Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac och dropbox


Milowa

Rekommendera Poster

Jag är helt ny på Mac, underbar dator, helt tyst, inget fläktljud, och har ett förmodligen trivialt problem men hittar inte lösningen. Jag har installerat Dropbox och kan se och även öppna sådant jag lagt in där från en annan dator. Nu har jag skrivit en grej på Macen. Hur gör jag för att lägga in detta dokument i Dropbox så att jag kan hämta det på min andra dator. Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har jag inte fått det att funka ändå trots din länk. Har sökt mer på nätet och provat att logga ur Dropbox och slänga ikonen samt tömma papperskorgen och hämta appen på nytt. Fast då när jag hämtar så står det bara öppna. Hur blir jag av med programmet helt och hållet på Macen och kan börja från början? Har sökt litet och anar att jag missat något vid installationen, något med sekretess. (Systemet är Sierra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du klickat på mappen till vänster om Meddelande, och även knappen till höger, sexkanten?

 

post-113-0-51488300-1485712613.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men min ikon är inte en öppen låda, fast klickar jag på den ser jag filerna som finns i dropbox från andra datorer men lådan är fortfarande stängd. Nåt i har jag inte till höger om lådan utan där finns ikon för nätverk, airplay, ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer, använder programmet så sällan.

 

Förhoppningsvis kan någon annan här ge bättre råd.

 

Annars finns det ett Dropboxforum där du kanske kan få hjälp.

Längst ner på denna sidan

https://www.dropbox.com/sv_SE/help/41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag förstår inte riktigt hur du gjort men i min Sierra så fungerar det. Kolla i Systeminställningar, markera tillägg, kolla så Dropbox har markeringen att det ska synas i Finder.

 

Starta ett Finderfönster, då finns Dropbox där, dra dokumentet dit och släpp det där. Skriver du i programmet Textredigeraren t ex så kan man spara ner direkt i Dropboxmappen.

 

Sven

 

 

post-69224-0-38948700-1485723789_thumb.png

post-69224-0-77480300-1485723808_thumb.png

post-69224-0-12854800-1485723829.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag förstår inte riktigt hur du gjort men i min Sierra så fungerar det. Kolla i Systeminställningar, markera tillägg, kolla så Dropbox har markeringen att det ska synas i Finder.

 

Starta ett Finderfönster, då finns Dropbox där, dra dokumentet dit och släpp det där. Skriver du i programmet Textredigeraren t ex så kan man spara ner direkt i Dropboxmappen.

 

Sven

 

 

 

Problemet är att när jag går in i Systeminställningar, tillägg, så finns inte Dropbox med där trots att jag installerat appen. Hur får jag Dropbox att visas där eller måste jag avinstallera och då är frågan är hur avinstallerar jag Dropbox och börjar helt från början. Har försökt det men lyckas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaren. Nu ser det ut som om jag lyckats tack vare dem och litet letande på nätet också. Kan nu lägga över dokument i Dropbox och det var ju det jag ville. Jag är verkligen nollställd på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det gick. Apple har ju iCloud så jag tror inte de underlättar för Dropbox precis. Sierra har gjort det svårare att installera icke-Apple program men lösningar finns.

Allteftersom du lär dig mer så hittar du svaren lättare.

Läs på om iCloud, programmen som följde med macen sparar gärna där.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt de blivit svårare att installera icke-Apple program i Sierra, fungerar precis som i El Capitan eller Yosemite tycker jag. Däremot så finns det ju olika nivåer på säkerhetsinställning där den högsta nivån endast tillåter program från Mac App Store, men nästa steg är att tillåta nedladdade program om än med en varningsruta och lägsta nivån är att tillåta allt. Detta görs i Systeminställningar.

​Dropbox och iCloud kan samexistera, inget problem med det. Däremot så kan Dropbox och iCloud strula om man i Sierra har valt inställningen att Sierra automatiskt ska lägga över dokumentmappen till iCloud - för i dokumentmappen finns Dropbox-mappen så det innebär att iCloud får Dropbox mappen och då uppstår konflikt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...