Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CyanogenMod ersätts av Lineage OS


Alix

Rekommendera Poster

Jag har alltid en eller flera "nandroid" liggande, jag använder TWRP via USB-OTG.

Jo, jag brukar göra en sån med - strax innan man byter system, ifall nåt händer under själva bytet, och sen en ny när man precis har installerat det - innan man man börjat pilla med telefonen, så det blir den som man kan ha ifall man får en softbrick. För egna progr/data är det Titanuim el TWPR.

 

Har inte hunnit kolla så mycket på krypteringen än, men efter om installationen skall jag slå på den. Jag gjorde ju det i CM, vilket funkade bra - men skulle man in i TWRP så ville den inte ta lösenordet. Tydligen någon bugg där. Ngn föreslog att man kunde köra med ett externt KB då, men jag kopplade ur det igen. Men det skall vist vara fixat nu i nya TWRP-3.1* så det är väl dags att köra in det igen då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar

Finns ett par saker som man stör sig på, rent alm med Android - för det är säkert likadant på andra AOSP, såväl som på stock. Och det är åtkomsten till telefonens innehåll (okrypterad). Om man ställer in så laddningskabeln står på USB-laddning och inte filöverföring, så om någon stoppar in telefonen och startas AFT, men man kommer inte åt innehållet. Inställningen står ju bara på laddning - och telefon är ju låsskärm på. Startar man om telefonen i recovery, så öppnas AFT fast med filöverföringen på, så vips kommer man åt innehållet. Samma med adb... är ju bara att starta/koppla in (USB) telefonen och köra, så är hela lagringen man själv har kopierad. Och där hamnar ju även en del backuper program/inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, efter 2 ominstallationer så är den tillbaka som den var, fast allt funkar nu. :) Skulle lägga in krypteringen, men den funkar inte än. Krypteringen gick bra, och man kunde skriva i lösenordet och så, men sen stod det bara och laddade. Hittade ngn buggrapport om att den inte var helt ok än, så jag kopplade ur det så länge och finck ominstallera allt igen.

Jag, hade gjort en backup på nyinstallationen innan jag började pilla med det där. Men när jag la in den... Hade ju bytt filsystem innan till f2fs, och sen gjort backup'en, men TWRP's restore-script verkar tycka att man skall ha ext4, även om man formaterat om den. Bug! Skall nog rapportera in den - annars är det ju inte så stor idé att ha med alternativet med f2fs. Jaja, det gick smidigt ändå - bara att mosa in en ny. Hade ju ändå inte gjort några inställningar i den.

Det var smidigt att ta in alla gammalt med titanium. :crossfingers: Tog inte in allt utan utvalda bara, och vissa bara app-data. Skal nog köpa PRO-varianten där för $6-7. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lineage OS stöder inte kryptering för f2fs har jag läst flera gånger.

Jo, jag har sett det med, men också att det gör det. Nu verkar det inte vara det som är problemet utan med SELinux, som ngn skrev, om som är rätt troligt. Jaja, de får kika på det. Och det kommer väl. Med TWRP funkade det i a f att komma in. Det var ju det som var fel förra gången - att den inte godkände lösen.

 

Nu är i a f menyn som den skall. :crossfingers::yeahbaby:

 

post-64246-0-11688000-1492859547.pngpost-64246-0-02118800-1492859552.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har sett det med, men också att det gör det. Nu verkar det inte vara det som är problemet utan med SELinux, som ngn skrev, om som är rätt troligt. Jaja, de får kika på det. Och det kommer väl. Med TWRP funkade det i a f att komma in. Det var ju det som var fel förra gången - att den inte godkände lösen.

 

Nu är i a f menyn som den skall. :crossfingers::yeahbaby:

 

attachicon.gifOPO_LineageOS_225.pngattachicon.gifPower_menu_225.png

Vad bra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och där trillade den in. Uppdaterat och klart. :yeahbaby:

post-64246-0-89237000-1493033880.png

 

 

Om han bara kunde bli klar med Xposed snart så vore det bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Känns ju onekligen lite skumt med datumet, inringat med rött nedan... :pinch:

 

post-28798-0-28468200-1493904349_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju onekligen lite skumt med datumet, inringat med rött nedan... :pinch:

Ingen tillfällighet heller, min andra mobil har samma datum.

