Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera gammal MacBook innan man köper ny?


Cypern

Rekommendera Poster

Har MacBook 2010, 13'', OS X Lion (10.7) och måste nog ha en ny.

Ska man uppgradera Lion eller köpa nytt op.system och installera i gammal Mac? Eller ska man installera det i ny MacBook?

 

Oändligt taxam om nån vet!

Marie-L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Lion kan du uppgradera kostnadsfritt. Men samtidigt bör du stoppa i så mycket RAM-minne det går då Apple var snåla på sådant 2010 och dagens OS X är ofantligt stora och kräver mycket av datorn. Du kan gå direkt till Apple Store och ladda ner nya OS X. Men inte utan BACKUP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har MacBook 2010, 13'', OS X Lion (10.7) och måste nog ha en ny.

Vad använder du datorn till? Det kan vara bra att veta innan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla!

Jo, jag vet och jag har pillat i mer minne.

Men vad kan hända med program mm när jag uppgraderar? Förra ggen blev det rörigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du datorn till? Det kan vara bra att veta innan. :)

Skriva manus och lagra bilder. Göra Powerpoint. Musik, men inga spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att köpa en något nyare Mac. 2011 genomförde Apple den största tekniska uppgraderingen och alla Macar fick typ 100% mer kraft. Det är ungefär lika stor skillnad i prestanda mellan 2010 och 2011 som mellan 2011 och 2015! Så 2011 gör att du är inne i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Skriva manus och lagra bilder. Göra Powerpoint. Musik, men inga spel

För att skriva manus och lagra bilder klarar du dig gott med din gamla dator. Men vad ska du göra för musik? Jag menar om du tänkte göra stora pampiga produktioner eller enklare singer/songwriter.

 

Hur mycket ram har du i nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skriva manus och lagra bilder klarar du dig gott med din gamla dator. Men vad ska du göra för musik? Jag menar om du tänkte göra stora pampiga produktioner eller enklare singer/songwriter.

 

Hur mycket ram har du i nu?

Tack så väldigt!

Närå, här ska inte produceras, bara lyssnas..

Ja, jag är väldigt kär i gammal Mac, men kan ju inte uppdatera Chrome = kan inte maila.

Vet ju inte heller vad som händer när jag uppgraderar Lejonet. Vad ändras, försvinner mm? Outlook?

Man kan väl inte återgå till gammalt Lejon om en uppgradering blir fel?

Hur för man över kopia av alltihop från Xtern HD till Mac?

Upptäckte att jag bara har 2 GB i minne, trodde jag petat in mer.

 

Hur ska all denna hjälp återgäldas?

Evigt taxam :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Tack så väldigt!

Närå, här ska inte produceras, bara lyssnas..

Ja, jag är väldigt kär i gammal Mac, men kan ju inte uppdatera Chrome = kan inte maila.

Vet ju inte heller vad som händer när jag uppgraderar Lejonet. Vad ändras, försvinner mm? Outlook?

Man kan väl inte återgå till gammalt Lejon om en uppgradering blir fel?

Hur för man över kopia av alltihop från Xtern HD till Mac?

Upptäckte att jag bara har 2 GB i minne, trodde jag petat in mer.

 

Hur ska all denna hjälp återgäldas?

Evigt taxam :wub:

Om du bara uppgraderar via App Store så (ska) inget försvinna. Jag rekommenderar ändå att du alltid gör backup via extern hårddisk eller usb.

 

Gå till närmaste Apple-butik eller om du känner någon som sätter i mer minne åt dig. Om du gör en skärmdump på "Om den här datorn" så kan jag kolla hur mycket ram du kan sätta i. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Om du vill göra det ordentligt och rensa upp så hade jag gjort en helt ny installation, dvs hålla ner cmd+alt+R vid omstart. Det är = total ominstallation, allt försvinner. Då måste du se till att du tagit backup på alla filer och program (installationsfiler) till det du vill ha igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så väldigt!

Närå, här ska inte produceras, bara lyssnas..

Ja, jag är väldigt kär i gammal Mac, men kan ju inte uppdatera Chrome = kan inte maila.

 

 

Installera Firefox och importera alla inställningar från Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara uppgraderar via App Store så (ska) inget försvinna. Jag rekommenderar ändå att du alltid gör backup via extern hårddisk eller usb.

 

 

Inget ska gå fel, men allt KAN gå fel. Uppgradera aldrig aldrig utan backup. Även om det bara är en på tiotusen så grinar man blod när man drabbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...