Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme kan ej ansluta till bef trådlös wifi


Matfarsan

Rekommendera Poster

Har nyss fått hem en ny Airport Extreme och försöker ansluta den trådlöst mot mitt befintliga nätverk.

När jag kör anslutning med min iphone (Söker efter wifi och hittar AE) och väljer utöka bef nätverk så kommer det upp "Ett oväntat fel inträffade. Försök igen".

Provat köra Airport Utility på min Mac och där vill den inte heller koppla mot bef wifi-nät, dock verkar det gå att skapa nytt nätverk och då frågar den efter anslutningen mot mitt modem.

Jag har provat resetta AE utan framgång

Nån som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det att funka enligt de du länkade

Problemet är att jag vill utöka det befintliga nätverket, dvs jag har en Huawei B593 som är trådlös router och den vill jag utöka räckvidden i dagsläget med AE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar AirPort verktyget i ios (Iphone) så hittar det Inga AirPort-basstationer, men när jag söker via Inställningar, Wi-Fi så hittar den "Ställ in ny airport-basstation"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer på MAC, lägg till befintligt nätverk och trycker nästa

Men när nästa skärm kommer upp så står det ändå kommer skapa nätverk och den skapar ett nytt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar tyvärr inte heller.

Jag kan som sagt koppla in AE i Huawei B593 och få kontakt samt att jag kan sätta upp ett nytt nätverk med AE

Men att få AE att trådlöst förlänga B593´s nätverk funkar inte över huvudtaget.

Har försökt via ios och via MBP men det funkar inte.

När jag i Airportverktyget väljer "Lägg till i befintligt nätverk" så skapar den ändå ett nytt nätverk och kräver att AE är uppkopplad mot B593 med en nätverkskabel för att funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du ska väl välja: "utöka ett befintligt nätverk" i valet av nätverksläge

Sedan på nästa rad ange ditt huawei nätverk , ange din trådlösa säkerhet och lösen

Men enligt denna tråd ska AE behöva anslutas med Ethernet till din router, annars fungerar det inte. Vet inte mer själv, har ingen 4G router.

https://discussions.apple.com/thread/5358945?tstart=0

Lycka till

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utökar man ett trådlöst nätverk ska man helst ha en kabel mellan enheterna. Annars kommer hastigheten att bli lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade några engelska trådar som skriver att man tydligen inte kan utöka nätverket trådlöst med endast en Appleprodukt (extreme, express, timecapsule) utan tydligen måste jag ha en appleprodukt trådansluten till min huawei och sen kan jag utöka trådlöst till en ny appleprodukt, mycket konstigt.

 

Idag har jag utökat min huawei trådlöst utan kabel med en d-link, men så enkelt som att bara använda wds med apple är det tydligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du ska väl välja: "utöka ett befintligt nätverk" i valet av nätverksläge

Sedan på nästa rad ange ditt huawei nätverk , ange din trådlösa säkerhet och lösen

Men enligt denna tråd ska AE behöva anslutas med Ethernet till din router, annars fungerar det inte. Vet inte mer själv, har ingen 4G router.

https://discussions.apple.com/thread/5358945?tstart=0

Lycka till

Sven

Det verkar tyvärr stämma bra det med kabel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att man bara kan utöka nätet trådlöst om man har en applerouter vars nät man vill utöka med en annan applerouter. Det har jag och det funkar. Det gick inte att utöka det trådlösa från en Thomson till en AE. Upplys mig gärna om jag missuppfattat.

 

Här pratar Apple bara om sina produkter förstås https://support.apple.com/sv-se/HT202056

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att man bara kan utöka nätet trådlöst om man har en applerouter vars nät man vill utöka med en annan applerouter. Det har jag och det funkar. Det gick inte att utöka det trådlösa från en Thomson till en AE. Upplys mig gärna om jag missuppfattat.

 

Här pratar Apple bara om sina produkter förstås https://support.apple.com/sv-se/HT202056

 

 

Du har helt rätt. Man kan bara utöka med en Apple enhet från en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har jag hjälp en kompis att utöka sitt trådlösa, från en Thomson har det trådlösa utökats med en Dlink (kommer inte ihåg produktnr men det var en förlängare/utökare). Även från en Netgear gick det bra att utöka med samma Dlink.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kapar/lånar tråden lite:

Har en TimeCapsule som är trådad i bredbandomvandlaren direkt (ComHem). Har på andra våningen, med fri  sikt mellan, en AE som förlänger nätverket. Det har fungerat en vecka men nu är AE borttappad... Startat om, resettat AE och nu hittas den igen men jag får "ett oväntat fel har inträffat, försök igen" när jag försöker ansluta den till nätverket igen och sedan hittas inte AE av AirPortverktyget.

Inget jag prövat funkar :-(. Enligt all googelbar info är de inställningar jag kan göra rätt. Programvara uppdaterad.

Förslag, någon? 

//Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...