 

post-28798-0-78768300-1493905492_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tillfällighet heller, min andra mobil har samma datum.

 

attachicon.gifScreenshot_20170504-154307.png

Nja, det är inte versionen av LineageOS/Android, utan vilken säkerhetspatch (Android släppt), som är använd/patchad in i systemet. Jag har April 2017 i min, får Maj nästa vecka. Säkerhetspatcharna brukar väl komma ≈ 1/mån.

 

Datumet för LOS (när just den telefonens version gjordes) är det du ser ovan där: ...-20170504

 

- - -

 

 

“Merged android-7.1.2_r8 tag (May Security Patches). All builds from May 1st will include these.”

https://lineageos.org/Changelog-8/

 

post-64246-0-61658200-1493907186.png

post-64246-0-63764800-1493907194.png

 

- - -

 

// btw... En ny version av Gello är på gång (står om det på samma sida där) och bygger på Chromium 58.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och datumet för säkerhetsnivån ligger i framtiden. Det är skumt hur man än ser på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ge ett exempel: En större säkerhetsrisk som upptäcks idag 4 maj kommer alltså att skenbart redovisas som åtgärdad per den 5 maj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ge ett exempel: En större säkerhetsrisk som upptäcks idag 4 maj kommer alltså att skenbart redovisas som åtgärdad per den 5 maj.

Den släpptes den 1'a, och har nivåerna:

  • 2017-05-01
  • 2017-05-05

Så det som kommer den 4'e lär komma i Juni, såvida det inte är en allvarlig - för då brukar de väl släppa xtra patchar?

 

Tittar man på November, så släpptes den först den 7'e, med nivåerna:

  • 2016-11-01
  • 2016-11-05
  • 2016-11-06

Man kanske kan misstänka att det står för en nivå, typ skala 1-10. Borde väl i sånt fall kanske skrivas ut som:

  • 2016-11, level 1
  • 2016-11, level 5
  • 2016-11, level 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<p>

 

Den släpptes den 1'a, och har nivåerna:

  • 2017-05-01
  • 2017-05-05
Så det som kommer den 4'e lär komma i Juni, såvida det inte är en allvarlig - för då brukar de väl släppa xtra patchar?

 

Tittar man på November, så släpptes den först den 7'e, med nivåerna:

  • 2016-11-01
  • 2016-11-05
  • 2016-11-06
Man kanske kan misstänka att det står för en nivå, typ skala 1-10. Borde väl i sånt fall kanske skrivas ut som:
  • 2016-11, level 1
  • 2016-11, level 5
  • 2016-11, level 6
Ett idiotiskt system de borde ändra på. Säkerhetsrisker ska naturligtvis vara åtgärdade fram till det datum som anges. Här verkar intern logistik ha ersatt sunt förnuft. Men tack för redovisningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lineage OS: ”Changed to Google as the default search engine, home page and suggestion provider.” Bra att de gör sig mer mainstream och intressanta för fler användare. Jag har nu åter Lineage OS på båda mina Androidreservmobiler och de blir stabilare för varje gång, även om veckouppdateringarna har en skönjbar tendens att både ta bort och införa knasigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lineage OS: ”Changed to Google as the default search engine, home page and suggestion provider.”

Har för mig jag sett någon inställning i syesteminställningarna där man kan ställa in sånt, men hittade inte nu. Den verkar borta. Kanske bara finns om man har Gapps?

 

Men jag såg att webläsaren “Browser” hade G som både sökmotor och search provider förvalt. Var det i den de menade kanske? :fundersam: Använder ju aldrig den. Jag kör med FF. Fast jag ändrade där nu mendans jag ändå var inne där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag sett någon inställning i syesteminställningarna där man kan ställa in sånt, men hittade inte nu. Den verkar borta. Kanske bara finns om man har Gapps?

 

Men jag såg att webläsaren “Browser” hade G som både sökmotor och search provider förvalt. Var det i den de menade kanske? :fundersam: Använder ju aldrig den. Jag kör med FF. Fast jag ändrade där nu mendans jag ändå var inne där.

