Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallation av MacOS Sierra


andrho

Rekommendera Poster

Min Imac Late 2013 har betett sig konstigt sista tiden och jag bestämde mig för att göra en ren ominstallation av systemet. Hämtade Sierra från AppStore och startade installationen. Installationsstapeln fylldes sakta men säkert tills den var fylld till 80% - sedan är det tvärstopp. Och där har den nu stått i flera timmar. Ska det verkligen ta så lång tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ska inte ta så lång tid.

Du skriver "ren ominstallation", innebär det att du formaterade hårddisken innan du startade installationen av Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var meningen men jag vet inte om jag fick det valet. Det kunde jag kanske gjort i samband med att jag valde installationsskiva? Kan det vara därför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har lagt tillbaks "Ominstallera till fabriksläge" som fanns i 10.6 Snow Leoparden i senaste uppgraderingen 10.12 Sierra utan att innehållet i datorn försvinner. Gå in i Skivverktyg och välj som kanske löser ditt problem.

 

Ett annat tips som löste mitt problem ifall att ni också haft samma problem. Efter uppgraderingen till Sierra hände det att vissa bokstäver utelämnades när jag skrev med mitt trådlösa tangentbord som följde med när jag köpte min iMac mid 2011. Efter en del laboreranden och hjälp från supportern löste vi problemet genom att gå in i Systeminställningar - Hjälpmedel där vi bockade ur alla 4 rutorna 2 i tangentbordsfönstret och 2 i musfönstret.

 

Onödigt av Apple att lägga dessa systeminställningar under hjälpmedel. Det fungerade alldeles utmärkt innan. Det är säkert fler än mig som haft strul med denna onödiga omläggning.

 

 

 

post-78308-0-72893500-1483880727_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har lagt tillbaks "Ominstallera till fabriksläge" som fanns i 10.6 Snow Leoparden i senaste uppgraderingen 10.12 Sierra utan att innehållet i datorn försvinner. Gå in i Skivverktyg och välj som kanske löser ditt problem.

 

Ett annat tips som löste mitt problem ifall att ni också haft samma problem. Efter uppgraderingen till Sierra hände det att vissa bokstäver utelämnades när jag skrev med mitt trådlösa tangentbord som följde med när jag köpte min iMac mid 2011. Efter en del laboreranden och hjälp från supportern löste vi problemet genom att gå in i Systeminställningar - Hjälpmedel där vi bockade ur alla 4 rutorna 2 i tangentbordsfönstret och 2 i musfönstret.

 

Onödigt av Apple att lägga dessa systeminställningar under hjälpmedel. Det fungerade alldeles utmärkt innan. Det är säkert fler än mig som haft strul med denna onödiga omläggning.

 

 

 

 

Hm, var hittar jag "ominstallera till fabriksläge"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att det dyker upp problem med installation av en uppgradering och beror nog mest på fel i filsystemet som bör åtgärdas först. Sedan efter lyckad installation så kan systemet kännas väldigt slött. Det kan bero på den massiva flytten av dokument och skrivbord ut till "molnet". Men det kan även beror på rester i systemet, skräp, i stora mängder som kan tas bort omedelbart.

 

Prova Dr. Cleaner, gratis på App Store. Den var till stor hjälp för mig för att få tillbaka en snabb och väl fungerande dator. Men åtgärda felen i filsystemet först med en säker start. Håll nere shift direkt efter omstart tills äpplet dyker upp. Även i PRAM/NVRAM kan det krypa in fel. Återställ den med command+alt+R+P direkt efter pling vid omstart tills den startar om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta för vana att köra en skivkontroll av systempartionen (Macintosh HD) i skivverktyget innan installation av macOS och/eller större uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hm, var hittar jag "ominstallera till fabriksläge"?

 

Man får massor av träffar när man googlar om saken. Här är en . Det står klart och tydligt att man återställer utan att påverka dina filer eller användarinställningar.

Det var Apple Care som lärde mig detta när jag ringde dem (Trots att jag inte betalt för något Apple Care.

post-78308-0-92571100-1483886249_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man får massor av träffar när man googlar om saken. Här är en . Det står klart och tydligt att man återställer utan att påverka dina filer eller användarinställningar.

Det var Apple Care som lärde mig detta när jag ringde dem (Trots att jag inte betalt för något Apple Care.

 

Det där är inte en återställning utan man installerar OS:et ovanpå en redan befintligt version av OS X.

TS ville rensa datorn helt och sen installera OS X (så tolkar jag det alla fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får massor av träffar när man googlar om saken. Här är en . Det står klart och tydligt att man återställer utan att påverka dina filer eller användarinställningar.

Det var Apple Care som lärde mig detta när jag ringde dem (Trots att jag inte betalt för något Apple Care.

Då missförstod jag dig. Jag trodde det fanns ett alternativ som jag inte sett i programmet Skivverktyg. Den grejen har jag kört. Stapeln fastnar vid ca 80% och efter ett par timmar avbryter jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa försök var med alt-cmd-R och då fick jag äntligen upp skivverktyg så småningom så att jag kunde formatera om startdisken och installera ett system. Det blev Mountain Lion. (?) Möjligen för att det var det systemet datorn levererades med. Det verkar inte gå att uppgradera direkt till Sierra utan man får tydligen ta det stegvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa försök var med alt-cmd-R och då fick jag äntligen upp skivverktyg så småningom så att jag kunde formatera om startdisken och installera ett system. Det blev Mountain Lion. (?) Möjligen för att det var det systemet datorn levererades med. Det verkar inte gå att uppgradera direkt till Sierra utan man får tydligen ta det stegvis?

Fel av mig. Plötsligt var systemet uppgraderat till Sierra utan att jag behövt göra någonting. Frid och fröjd i stugan. Tack för råd och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...