Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela bilder mellan enheter och personer - i full storlek


Hep

Rekommendera Poster

Mycket enkelt behov som jag trodde kunde lösas enkelt, men jag har inte lyckats. Nu hoppas jag på er hjälp.

 

När min fru fotar med sin iPhone och vill föra över bilder till mig finns det flera sätt. Enklast (och det som Apple rekomenderar) är ju funktionen dela i appen Bilder. Problemet är att när jag sedan sitter på min dator och vill göra något vettigt med bilderna inser jag att de bilder jag ser under delade bilder är både mindre och komprimerade. Jag har letat efter någon inställning både i dator och telefon, men inte hittat någon. Är det jag som är blind, eller funkar inte bilddelingsfunktionen till det?

 

Någon annat förslag på hur man smidigt delar bilder tagna på en iPhone till någon annans dator. Varken förminskade eller komprimerade, utan helt orörda alltså. Det ska helst funka smidigt att skicka över en bunt med bilder på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är iCloud bilddelning du försöker med så har den en begränsning på max 2048 pixlar på den långa kanten - bilder som är större än detta skalas alltså ner av funktionen iCloud bilddelning. Detta är fastlåst och ej justerbart, går ej att ändra. Icloud bilddelning är främst för att vänner och familj etc enkelt ska kunna se dina bilder typ ett virtuellt fotoalbum, det är inte för delning av högupplösta bilder.

Det enklaste sättet att dela bilder på i hög upplösning, det är att mejla dem, dvs markera bilderna och dela via mejl istället för att dela via iCloud bilddelning. Om bilderna är väldigt stora skickas en länk med som mottagaren kan klicka på för att ladda hem bilderna - under förutsättning att du använder Apples egen mejltjänst iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var rädd att det var något sådant som spökade. Extra surt då vi båda har 1TB lagring och gott om plats. Men det är väl något man får leva med då Bilders målgrupp är "instagramfolket".

 

Tack för hjälpen. Nu kan vi fortsätta maila bilder till varandra, men utan känslan av ha missat något smartare och smidigare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och min fru delar bilder med AirDrop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...