Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CyanogenMod ersätts av Lineage OS


Alix

Rekommendera Poster

AFT funkar trots allt nödtorftigt, om än lite buggigt.

Funderar på om man skall skippa AFT, så kan man även ta bort lite GoogleUpdater osv fr datorn, och köra med Bluetooth istället.

 

Är & ser i princip likadant ut - och förmodligen inte lika “buggigt”. Tycker den har varit OK ändå, men den uppdaterar ju inte foldrarna varteftersom man lägger in/tar bort saker, utan man får köra en refresh på det &/el starta om AFT.

 

Så här ser det ut med BT i Mac'en, är väl bara trädfunktionen man inte får med där.

 

post-64246-0-88281600-1511373296_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar

Blåtand funkar okej med mindre filer.

Apropå Lineage OS så har det under Inställningar > Minne inbyggt att man kan reglera vilka appar som får start vid boot och köra i bakgrunden (med mera).

Kom att tänka på det när du skrev tidigare om Xposed och Busybox.

Jag använder den funktionen under Minne på min gamla Moto G eftersom den blir slö annars. Min nyare Moto G3 hänger med ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåtand funkar okej med mindre filer.

Tycker det nog höll rätt bra fart. Provat med både bilder, filer, och ngn film. Samma som AFT, kanske t om lite bättre. Men jag har i o f s bara USB2 på Mac'en. :) Är ≈ samma fart. Bluetooth 4.1(A2D) i telefonen, och Macen kör med 4.0.8. Lite same-same där också.

 

post-64246-0-65408800-1511386347.png

 

Apropå Lineage OS så har det under Inställningar > Minne inbyggt att man kan reglera vilka appar som får start vid boot och köra i bakgrunden (med mera).

Kom att tänka på det när du skrev tidigare om Xposed och Busybox.

Jag använder den funktionen under Minne på min gamla Moto G eftersom den blir slö annars. Min nyare Moto G3 hänger med ändå.

Jo, det har sett där. Men det är inte alls samma sak. Man får inte överblicken (vilket program var det jag ändrade nu då?), osv. Det som är bra med BootManager är att man gan gå in och fixa med alla på en gång. Man ser direkt vilka som är markerade el inte - och ganska lätt då med att se när man lagt in nåt nytt. inte så etestiskt snygg app kanske, men himla skıtbra s a s. ^_^

 

Slutet på min lista...

post-64246-0-37147700-1511384658.png

 

Men däremot finns det lite annat bra där inne, som man kan ha hjälp av, och för att styra upp apparna lite. Eftersom jag kör med K9, så har jag gjort så här med Email.

post-64246-0-14555100-1511384787.png

 

Men sen finns det ju andra program man kanske vill/behöver stoppa vid start - t ex olika systemprogram. Då kan man in där och fippla lite. :yeahbaby:

 

Är bara en Xposed-.modul jag väntar på nu, och sen är det lagom. LineageOS är redan fixat med många av de sakerna man kan lägga till med en modul. Så det blir inte så jättemånga direkt.

post-64246-0-71292800-1511384902.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AFT funkar trots allt nödtorftigt, om än lite buggigt.

Ett annat alterntiv är att sätta upp en SSH-inloggning på telefonen. Sen kan man använda SFTP med Cyberduck ...eller Mountain Duck - om man vill ha in det direkt i Finder. :)

 

Skall nog fixa det på min vid nåt tillfälle. Ju mer jag tänker på det så är det nog den bästa lösningen. Och då får man ju hastigheten i nätverket med. Mobilen har 433Mb/s (ac). Det ger ≈ 50MB/s. Men f f a att man får ett program man vet funkar bra. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det nog höll rätt bra fart. Provat med både bilder, filer, och ngn film. Samma som AFT, kanske t om lite bättre. Men jag har i o f s bara USB2 på Mac'en. :) Är ≈ samma fart. Bluetooth 4.1(A2D) i telefonen, och Macen kör med 4.0.8. Lite same-same där också. ...

Jag har 6.0.0f1 på min Mac mini. 4.0 på min Moto G 3. Jag har inte använt blåtand för filöverföring på många år. Jag kanske ska testa för skojs skull.

 

... Men det är inte alls samma sak. ...

Det var väl ändå att ta i. Okej att man har mindre överblick, men eftersom det är inbyggt duger det för mig.

