Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kan jag se när en jpg bild är tagen ?


Minkowski

Rekommendera Poster

Vad betyder nu detta ??

post-63217-0-29512100-1503592858.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Vad betyder nu detta ??

 

 

Säg det du för tydligen så vet du bäst hela tiden.

Jag tror att du ska trycka på power knappen på datorn och ställa in den i garderoben

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag postade den flik där det stor informationen jag diskuterar.

Lappens skärmbild och min skärmbild stämmer ändå inte helt, varför denna skillnad ?

 

 

Nej den flik du postade är inte samma som du efterfrågade.

 

Anledningen till att det skiljer är för att du har postat exif-datan för din bild och jag min bild. Med andra ord det är inte samma bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder nu detta ??

 

Det där har vi också svarat på tidigare.

 

Det är bilder som du har importerat till ditt bildbibliotek men INTE valt att kopierat in dom i databasen. Utan dom enbart länkas till där dom ligger lokalt på din dator/usb-minne eller vad nu dom låg.

Nu har du flyttat bilden fysiskt eller usb-minnet eller var dom nu låg.

 

Då kan inte Bilder ladda upp dom eftersom DU har har använt fel metod när du importerade bilderna och Bilder kan inte hitta dom.

Enbart DITT fel och ingen annans. Nej det är inte fel på Bilder utan det är DU som valt fel arbetssätt.

 

Du får skapa ett smart album där Bilder visar alla bilder som den inte har fysiskt kontroll på.

 

post-45175-0-90562300-1503593604_thumb.png

 

Sen manuellt högerklicka på varje bild och välja "Visa i ögonblick" så du ser var den listas i Bilder kolumnen.

Sen ta bort dom en och en och sen importera dom på det korrekta sättet.

 

Återigen det är inte Bilder som har skapat denna soppa utan det är DU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du att för mig listas inga bilder som borttappade för jag vet vad jag gör :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos är inte användarvänlig- fullt med tricks.

Den säger inget när du importerar, när du drar bilderna till Photos - den säger inte ett ord. Never.
Och så är den i många andra situationer som jag redan skrivit, t ex med iCloud Photo Sharing, där den inte bekräftar att jag delat ett bibilotek osv osv, listan är lång på alla de fällor som Photos erbjuder.

Naturligtvis kan man inte hålla på med detta i veckor och månader så att jag ger snart upp med det här. Det har gått åt mycket tid som jag kunde använt till annat.

Skrämmande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bye bye

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos är inte användarvänlig- fullt med tricks.

Den säger inget när du importerar, när du drar bilderna till Photos - den säger inte ett ord. Never.

Och så är den i många andra situationer som jag redan skrivit, t ex med iCloud Photo Sharing, där den inte bekräftar att jag delat ett bibilotek osv osv, listan är lång på alla de fällor som Photos erbjuder.

Naturligtvis kan man inte hålla på med detta i veckor och månader så att jag ger snart upp med det här. Det har gått åt mycket tid som jag kunde använt till annat.

Skrämmande

 

Att du inte skriver program själv, så får du som du vill, och du, köp en PC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Import from a hard disk, optical disc, or flash drive

Det som står i hjälp dokumentationen är just så jag har gjort

Men nu plötsligt stämmer inte det ??

Photos är en mardröm. Vi har hållit på rätt länge nu och inte kommit till en lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att du inte skriver program själv, så får du som du vill, och du, köp en PC!

Jo, jag har redan en PC och jag håller på att revidera min positiva attityd till Mac. Jag har inte haft så många problem hittils med PCn

Jag har investerat mycket i Mac hittils, både tid och pengar men nu är det slut med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hållit på rätt länge nu och inte kommit till en lösning.

Mja, det är ganska många bra lösningar i den här tråden. ;)

 

 

jag håller på att revidera min positiva attityd till Mac.

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Photos kan du välja om du vill kopiera bilderna in i Phitus eller bara länka in dem. Tydligen har du 261 bilder som du valt att länka till men inte kopiera in i biblioteket. Det som iCloud nu säger är att det hittar inte dina länkade bilder. Du ställer in hur Photos ska hantera importer i Bilder - Inställningar / Photos - Preferences.

 

Mac är inte PC, Mac fungerar rätt olikt PC. Jag tror att problemet är att du försöker använda en Mac som en PC, du utgår fortfarande från hur en PC fungerar. Photos fungerar som andra Apple-program, som iTunes m fl. det finns en enhetliget på Mac. Men det är annorlunda än PC. Bästa sättet att lära lära sig Mac är att släppa PC, det är en dålig idé att ha två helt olika system och växla mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inforutan Finder visar fel "date created". Appen Detexif visar korrekt datum

 

Vilket jävla kreationsdatum? Fotografiets eller bildfilens.

 

Öppna programmet Terminal, skriv "mdls " (totalt 5 tecken inklusive ett mellanslag), dra sedan önskad bildfil till programfönstret och släpp. Tryck på retur/enter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha Mattaisgbg - och när jag skrivit de mystiska simsalabim, ska jag dra bildfilen till programfönstret och sen ? vad händer sen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos Preferences General Importing ska vara bockad - det var det inte hos mig. Den här inställningen är egentligen default men är "hur enkelt som helst" att ändra utan varning. Så att jag förstår inte varför den inte var bockad

Detta är ett exempel på tricks som Apple leker med för att förvirra användarna.

Det finns ingen anledning att ha bildfiler utanför Photos biblioteket.

Men om någon skulle ändå vilja det så borde systemet fråga "vill du verkligen ... osv". Denna inställning ska anses som "advanced feature".
Men systemet struntar i användaren som är nybörjare och säger inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sedan ska du, upprepat tills du förstått innebörden av det, läsa mitt förra inlägg.

"ska du" ? vem är du som ger mig order incognito ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha det är alltid alla andras fel men aldrig TS ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ska du" ? vem är du som ger mig order incognito ?

Därför att du har bevisat gång på gång att det inte räcker med att du läser inläggen en gång utan det måste upprepas för att poängen ska gå hem ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ska du" ? vem är du som ger mig order incognito ?

 

Det var du själv som började med att du ska dra bildfilen ... och sen? Vilket jag fyllde i.

 

Så jag är helt enkelt en person som ger dig order på din begäran. Fattar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att du har bevisat gång på gång att det inte räcker med att du läser inläggen en gång utan det måste upprepas för att poängen ska gå hem

Än sen då ? du kan förklara på olika sätt samma sak, eller hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var du själv som började med att du ska dra bildfilen ... och sen? Vilket jag fyllde i.

 

Så jag är helt enkelt en person som ger dig order på din begäran. Fattar ni?

Jag har gjort som Mattasgbg (Göteborg ?) skrev och det blev pannkaka av det - jag drog bilden över Terminal, jag drog bilden över texten - ingenting, nothing, zilch, nada

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är skönt att man kan ändra i inställningar utan att systemet frågar varje gång om man verkligen vill ändra en bock i en inställning, det är Windows som frågar en massa hela tiden - jag personligen orkar inte med det.

Varför man ska kunna ha bilder externt? Ja, olika personer har ju olika strukturer på sina bilder. Man kanske vill ha en extern struktur som man också hanterar i andra program, t ex. Det kan även handla om att man kanske har bilderna på en extern hårddisk, och man vill ha kvar dem på en extern hårddisk utan att ha själva Bilder-biblioteket på en extern hårddisk. Och det kan vara att den hårddisken kanske man använder till flera datorer som kanske kör andra program.

Det innebär valfrihet och anpassning för användaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...