Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Optimera sin Mac till prima läge!?


MacMannen68

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Jag är novis och försöker lära mig mac-hantering så gott det går.

 

Jag söker tips till att snabba upp min mac till att bli snabbare och

mer kraft, Jag menar nu inte köpa till bättre hårdvara för det har jag inte

pengar till i nuet men snarare så vill jag den skall gå som den gör som bäst.

 

Vad bör man göra? steg 1 steg 2 osv osv?

 

Kanske också uppdatera min el capitan?

Men i vilken ordninsgföljd?

 

Jag tror jag också bör virus-scanna och köra någon antimalware-scan också.

 

Jag ska komma igång med grafisk verksamhet och då vill jag ha den i prima läge.

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen som avses är MacPro 2008, eller? Vilken modell? Vilket OS X har du? Hur mycket RAM-minne och hårddiskens typ och storlek.. svårt att ge tips utan fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne kan du inte få för mycket av, stoppa in en SSD så får du riktig sprutt i datorn.

 

2 enkla åtgärder som gör mycket för prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen som avses är MacPro 2008, eller? Vilken modell? Vilket OS X har du? Hur mycket RAM-minne och hårddiskens typ och storlek.. svårt att ge tips utan fakta.

 

 

OS X EL Capitan

Version 10.11.6

Processor: 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon

Memory: 26 GB 800 MHz DDR2 FB-DIMM

Graphics: ATI Radeon HD 2600 XT 256 MB

Serial number: CK810081XYL

Raid: 2,57 TB SAS Disk

Raid: 40 GB SAS Disk

Plus en extern back upp HD men det är väl inte så intressant?

Jag ville noggrant säga att jag är utfattig och har inte råd i nuet med nå dyra inköp av hårdvara men göra det bästa utav det jag har så den är så frisk som möjligt.

Exempelvis kan man göra som scan disk och defragmentera såsom på en PC? Och jag hade tänkt uppdatera El capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne kan du inte få för mycket av, stoppa in en SSD så får du riktig sprutt i datorn.

 

2 enkla åtgärder som gör mycket för prestandan.

Förstår men jag är helt utfattig med skulder osv osv och lever på existensminimum av arbetslöshet...därför jag vill komma igång med grafikjobb för cash så det är lite bakvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

OS X EL Capitan

Version 10.11.6

Processor: 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon

Memory: 26 GB 800 MHz DDR2 FB-DIMM

Graphics: ATI Radeon HD 2600 XT 256 MB

Serial number: CK810081XYL

Raid: 2,57 TB SAS Disk

Raid: 40 GB SAS Disk

Plus en extern back upp HD men det är väl inte så intressant?

Jag ville noggrant säga att jag är utfattig och har inte råd i nuet med nå dyra inköp av hårdvara men göra det bästa utav det jag har så den är så frisk som möjligt.

Exempelvis kan man göra som scan disk och defragmentera såsom på en PC? Och jag hade tänkt uppdatera El capitan.

 

RAM-minne har du så det räcker. Hårddiskar också, men jag kan inte RAID och SAS. Defragmentering gör man inte av samma anledning som Win eftersom OS X kör viss defrag automatiskt i bakgrunden. Det enklaste är att blåsa/radera en disk, nyinstallera OS X så vet du att den är frisk och så snabb som det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

RAM-minne har du så det räcker. Hårddiskar också, men jag kan inte RAID och SAS. Defragmentering gör man inte av samma anledning som Win eftersom OS X kör viss defrag automatiskt i bakgrunden. Det enklaste är att blåsa/radera en disk, nyinstallera OS X så vet du att den är frisk och så snabb som det går.

 

Ok! Hmm då måste jag lära mig hur man blåser disken, tror jag vet...har allt viktigt på backupp så de lugnt. Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensade min Macbook pro från tidigt 2011 och det fick den till att spinna som en katt. Att ta bort "Junk Files" gjorde mycket.

 

https://itunes.apple.com/se/app/dr.-cleaner-disk-memory-system/id921458519?mt=12

Men nu har jag seriösa märkliga problem på min mac plötsligt så det inte går att installera programmet. Min Apple ID strular, jag testade att byta lösen och det funkade bra, men jag har flera gånger försökt sakta knappa fram exakta tecken,,,men ändå kan jag inte logga in på min ID! :( Jag får nog ringa apple support!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...