Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dumt köpa Airport Extreme?


Matfarsan

Rekommendera Poster

Vi kommer på några månader få fiber via IP-only och får då med detas box som inte har trådlös router.

Måste således köpa en sådan för att kunna koppla upp alla produkter. 2MBP 1 MBA 4st ipad 2Atv och iphones.

Läste om Airport Extreme och att Apple inte uppdaterat dessa på 3år och dessutom kommer lägga ner detta innebär det att jag lägger ut pengar på en redan gammal teknik eller kommer den funka fint många år framöver?

Kommer mest troligt ta Banhof som internetleverantör..

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarumässigt är det inga större fel på dom och det kom en uppdatering på mjukvaran bara för några veckor sen.

 

Men jag skulle titta på Ubiquiti om jag vore du.

Dom får idel bra betyg.

 

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunktrepeater?page=1&filter=37072499

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att Airport Extreme idag varken är bättre eller sämre än motsvarande från andra märken. Om dom är värda pengarna får du själv avgöra.

 

Om något/några år kommer andra märken att vara bättre än idag (men det kommer inte att komma några nya Airport Extreme).

 

Apple Airport Extreme kommer att fungera bra i många år framåt, men kommer om några år inte att ha "bästa möjliga prestanda".

 

Konfiguration av Airport Extreme är mycket enkel med Airport-verktyget för normalanvändaren. De flesta övriga märken har ett mer komplett/komplicerat gränssnitt för konfiguration, vilket kanske är en nackdel för normalanvändaren men är bra om man ska göra udda saker i brandväggskonfiguationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-telefon? om du ska ha ip-telefon via Bahnhof, tex för att behålla ditt telefonnummer och gamla tråd-eller DECT-telefoner så måste du köpa deras router med telefonmöjlighet. Den har också wifi. Då är det onödigt med AP extreme.

 

Airport extreme fungerar fint, Aiport-verktyget är enkelt att förstå. Alternativ i samma prisklass finns, uppsättning inte så krånglig heller. T ex denna linksys: https://www.dustinhome.se/product/5010887610/wrt1900acs

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara köra själva datortrafiken, dvs varken tv eller telefoni.

Är väl inte så jättehajj på router/datorer/modem utan gillar när allt bara funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ett par dåliga grejer jag hört om Airport (Extreme):

* 802.11ac är i en äldre draft-version och inte uppdaterad sen 2013

* saknar QoS

* kanske läggs ner av Apple och då kommer förmodligen inga fler uppdateringar av mjukvaran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par dåliga grejer jag hört om Airport (Extreme):

* 802.11ac är i en äldre draft-version och inte uppdaterad sen 2013

Och vad betyder det i praktiken?

För hastigheten är då inte dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Och vad betyder det i praktiken?

För hastigheten är då inte dålig.

 

Nä, det funkar säkert asbra. Men detta är sånt det klagas på på Internet. Det saknas bland annat MU-MIMO vad jag kan se. Men vikten av det går ju att diskutera. Och QoS är väl mest bra att ha om man har en riktigt överbelastad internetuppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det funkar säkert asbra. Men detta är sånt det klagas på på Internet. Det saknas bland annat MU-MIMO vad jag kan se. Men vikten av det går ju att diskutera. Och QoS är väl mest bra att ha om man har en riktigt överbelastad internetuppkoppling.

Om det klagas på det måste det finnas en praktisk anledning kan man tycka.

 

Alla fall är då användarvänligheten hög med Apples routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om det klagas på det måste det finnas en praktisk anledning kan man tycka.

 

Du har inte varit på internet på ett tag? ;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte varit på internet på ett tag? ;):D

 

Internet är stort

 

Edit:Jävligt mysko att inte smilisarna som finns i iOS syns på ett macforum????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet är stort

 

Edit:Jävligt mysko att inte smilisarna som finns i iOS syns på ett macforum????

 

Det är PC hela vägen utom namnet..... borde fungera ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Extremen och är nöjd. Köpte den för tre år sedan för att den har mycket kraftig sändare. Bäst i Test då. Enkel att sköta. Snygg så den kan stå framme utan att frun fnyser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är PC hela vägen utom namnet..... borde fungera ändå.

 

 

Ja det fungerar alla fall inte..

Lägger jag till smiligare på datorn med CTRL+CMD+SPACE så fungera det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja det fungerar alla fall inte..

Lägger jag till smiligare på datorn med CTRL+CMD+SPACE så fungera det inte heller.

 

Bra! Har alltid klickat under flaggan. Ctrl+cmd+space är ju mycket smidigare. Tack. :)

Nä forumet vill använda sina egna smilisar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Sitter på 100/100 lina med 3 mac, 3 PC, 2 iPhone, 3 iPad och en Apple Tv i hushållet.

 

Har kört Airport Extreme i typ 3 år för detta och kompletterat med två Airport Express för att täcka hela huset. Funkar finfint och får bra hastigheter. Det är en bra router. Men självklart finns det fler som är bra och har fler funktioner om man nu behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev beställning av en Extreme, tyvärr från Elgiganten som verkar ta otroligt lång tid på sej med leverans.

Den lär nog funka perfekt i villan, sen får man väl täcka upp med en express om det inte är bra teckning någonstans (Garaget är halvdåligt i dagsläget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du beställt från Apple så hade du fått den hem till dörren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du beställt från Apple så hade du fått den hem till dörren

Jag blev lite dumsnål då Elgiganten fortfarande kör mellandagsrea och 10% rabatt på den samt fri frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...