Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta disk med USB 3 till Mac med Thunderbolt ?


xyz123

Rekommendera Poster

En bekant till mig har en disk som skall anslutas med USB 3.0. Aktuell MacBook Pro har USB 2 och Thunderbolt.

Finns det på marknaden något som kan användas för att ansluta disken till Thunderbolt uttaget? Det bör visserligen gå att använda USB 2 - men hastigheten blir troligen lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollade för några år sedan var alla konverterare (dockor, dongles, m.m.) från Thunderbolt till USB3 orimligt dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag läser i första inlägget, finns inget krav att kunna boota, bara ansluta en exter disk via ThunderBolt/USB3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just denna fick mig att gå i köptankar, Läste sedan på ett forum om någon som köpt och sedan inte kunde boota via denna adapter. Googla och läs.

Boota är väl extra lyx. Huvudsaken är att kunna köra USB 3-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna ha en disk för Time Machine ansluten någorlunda säkert finns en WD MyCloud. Den är ansluten till Ethernet (tråd) och har därför en fast placering. (Alltså: Alltid tillgänglig så länge den bärbara är i huset.)

Det visar sig att den har en USB 3 port. (Vilket jag glömt bort.) Det borde gå att ansluta datorn till Ethernet med hjälp av en Thunderbolt till Ethernet adapter och sen disken till WD MyCloud.

Vad tror ni? Återstående fråga är vilken prestanda routern från OWNIT har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här liggandes som jag inte använder:

http://www.kanex.com/thunderbolt-gigabit-ethernet

Det är samma som ovanstående fast med ethernet istället för esata.

 

Har bara använt den ett fåtal gånger, men den funkar bra och är i ett mycket fint skick inklusive originalkartong (kartongen är dock lite trasig).

 

Kan tänka mig att sälja den för typ 700:- inkl frakt. Ligger annars på omkring tusenlappen på Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...