Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CyanogenMod ersätts av Lineage OS


Alix

Rekommendera Poster

Utvecklaren av Lineage OS för min Moto G 3 har hoppat av och gör en AOSP 8.0.0 i stället. Jag följer med. Men först en sista uppdatering och nandroid av det gamla. Utifall.

Jag började titta på andra custom ROM och det finns en Pixel Experience-variant 8.1.0. Den fungerar finfint. Till och med live wallpapers funkar, men drar batteri. Det enda är att endast Footej-kameran funkar för att spela in video. Den är nämligen byggd som ”stand alone” med eget galleri och allt. Jag köpte premium. I spoiler nedan lite tjusiga dumpar. Mittknappen blir så där coolt mångfärgad när man trycker på den. B)

 

 

post-28798-0-74053200-1515171763_thumb.pngpost-28798-0-41652500-1515171759_thumb.pngpost-28798-0-47953500-1515171755_thumb.pngpost-28798-0-78026800-1515171750_thumb.pngpost-28798-0-98760700-1515171746_thumb.pngpost-28798-0-54437400-1515171745_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar

En bonus när man har installerat sin ”Pixel”... ^_^ Tydligen känner inte Googles servrar av att man har moddat sin gamla mobil. :)

 

post-28798-0-61663900-1515320801_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag Oreo 8.1.0 även på min gamla Moto G 1. En AOSP Extended, beta sedan iförrgår. Funkar fint med Launcher3 och Footejkameran. Tänk, den mobilen kom med Jelly Bean 4.3!

 

Tack för ett tag, Lineage OS! Nougat duger inte längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

logo.png

 

Och igår blev Pixel Experience officiell på min Moto G 3. Med OTA, dessutom. Här går det undan tack vare engagerade utvecklare. Man kan undra över hur Lineage OS-utvecklarna kan rulla tummarna så förbaskat... Allt funkar, utom videoinspelning, men det är ett fel i original Android 8.1. Med tiden ska väl Google fixa detta (8.1 släpptes i början av december). Footejkameran är dock stand alone med eget galleri, så där funkar allt, även videoinspelning. Officiella Pixel Experience finns för fler mobiler, se här. Pixel Experience finns på Github också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Info: Det ryktas att Lineage OS 15.1 kommer officiellt den 25 februari (subreddit).

 

Jag har återgått till Lineage OS på mina mobiler. Ovanstående kör min exfru med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2/13/2018 på 11:39, Alix säger:

Info: Det ryktas att Lineage OS 15.1 kommer officiellt den 25 februari (subreddit).

 

Jag har återgått till Lineage OS på mina mobiler. Ovanstående kör min exfru med.

Trevligt... Hoppas den kommer med en bra uppgraderare då, så man slipper installera om allt. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, modEric säger:

Trevligt... Hoppas den kommer med en bra uppgraderare då, så man slipper installera om allt. :crossfingers::yeahbaby:

Hoppas kan man alltid. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2/13/2018 på 11:39, Alix säger:

Info: Det ryktas att Lineage OS 15.1 kommer officiellt den 25 februari (subreddit).

2 dagar kvar i sånt fall. Har inte sett ngn sida/info om det - och inget på Reddit heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, modEric säger:

2 dagar kvar i sånt fall. Har inte sett ngn sida/info om det - och inget på Reddit heller.

Jaså? Då läste jag väl fel och har fel då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

Jaså? Då läste jag väl fel och har fel då.

Nej, så kan det ju mycket väl vara, men jag har inte sett något. Vet inte var du läste det heller... Tycker bara det är ovanligt tyst för en såpass stor uppgradering - om man nu officiellt skall gå från 14->15.

 

Jag är förberedd i a f. :crossfingers::) Har uppdaterat TWRP till senaste, backat upp allt med Titanium + de filer/foldrar som Titanium inte tar. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9/30/2017 på 19:13, Alix säger:

Har ju ingen Linux numera så jag undrade hur jag skulle göra med ADB och fastboot för mina (och andras) Android. Hittade ett enkelt sätt att installera det på Macen här. Kommando i Terminalen:


bash <(curl -s https://raw.githubusercontent.com/corbindavenport/nexus-tools/master/install.sh)

Testade att starta en Android i fastbootläge med kabel till macen och körde följande kommando i Terminalen på macen:


fastboot devices

Och den kom upp där så snabbt och prydligt, så. ^_^

ADB är bra... Plockade ut alla ljud i telefonen igår den vägen. Exempel:

mkdir -pv ~/Desktop/LOS/ljud
cd ~/Desktop/LOS/ljud
adb devices				# startar adb ...
adb pull -p /system/media/audio .

Dels inför en ev uppdatering, men också för att få ut dem. Fanns en del som inte finns med i listorna inne i systemet. :) Skall lägga in några med i min mammas gamla Ericsson också - så har hon både några gamla iPhone-signaler/ljud*, och några från Android.

* fr min JB'ade 3GS. Har dem i min telefon med. ^_^

 

Det var bara .ogg-filer i Android, så jag körde mitt mp3-skript (som anv ffmpeg).

