Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utskrift över Wifi funkar inte efter ändring i router


Askel

Rekommendera Poster

Jag har kopplat min Timecapsule till bredbandsmodemet för att använda wifi via Timecapsule istället för via modemets wifi. Det kom upp felmeddelande hela tiden om att det var två NAT (eller något i den stilen) varpå jag öppnade porten i modemet som Timecapsule var kopplat till så att det går direkt ut på nätet. Problemet var att efter det här så slutade det att fungera med utskrift över wifi (både på mac och PC/linux). Nu måste vi koppla upp skrivaren till datorerna med USB varje gång vi ska skriva ut.

 

Känner någon igen problemet, och vet hur det ska lösas?

 

Mvh Askel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska sätta Time Capsule i bryggläge med hjälp av Airportverktyget

 

Sedan ska klicka i Skrivardelning i Systeminställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar tyvärr inte. Skrivaren är inte kopplat till Timecapsule via USB, utan uppkopplad till nätverket via Wifi

 

edit: Fungerade nu, ändrade till statisk ip. Tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom jag på varför jag ändrade från första början. Gästnätverket fungerar inte när jag har den i brygg-läge. Finns det något annat sätt att lösa det så att jag fortfarande kan skriva ut via Wifi men ändå ha gästnätverket igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den info du har givit är för knapphändig. Ett modem har inget wifinät. Däremot kan detta (och är det antagligemn av din beskrivning av dubbla nat) vara en router med inbyggt modem.

Be isf din isp att brygga sin (modemet) router (som då blir ett modem) och kör din TC som router med wifi påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, det är ett modem med router. Jag har (för att gästnätverket ska fungera) satt port 1 (som Timecapsule är kopplad till) i bryggläge för att inte få dubbla nat. Men det är när jag gör det som datorerna inte hittar skrivaren i nätverket, trots att den är kopplad till samma nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, det är ett modem med router. Jag har (för att gästnätverket ska fungera) satt port 1 (som Timecapsule är kopplad till) i bryggläge för att inte få dubbla nat. Men det är när jag gör det som datorerna inte hittar skrivaren i nätverket, trots att den är kopplad till samma nätverk.

 

 

Ditt modem ska bryggas och inte din TM för att det ska fungera.

jan.s har redan gett dig det rådet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt modem ska bryggas och inte din TM för att det ska fungera.

jan.s har redan gett dig det rådet.

Ja, det är ju modemet jag har bryggat, och då fungerar gästnätverk, men inte skrivaren över Wi-fi. (När jag hade Time capsule i bryggläge fungerade skrivaren över wifi, men inte gästnätverket)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju modemet jag har bryggat, och då fungerar gästnätverk, men inte skrivaren över Wi-fi. (När jag hade Time capsule i bryggläge fungerade skrivaren över wifi, men inte gästnätverket)

 

 

Naturligtvis så måste konfigurera om skrivaren för utskrift över wi-fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vi

Naturligtvis så måste konfigurera om skrivaren för utskrift över wi-fi.

På vilket sätt behöver det konfigureras om? I displayen i skrivaren står det ju att den är kopplad till nätverket. Jag har även provat att göra om nätverksinställningarna men det ändrar inte något, utan det funkar fortfarande inte med utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vi

På vilket sätt behöver det konfigureras om?

 

 

Varför inte testa och se om det hjälper :huh:

Vet du inte hyr man gör konsultera manualen till din skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att din skrivare är kopplad till "fel" nätverk, alltså till den bryggade routern? Du måste ha skrivaren kopplad till TC's nätverk - om det nu är detta som din dator kopplar upp sig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skrivaren delad i nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bryggat en port på ditt modem/router, så kan inte enheter som är anslutna till din TC kommunicera med ditt M/R, och vice versa. Sannolikt har du endast bryggat en port på M/R, och inte hela modemet. Isåfall har du även sannolikt fotfarande det trådlösa nätverket aktiverat på M/R, som då skrivaren fortfarande är ansluten till. När du sen försöker ansluta från en enhet i TC:s nätverk, kommer den inte åt din skrivare eftersom bryggningen gör att "switch-funktionen" mellan M/R och TC. inte längre är aktiv.

 

Det är det mest sannolika enligt infon du tillhandahållt, ber om ursäkt om jag missat något.

 

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

 

 

 

Varför inte testa och se om det hjälper :huh:

Vet du inte hyr man gör konsultera manualen till din skrivare.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Vad ska jag konsultera manualen om? Hur jag kopplar upp skrivaren till nätverket?

Skrivaren är kopplad till TC:s nätverk. Jag har även vid tidigare tillfälle konfiguerat om nätverksinställningarna på skrivaren för att se om det funkade om jag körde om inställningarna från grunden, vilket det inte gjorde.

 

Det är inte så att din skrivare är kopplad till "fel" nätverk, alltså till den bryggade routern? Du måste ha skrivaren kopplad till TC's nätverk - om det nu är detta som din dator kopplar upp sig emot.

Nej, jag stängde av det trådlösa nätverket på modemet/bryggade routern så att jag bara har TC:s nätverk aktiverat.

 

Är skrivaren delad i nätverket?

Jag har kryssat i skrivardelning på min frus macbook. Hon kommer dock inte heller åt skrivaren när modemet/routern är i bryggläge

 

Om du bryggat en port på ditt modem/router, så kan inte enheter som är anslutna till din TC kommunicera med ditt M/R, och vice versa. Sannolikt har du endast bryggat en port på M/R, och inte hela modemet. Isåfall har du även sannolikt fotfarande det trådlösa nätverket aktiverat på M/R, som då skrivaren fortfarande är ansluten till. När du sen försöker ansluta från en enhet i TC:s nätverk, kommer den inte åt din skrivare eftersom bryggningen gör att "switch-funktionen" mellan M/R och TC. inte längre är aktiv.

Det är det mest sannolika enligt infon du tillhandahållt, ber om ursäkt om jag missat något.

//Andreas

Det stämmer att inte hela modemet är bryggat, utan bara port 1, i vilken jag kopplat TC till via ethernet-kabel. I skrivarens display står det i wlan-status att den är uppkopplad mot nätverket (rätt nätverk) med stark signalstatus. Jag har inga enheter anslutna till M/R nätverk då allt är anslutet till TC som i sin tur är bryggat rakt ut på nätet via port 1 i M/R. TC är det enda som är kopplat till M/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den info du har givit är för knapphändig. Ett modem har inget wifinät. Däremot kan detta (och är det antagligemn av din beskrivning av dubbla nat) vara en router med inbyggt modem.

Be isf din isp att brygga sin (modemet) router (som då blir ett modem) och kör din TC som router med wifi påslaget.

 

Blir det skillnad om hela modemet bryggas än som jag kör nu, med att bara ha bryggat porten som TC är kopplad till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...