Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Numbers kräver 10.12 - kan ej köpa


KonradA

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja köpa Apples Numbers. Tyvärr lyckas jag inte genomföra något köp eftersom jag får följande meddelande när från AppStore:

 

Vi kunde inte utföra ditt köp

Numbers kan inte installeras på (hårddisknamn) eftersom OS X version 10.12 eller senare krävs.

 

Problemet är att jag har en MacBook Pro 15" från 2009 som inte har stöd för senaste OS X. Jag kör med El Capitan och som är den senaste OS X-versionen som min dator kan klara av (utan att "fuska").

 

Är det kört för min del eller har jag missat något? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra märkligt. Jag är inte så sugen på att gå tillbaka till Microsoft Office. Tanken var att successivt byta ut programmen till Apples. Idag har jag bara Pages, än så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda webbversionen på iCloud.com oavsett vilket macOS du kör....

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här då? Kan jag logga in på AppStore på en väns MacBook Pro som har Sierra och köpa Numbers därifrån? Frågan är ju också om det skulle fungera på min MBP. Pages har ju gått bra hittills...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon? :)

 

 

Borde inte fungera att öppna appen om den kräver Sierra och du inte har det... Dessutom borde den inte fungera med en dator den inte är köpt på... Men testa du och se vad som händer, så får du iaf svar ju...

:D

 

- Jag har den "äldre versionen" eftersom jag kör El Cap, och för att min dator inte heller klarar av Sierra... Men vet inte heller om det är lönt (eller om jag vill) dela den appen med dig eftersom det ordagrant är olagligt och den är köpt med mitt Apple ID...

 

Men om någon annan är villig att göra så kanske det fungerar... Så fortsätt leta!

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag kanske var otydlig, jag tänkte mig nämligen att jag skulle ha en äldre version av Numbers. Så är det ju med Pages som jag redan äger. Jag kan inte installera senaste uppdateringen eftersom jag inte har Sierra, men det gör mig inget. Inte blir programmet värdelöst bara för att det inte är den senaste versionen?

 

Jag ser helst inte att skaffa någon piratkopia utan söker efter ett legitimt sätt att köpa programmet på. Smidigast vore kanske att köpa en äldre version på AppStore men jag vet varken hur eller om det ens går. Tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag kanske var otydlig, jag tänkte mig nämligen att jag skulle ha en äldre version av Numbers. Så är det ju med Pages som jag redan äger. Jag kan inte installera senaste uppdateringen eftersom jag inte har Sierra, men det gör mig inget. Inte blir programmet värdelöst bara för att det inte är den senaste versionen?

 

Jag ser helst inte att skaffa någon piratkopia utan söker efter ett legitimt sätt att köpa programmet på. Smidigast vore kanske att köpa en äldre version på AppStore men jag vet varken hur eller om det ens går. Tankar?

Du kan ju testa detta tips, om du har en Mac från 2013 och framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa detta tips, om du har en Mac från 2013 och framåt.

 

Problemet är att jag har en MacBook Pro 15" från 2009 som inte har stöd för senaste OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"But if you have an older Mac, one bought prior to 2013, then you have to pay for each individual app, which includes Pages, Keynote and Numbers, each costing $19.99."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort summering av mitt problem eftersom tråden börjar bli lång:

 

1. Min MacBook Pro 15" är från early 2009.

2. Den har inte stöd för macOS Sierra utan högst El Capitan.

3. Jag vill köpa Numbers lagligt men kan inte och får ett felmeddelande.

4. Grundproblemet ligger i att Apple vill sälja Numbers till en dator som har macOS Sierra.

 

5. Jag äger Pages som fungerar utan problem.

6. Pages köptes på AppStore strax innan lansering av macOS Sierra.

7. Pages kör på den senaste uppdateringen som Min dator klarar av - precis som jag vill ha det.

 

Min önskan: är att kunna köpa en legitim kopia av Numbers som klarar av min dator. I princip skulle jag misstänka att det handlar om att köpa Numbers med utan den senaste uppdateringen.

 

Har ni fler funderingar är det bara att ställa. Jag är glad att ni bryr er och försöker hjälpa mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort summering av mitt problem eftersom tråden börjar bli lång:

 

1. Min MacBook Pro 15" är från early 2009.

2. Den har inte stöd för macOS Sierra utan högst El Capitan.

3. Jag vill köpa Numbers lagligt men kan inte och får ett felmeddelande.

4. Grundproblemet ligger i att Apple vill sälja Numbers till en dator som har macOS Sierra.

 

5. Jag äger Pages som fungerar utan problem.

6. Pages köptes på AppStore strax innan lansering av macOS Sierra.

7. Pages kör på den senaste uppdateringen som Min dator klarar av - precis som jag vill ha det.

 

Min önskan: är att kunna köpa en legitim kopia av Numbers som klarar av min dator. I princip skulle jag misstänka att det handlar om att köpa Numbers med utan den senaste uppdateringen.