LOS_System_Media_Audio.png.7af1402391ea0e4e1bb7bcabffb8775d.png

 

Man kan ju spela upp dem i VLC med om man vill, eller går till foldern med Firefox, så kan man spela dem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förstår ju varför Google tagit bort AdAway. Samtidigt är den ju bra även för annat - som den listan mot malware, som den också skyddar.

 

La till den länken där (som fanns några svar längre ner) - den som är #2 på bilden:

AdAway.thumb.png.141cc63deca5c274c4ca6ab07b4bd1e9.png

 

Gillar AdAway... Enkelt, effektivt och bra program. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel, Lineage OS 15.1 Oreo kom en dag tidigare.

 

Edit: Nja, fel och fel... Citat: 

 

”The first batch of nightlies builds will roll out on Monday 26th February”

 

Det jag förutspådde känns nog rätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag hade fel, Lineage OS 15.1 Oreo kom en dag tidigare.

 

Edit: Nja, fel och fel... Citat: 

 

”The first batch of nightlies builds will roll out on Monday 26th February”

 

Det jag förutspådde känns nog rätt ändå.

Haha, jag hade glömt vad jag skrev. Det var ju idag, den 25 februari, jag antog, ser jag nu. :stjarnsmall::D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland byter man veckodag för veckouppdateringen. Vilken veckodag det blir ser man här. W 1 = måndag, och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Ibland byter man veckodag för veckouppdateringen. Vilken veckodag det blir ser man här. W 1 = måndag, och så vidare.

Har märkt det... Har alltid fått på en Måndag innan, men de 2-3 senaste gångerna har det varit en fördröjning på 1-2 dagar. Tisdag, och sen Onsdag som det nu senast var. Precis som i listan: W 3. S4 minin kommer på Lördagar: W 6. Väntar på min “bacon” just nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, modEric säger:

Har märkt det... Har alltid fått på en Måndag innan, men de 2-3 senaste gångerna har det varit en fördröjning på 1-2 dagar. Tisdag, och sen Onsdag som det nu senast var. Precis som i listan: W 3. S4 minin kommer på Lördagar: W 6. Väntar på min “bacon” just nu. :)

Den uppmärksamme noterar att alla rättrogna lineageosianer tar vilodag på tisdagar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett xtra tangentbod i min... “Hackers keyboard” som ger lite mer normala saker att använda. Men det saknar t ex emojis, men det har ju Android keyboard. Det är väl helt ok, men jag är inte så förtjust i looken alla tangenter går ihop med varandra liksom. Men så såg att att det finns teman att välja.

“Holo Blue” var riktigt snyggt - och f f a med ökad läsbarhet. Blev en enormskillnad på mammas telefon där allt är så smått. Dels känns blrstäverna större/kraftigare, och med tydliga “tangenter”.

 

AOSP_keyboard_Holo_blue_01.png.df0794a526a8b117526b679c1cad5fe2.png


Den stilen/temat hade även så varje tryck gav ett popupfönster med alla varianter på den tangenten, men det kan man stänga av.
 

AOSP_keyboard_Holo_blue_02.png.baee5be9e167cd81d710a6f186a9ca11.png


Mycket bättre. :) Påminner lite om Hackers keyboard i utseendet, men det har det inbyggda emoji-tangenbordet. :yeahbaby:

AOSP_keyboard_Holo_blue_03.png.bc255762aa08b1a12fdd2bbca52bbd9f.png

 

 

Kör den nästan uteslutande nu, och med det andra då man kopplar ett tangenbord till telefonen (OTG). :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tömde telefonen på bilder. Kom på att jag tog ett par dumpar: Aprilskämtet LineageOS körde med i år. ^_^
LOSCoins.thumb.jpg.5dfecc6156bca91629beafe368bf73f1.jpg
 

Det dök upp kort efter man hade uppdaterat sin lur. Som tur var hade de en fix, som hintade om att det också var ett Aptilskämt också. En liten kodsnutt att köra bara...

LOSCoin_fix.png.bb0e39283735bc1e4a9ed583460708ef.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-04-08 på 02:46, modEric säger:

Tömde telefonen på bilder. Kom på att jag tog ett par dumpar: Aprilskämtet LineageOS körde med i år. ^_^
 

Det dök upp kort efter man hade uppdaterat sin lur. Som tur var hade de en fix, som hintade om att det också var ett Aptilskämt också. En liten kodsnutt att köra bara...

 

Vilken skit! Jag får inte bort meddelandet och får inte någon kodsnutt. Idiotiska påhitt. Sandlåda. Barnsligt. :evilgrin: 

 

Edit: Jag fixade det. Men så dumt! Idiotiskt!

IMG_0296.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Vilken skit! Jag får inte bort meddelandet och får inte någon kodsnutt. Idiotiska påhitt. Sandlåda. Barnsligt. :evilgrin: 

 

Edit: Jag fixade det. Men så dumt! Idiotiskt!

IMG_0296.jpg

Det kom även i uppdateringen till mammas telefon (igår). Körs tydligen ut i alla uppdat t o m 20180408. Så jag funderar på att behålla hennes lur t o m nästa uppdatering, och sen skicka den - annars var planen att skicka den i slutet av veckan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...