Med Lineage OS medföljer bara Webbläsare/Browser och det är den det gäller när jag citerar blogginlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Lineage OS medföljer bara Webbläsare/Browser och det är den det gäller när jag citerar blogginlägget.

Ok, vad bra. Då har jag koll där i den. Har för mig tidigare att det fanns en inställningar i “Inställningar” om search provider, och sökrutan som ligger på hemskärmen. Vet när jag installaredade DDG som det finns 2 av (ena en just sån), men eftersom jag inte kör med Gapps så fick jag inte in den. Är tydligen bara så man kan byta. Och nu såg jag inte det stället i inställningarna igen. Förmodligen borta då om man inte har det installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad bra. Då har jag koll där i den. Har för mig tidigare att det fanns en inställningar i “Inställningar” om search provider, och sökrutan som ligger på hemskärmen. Vet när jag installaredade DDG som det finns 2 av (ena en just sån), men eftersom jag inte kör med Gapps så fick jag inte in den. Är tydligen bara så man kan byta. Och nu såg jag inte det stället i inställningarna igen. Förmodligen borta då om man inte har det installerat.

Jag hittar inget sådant. Jag har dock fliken Google där man gör en massa andra inställningar angående att söka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inget sådant. Jag har dock fliken Google där man gör en massa andra inställningar angående att söka.

Ja, då har de nog tagit bort allt sånt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Updaterade just till senaste (14.1, Sept 4). Uppdateraren har ändrats lite. Ny layout, och ikoner som inte var helt uppenbara (ingen knapp längre). Men lite fler inställningar i menyn - och man kan radera dem med ett långtryck. Innan låg det i menyn.

 

- - -

 

Såg på sidan att de har en “Summer Survey”. Aug18 + 2veckor... Trodde den var stängd, men den skickades så fint sen. :)

 

post-64246-0-62406100-1504559713_thumb.jpg

https://www.lineageos.org/Summer-Survey/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har ju ingen Linux numera så jag undrade hur jag skulle göra med ADB och fastboot för mina (och andras) Android. Hittade ett enkelt sätt att installera det på Macen här. Kommando i Terminalen:

bash <(curl -s https://raw.githubusercontent.com/corbindavenport/nexus-tools/master/install.sh)

Testade att starta en Android i fastbootläge med kabel till macen och körde följande kommando i Terminalen på macen:

fastboot devices

Och den kom upp där så snabbt och prydligt, så. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju ingen Linux numera så jag undrade hur jag skulle göra med ADB och fastboot för mina (och andras) Android. Hittade ett enkelt sätt att installera det på Macen här. Kommando i Terminalen:

bash <(curl -s https://raw.githubusercontent.com/corbindavenport/nexus-tools/master/install.sh)
Testade att starta en Android i fastbootläge med kabel till macen och körde följande kommando i Terminalen på macen:

fastboot devices
Och den kom upp där så snabbt och prydligt, så. ^_^

Trevligt. :ThumbsUp: Jag anväder en annan »»». Det är bara “platform-tools”, som jag sen la till var jag lagt den i PATH. Det är rktigt smidigt att köra med adb, kunna logga in på telonen den vägen, hämta skicka filer osv. T o m starta skärminspelningen den vägen om man behöver spela in nåt att visa sen. Men f f a för att installera appar och främst TWRP.

 

Finns väl lite olika bra guider hur man kan använda det. Men jag kan posta några exempel hur jag gör om du vill. Android File Transfer finns ju för OS X/macOS, men den är inte alltid så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt. :ThumbsUp: Jag anväder en annan »»». Det är bara “platform-tools”, som jag sen la till var jag lagt den i PATH. Det är rktigt smidigt att köra med adb, kunna logga in på telonen den vägen, hämta skicka filer osv. T o m starta skärminspelningen den vägen om man behöver spela in nåt att visa sen. Men f f a för att installera appar och främst TWRP.

 

Finns väl lite olika bra guider hur man kan använda det. Men jag kan posta några exempel hur jag gör om du vill. Android File Transfer finns ju för OS X/macOS, men den är inte alltid så bra.

Ja, man borde kanske tränga in på djupet i det där, men ännu har jag inte nödgats göra det. AFT funkar trots allt nödtorftigt, om än lite buggigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...