 

Har ni fler funderingar är det bara att ställa. Jag är glad att ni bryr er och försöker hjälpa mig :)

Det framgår inte ifall du testat Alix tips (inlägg #10) eller inte. Det borde nämligen funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa detta tips, om du har en Mac från 2013 och framåt.

 

Det framgår inte ifall du testat Alix tips (inlägg #10) eller inte. Det borde nämligen funka.

Ja, just det, jag var otydlig. Man kanske får tillgång till senaste version för El Capitan tack vare knepet, men man måste betala om datorn är äldre än 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Köp ny dator. Det verkar inte bara vara Apples bot på hårdvaruproblem nu för tiden utan även mjukvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får ursäkta min något långsamma svar. Min dator är det egentligen inget fel på. Faktum är att jag har köpt en ny SSD-hårddisk samt mer minne till den och den har aldrig fungerat bättre. För mig är den som ny.

 

Jag har inte provat Alix förslag eftersom jag trodde att det endast gick på nyare MacBooks (2013 framåt). Om ni tror att det kan fungera så ska jag absolut göra ety försök. Återkommer när jag har möjlighet att prova (är på resande fot i nuläget, utan dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag har inte provat Alix förslag eftersom jag trodde att det endast gick på nyare MacBooks (2013 framåt). Om ni tror att det kan fungera så ska jag absolut göra ety försök. Återkommer när jag har möjlighet att prova (är på resande fot i nuläget, utan dator).

Jag var otydlig, som sagt. Min tanke var att installationen av iWork '09 Trial skulle göra att Apple Store dels känner av att du har just detta, dels vilken Mac OS version du har, och därmed ge dig möjlighet att köpa den Numbersversion som fungerar på El Capitan. Nu har ju tipset några år på nacken så det är inte alls säkert att det fungerar. Att jag skrev 2013 berodde på att det då skulle ha varit gratis, jag vet inte varför jag hakade mig upp just på det. Närighet, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWork '09 demoversionen fungerar på en dator från 2009 och det gör det möjligt till uppdateringar till nyare versioner. Men den Numbers som fungerar med El Capitan borde synas ändå i Mac App Store, tidgare versioner finns tillgängliga där för äldre operativsystem - visningen anpassar sig till det operativsystem som datorn har, senaste versionen som fungerar med det operativsystem som körs ska visas automatiskt. Möjligen är det någon cache eller liknande som ställer till det för App Store här. Prova att köra säker start (håll ner shift när du startar datorn, du ska få upp "säker start" i inloggningsrutan, logga in, starta om datorn) det rensar diverse systemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertack till er! Jag provar när tillfälle ges och återkommer med besked :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

@Raphael, jag provade säker start men det verkade inte hjälpa. Jag önskar att det vore som du skriver att AppStore anpassar till mitt operativsystem men så verkar det inte vara i mitt fall. Har du någon annan idé?

 

Jag provade även att installera iWork09 Trial, och det gick att installera och starta programmen. Därefter gick jag in på AppStore för att se om jag kunde uppgradera dem. Jag tryckte på knappen Uppgradera men det verkade som att AppStore tänkte och tänkte men aldrig kom fram. Jag provade flera gånger men det gjorde samma sak, den kom inte fram till något. Verkar buggat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att logga ur från App Store och sedan in igen.

Eventuellt kanske du skulle prova att göra en nyinstallation av ditt OS X, verkar ju som du har problem med App Store programmet. En ominstallation av OS X ersätter den gamla systemfilen med en ny systemfil. De filer, program och dokument som du har utanför systemfilen berörs inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova att logga ut från AppStore och se.

 

Jag har precis installerat om en helt ny och fräsch El Capitan. Installationen skeddes till en ny SSD Och då tänkte jag att jag kunde få en ny omstart av allt på min gamla MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har provat alla förslag hittills. Tyvärr kvarstår problemet. En potentiell lösning som jag funderar över är ifall man kan köpa gåvor åt andra. Är det möjligt för någon annan att köpa Numbers till mitt App Store-konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skulle nog ha laddat ner Numbers/iWork 09 från "det där stället". Det verkar ju ändå inte gå att köpa det lagligt, så då får väl Apple skylla sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...