 

Ett annat alterntiv är att sätta upp en SSH-inloggning på telefonen. Sen kan man använda SFTP med Cyberduck ...eller Mountain Duck - om man vill ha in det direkt i Finder. :)

 

Skall nog fixa det på min vid nåt tillfälle. Ju mer jag tänker på det så är det nog den bästa lösningen. Och då får man ju hastigheten i nätverket med. Mobilen har 433Mb/s (ac). Det ger ≈ 50MB/s. Men f f a att man får ett program man vet funkar bra. :yeahbaby:

På min Moto G 3 funkar Motorolas egen filhanterare som har stöd för wifi-överföring. Jag använder den via Cyberduck, det går snabbt. Fast nu är det bara en reservmobil, så det är inte i bruk.

 

Motorola har för övrigt släppt sin kernel för Moto X så min Moto G 3 kommer att bli ännu bättre snart med Lineage OS. Utvecklaren jobbar med att byta ut den. Finns redan en inofficiell version av LOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul. Då hoppar du över till den sen då? :yeahbaby: ...

Ja, hellre en rejäl version av Nougat än att hoppa på Oreo, i alla fall. Oreo kommer väl till Moto G 3 (och din OPO) rätt snart, men Moto G 3 är nu snart 2,5 år gammal, så Nougat kanske blir sista anhalten, förutsatt att säkerhetsuppdateringar fortsätter komma. Kanske byter jag till Oreo nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hellre en rejäl version av Nougat än att hoppa på Oreo, i alla fall. Oreo kommer väl till Moto G 3 (och din OPO) rätt snart, men Moto G 3 är nu snart 2,5 år gammal, så Nougat kanske blir sista anhalten, förutsatt att säkerhetsuppdateringar fortsätter komma. Kanske byter jag till Oreo nästa år.

Ja, man får se vad LineageOS hittar på. Jag följer väl deras uppgraderingar. Tror inte Oreo kommer ligga stabil, utan kanske som dev-variant man kan köra - lite som att köra FF i betakanalen. LOS verkar vara ganska måna med att inkludera de flesta modeller - finns andra custom ROM som puttat ut äldre modeller.

 

Den här verkar lite instressant (på sikt kanske): pmOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Den här verkar lite instressant (på sikt kanske): pmOS

Bra idé, fast det gör ju Lineage OS redan, på sätt och vis. Det finns alldeles för många modeller för att man ska kunna hålla alla vid liv, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inga nya builds för min Moto G 3. Teori:

”Regarding this week's (now, last week's) missing build: The LOS build queue started generating bad builds 3-4 days ago, finally stopping at the LOS 14.1 Natrium device after having generated dozens of bad builds. Since then there seems to have been some maintenance, testing or attempts to restart the queue for LOS14 then LOS13 with more bad builds and a few good ones (but no Osprey), and at present the buildbots are idle. That's what it is but I don't know what what it means. We'll see this week.”

 

Dottern ska låna mobilen så jag testar med den inofficiella LOS med Moto X-kerneln i stället. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu är Oreo officiellt på gång för Lineage OS. Men ETA gives naturligtvis icke. Citat:

 

”... now that Android 8.1 has been released, we’re anticipating moving straight to the 15.1 branch where we’ll merge all our work done for 15.0 and finish the porting effort.

Like always, we won’t be giving any indication as to when we might be close to a releasable product, but keep waiting patiently... ”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är Oreo officiellt på gång för Lineage OS. Men ETA gives naturligtvis icke. Citat:

 

”... now that Android 8.1 has been released, we’re anticipating moving straight to the 15.1 branch where we’ll merge all our work done for 15.0 and finish the porting effort.

 

Like always, we won’t be giving any indication as to when we might be close to a releasable product, but keep waiting patiently... ”

Kul! Skall bli spännade att se vad det blir. :yeahbaby:

 

Ingen ETA. Det är bra det. Så skall det vara. Uppdateringar som kommer när de är klara är (som oftast) mindre buggiga, än de som “stressats” fram via en deadline. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Skall bli spännade att se vad det blir. :yeahbaby:

 

Ingen ETA. Det är bra det. Så skall det vara. Uppdateringar som kommer när de är klara är (som oftast) mindre buggiga, än de som “stressats” fram via en deadline. :ThumbsUp:

Apropå inget, vad har du för bootlogo? Motorola lade in en trist bild om att bootloadern var upplåst på egen risk:

 

http%3A%2F%2Fs30.postimg.org%2Fz9w4amfrl

 

Så jag lade in denna:

 

http%3A%2F%2Fs22.postimg.org%2Fqotx6njup

 

Men den var för ljus och lite trist så jag lade in denna idag:

 

https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå inget, vad har du för bootlogo? Motorola lade in en trist bild om att bootloadern var upplåst på egen risk:

 

http%3A%2F%2Fs30.postimg.org%2Fz9w4amfrl

 

Så jag lade in denna:

 

http%3A%2F%2Fs22.postimg.org%2Fqotx6njup

 

Men den var för ljus och lite trist så jag lade in denna idag:

 

https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv

Den sista där ser ju trevlig ut. :yeahbaby:

 

Den ser ut såhär:

 

one-plus-one-bootloop.jpg

 

Men den ser man så sällan. Var tvungen att starta om för att kolla, för jag hade för mig att boot-animationen kommer direkt. Men den dök upp där någon/några sekund(er). Annars tycker jag att man ser den mest om man t ex sätter den på laddning - utan att telefonen igång osv. Då dyker den upp innan batterianimationen kommer.

