Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Egen mapp för skärmavbilder?


barmaster

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag använder mig av skärmavbilder ofta. Tidigare för några år sedan hade jag en mapp som alla hamnade i på skrivbordet. Men efter att ha uppdaterat till Sierra så fungerar inte detta längre. Någon som vet om det går att ange en mapp så man inte får skrivbordet fullt av dom.

 

Tacksam om någon kan förklara hur jag gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag använder mig av skärmavbilder ofta. Tidigare för några år sedan hade jag en mapp som alla hamnade i på skrivbordet. Men efter att ha uppdaterat till Sierra så fungerar inte detta längre. Någon som vet om det går att ange en mapp så man inte får skrivbordet fullt av dom.

 

Tacksam om någon kan förklara hur jag gör.

 

En lösning är att använda gratisprogrammet Deeper, där du kan ställa in var skärmavbilderna ska hamna, vad de ska heta, vad de ska ha för format, om de ska ha skugga och om de ska ha datum i namnet. Detta går också att styra via Terminalen men är inte lika smidigt, i alla fall inte för den ovane/räddhågsne. Se dump:

 

post-28798-0-62423100-1483781189_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning är att använda gratisprogrammet Deeper, där du kan ställa in var skärmavbilderna ska hamna, vad de ska heta, vad de ska ha för format, om de ska ha skugga och om de ska ha datum i namnet. Detta går också att styra via Terminalen men är inte lika smidigt, i alla fall inte för den ovane/räddhågsne. Se dump:

 

attachicon.gifdump.png

 

 

Ska kika på det. Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kika på det. Tack för hjälpen

Om du bara vill styra skärmavbilderna till en viss mapp, låt oss anta att du har en mapp på skrivbordet som heter dumpar, då kör du följande kommando via Terminalen (i Verktygsprogram):

defaults write com.apple.screencapture location ~/Desktop/dumpar/

och sedan

killall SystemUIServer

för att sätta i gång funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i osx har det ju annars följt med ett program för att ta skärmdumpar...där du kan göra lite extra inställningar jämfört med kortkommandot...om du nu kan tänka dig använda ett program så kan du ju likagärna köra med det...där ifrån kan du välja vart du ska spara dina filer.

 

har inte sierra så jag kan inte svära på att de inte tagit bort det.

 

skärmavbildning eller grab på engelska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i osx har det ju annars följt med ett program för att ta skärmdumpar...där du kan göra lite extra inställningar jämfört med kortkommandot...om du nu kan tänka dig använda ett program så kan du ju likagärna köra med det...där ifrån kan du välja vart du ska spara dina filer.

 

har inte sierra så jag kan inte svära på att de inte tagit bort det.

 

skärmavbildning eller grab på engelska

Ja, det finns ett program Skärmavbildning i mappen Verktygsprogram, även så i Sierra. När man sparar de olika avbildningarna kan man välja format och var de ska hamna. Jag utgick, kanske felaktigt, från att det handlade om skärmavbilder som tas automatiskt genom kortkommandon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ändrar format och plats i Skärmavbildning, gäller de inställningarna sedan för kortkommondon?

 

Edit: Kan efter att ha provat själv, svara nej på min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ändrar format och plats i Skärmavbildning, gäller de inställningarna sedan för kortkommondon?

 

Edit: Kan efter att ha provat själv, svara nej på min fråga.

Det skall det göra. Du ändrar ju i inställningsfilen. Har bytt både format, plats, prefix och tagit bort fönsterskuggan. Inget jag behöver göra om och om igen. :crossfingers:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En smart grejj är att lägga en symlänk i hemfoldern.

Exempel:
Om man har sin plats satt till: ~/Pictures/Skärmdumpar

Sen i hemfolden, göra en symlänk dit, med 2 understreck innan (= den hamnar överst). Exempel: __scraps (screencaptures)

cd ~
ln -s ~/Pictures/Skärmdumpar __scraps

Tidsbesparingen är då, t ex om man -Tab'ar sig till Finder.
⌘N - nytt fönster om man inte redan har ett
⇧⌘H - för att ställa sig i hemfoldern (mina Finderfönster öppnar skrivbordet)
→→ - högerpilen 2 gånger, så är man inne i __scraps
P - så hoppar den ner till Pictures, det som mina bilder börjar på.

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...