Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öppna direkt till finder fönster från mappar i docken


radiuz

Rekommendera Poster

Hej,

 

Undrar om det går att ställa in så att när jag öppnar en mapp jag har i docken så öppnas finder fönstret direkt för just den mappen eller andra undermappar?

Som det funkar nu så måste jag trycka på "öppna i finder" och skulle alltså vilja slippa detta extra moment och gå direkt till finder fönstret.

 

Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Undrar om det går att ställa in så att när jag öppnar en mapp jag har i docken så öppnas finder fönstret direkt för just den mappen eller andra undermappar?

Som det funkar nu så måste jag trycka på "öppna i finder" och skulle alltså vilja slippa detta extra moment och gå direkt till finder fönstret.

 

Går det?

Ja, om du klickar på mappen samtidigt som du håller nere "cmd". OBS! Det är ingen inställning, utan du måste göra så varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att lägga mappen på Skrivbordet i stället för att ha den i Dock. Behövs i och för sig ett dubbel-klick för att öppna, så det är väl på håret om det är en arbetsbesparing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du klickar på mappen samtidigt som du håller nere "cmd". OBS! Det är ingen inställning, utan du måste göra så varje gång.

 

smidigt...den kunde jag faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du klickar på mappen samtidigt som du håller nere "cmd". OBS! Det är ingen inställning, utan du måste göra så varje gång.

 

Ok, tack för tipset! Verkar vara den bästa lösningen just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tror att det fungerar om du gör så här: (Börja med att ta bort mappen från Dock.)

1. Ändra mappens namn så att den har tillägget ”.app” på slutet.

2. Nu kommer utseendet på din mapp att ändras så att den ser ut som ett icke körbart program.

3. Det går därefter att lägga mappen i vänstra (övre) delen av Dock, bland program och inte till höger (nedanför) strecket där mapparna finns.

4. Gå tillbaka till din mapp och ändra tillbaka namnet, alltså ta bort ”.app” på slutet.

5. Mappen återfår sitt normala utseende och när du klickar på den i Dock öppnas den i ett Finder-fönster.

 

Lycka till!

Återkom gärna och berätta om det fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...