datum.

 

Medveten om det , håller andan och hoppas på "Gôschelôv" :unsure: . Sparar till en ny. Har ju inte lust att införskaffa en PC bara för att de är billiga i förhållande till en riktig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Medveten om det , håller andan och hoppas på "Gôschelôv" :unsure: . Sparar till en ny. Har ju inte lust att införskaffa en PC bara för att de är billiga i förhållande till en riktig dator.

 

PC kan vara precis vad som helst från superplastic för 2,999:- Till HiPro för hur mycket som helst.

...

Ett tips är att Apple genomförde ett stort teknikskifte 2011 vilket gör att skillnaden mellan 2009 till 2011 är lika stort prestandamässigt som mellan 2011 och 2016. Dessutom har Macarna riktigt snabba moderna anslutningar. Och de är billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PC kan vara precis vad som helst från superplastic för 2,999:- Till HiPro för hur mycket som helst.

...

Ett tips är att Apple genomförde ett stort teknikskifte 2011 vilket gör att skillnaden mellan 2009 till 2011 är lika stort prestandamässigt som mellan 2011 och 2016. Dessutom har Macarna riktigt snabba moderna anslutningar. Och de är billiga.

 

Billigt beror på vilken inkomst man har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny iMac är mer än 10.000 dyrare. Du skrev att du sparar till en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du bygger trådat nätverk hemma och använder CAT6 för att få full fart i framtiden. CAT 6 tråd kostar någon krona mer per meter än CAT 5, men det är absolut inget att spara på.

 

Fortsätt din investering i framtiden, sluta inte med fiber in i huset.

 

Betalar för 100/10 och ligger på ≈ 95/11. Det kan man inte vara annat än mycket nöjd med!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du bygger trådat nätverk hemma och använder CAT6 för att få full fart i framtiden. CAT 6 tråd kostar någon krona mer per meter än CAT 5, men det är absolut inget att spara på.

 

Fortsätt din investering i framtiden, sluta inte med fiber in i huset.

 

Betalar för 100/10 och ligger på ≈ 95/11. Det kan man inte vara annat än mycket nöjd med!

 

Lycka till!

 

Det har jag inte tänkt på. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...