 

- - -

 

Varningen där... Den kommer väl bara när man låst upp den - innan man installerar något annat på telefonen. Har för mig det var nåt sånt när jag kollade runt lite på Moto E innan. Eller har det varit så varje boot/uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista där ser ju trevlig ut. :yeahbaby:

 

Den ser ut såhär:

 

one-plus-one-bootloop.jpg

 

Men den ser man så sällan. Var tvungen att starta om för att kolla, för jag hade för mig att boot-animationen kommer direkt. Men den dök upp där någon/några sekund(er). Annars tycker jag att man ser den mest om man t ex sätter den på laddning - utan att telefonen igång osv. Då dyker den upp innan batterianimationen kommer.

 

- - -

 

Varningen där... Den kommer väl bara när man låst upp den - innan man installerar något annat på telefonen. Har för mig det var nåt sånt när jag kollade runt lite på Moto E innan. Eller har det varit så varje boot/uppstart?

Ja, bootlogon syns innan laddningsstapeln dyker upp, det är riktigt.

 

Varningen kommer innan man installerar något annat, ja. Det är just en bild, precis som de andra, och den var ju inte så kul att se som boot/laddnings-logo hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bootlogon syns innan laddningsstapeln dyker upp, det är riktigt.

 

Varningen kommer innan man installerar något annat, ja. Det är just en bild, precis som de andra, och den var ju inte så kul att se som boot/laddnings-logo hela tiden.

Jo, den dök upp en kort stund... Annars är det ju boot animationen:

 

 

Den var kanske lite lång där? Dels har jag ju inte miljoner program, och sen har jag Bootmanager - så den laddar inte in så många program då. Tar väl kanske halva tiden. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den dök upp en kort stund... Annars är det ju boot animationen:

 

 

Den var kanske lite lång där? Dels har jag ju inte miljoner program, och sen har jag Bootmanager - så den laddar inte in så många program då. Tar väl kanske halva tiden. :crossfingers::yeahbaby:

Samma här, man ser bootlogon en kort stund, sedan kommer Lineage OS bootanimation. Min bootar på 30 sekunder. Jag har 43 appar, varav en är Google assistant, som inte annars brukar finnas fullt ut, man måste enejbla den i propen. Å det tar extra tid, den ska ladda en massa coola grejer... :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, man ser bootlogon en kort stund, sedan kommer Lineage OS bootanimation. Min bootar på 30 sekunder. Jag har 43 appar, varav en är Google assistant, som inte annars brukar finnas fullt ut, man måste enejbla den i propen. Å det tar extra tid, den ska ladda en massa coola grejer... :D

Eftersom det är Google det handlar om... Ladda in, eller ladda upp? :shifty:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är Google det handlar om... Ladda in, eller ladda upp? :shifty:^_^

Det är både och. Symbios kallas det i biologiska system. Fast det känns ju rätt meningslöst att träta om detta. Vi vet ju var vi står. Ska jag låta bli att skriva om Google?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Nova Launcher nu gör så fina Oreoikoner med mera så jag installerade om mobilen. Lade in officiella Lineage OS och enbart nano Gapps. Google assistant är meningslös eftersom den inte stöder svenska. Det är inte bara en fråga om språk utan om användbarhet. Sandared blir Sunderland, punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Nova Launcher nu gör så fina Oreoikoner med mera så jag installerade om mobilen. Lade in officiella Lineage OS och enbart nano Gapps. ...

Tycker att det blev stiligt till slut. ^_^

 

post-28798-0-90380900-1512953382_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt! :yeahbaby: Har inte provat Nova eller någon annan launcher - kör den som är stock.

Tack! Trebuchet är naturligtvis lättast på resurserna, inget snack om saken. Men med Nova och andra launchers kan man modda mer. Få det som man själv vill ha det. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklaren av Lineage OS för min Moto G 3 har hoppat av och gör en AOSP 8.0.0 i stället. Jag följer med. Men först en sista uppdatering och nandroid av det gamla. Utifall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...