Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Många battericykler, redan?


mailonar

Rekommendera Poster

Hej! Ny här och känner att jag måste fråga.

 

Köpte min dator och hämtade hem den i torsdags 29/12-16. Laddade den full innan jag ens startade upp den, och körde den sedan via strömkabel hela tiden. Har försökt läsa mig på hur man kan vårda batteriet men alla säger olika och dessutom är många trådar flera år gamla, och det är säkert något nytt som gäller för de nyare datorerna.

Att läsa på Apples egna hemsida gjorde mig inget klokare.

 

Har kört datorn på batteri en gång, då drog jag ur sladden vid fulladdning och körde den ända ner till 5%. Sen i med sladden igen och sen dess har sladden varit i. Notera att jag endast haft datorn i mindre än 4 dygn.

Kontrollerade mina cyklar nu och det står att jag har förbrukat tre. Tre? Jag har ju endast använt datorn på batteri EN gång?
Här hänger jag inte med längre, och undrar om jag eventuellt gör något fel.

 

Medveten om att 3 cyklar är ingentingen och att en mac håller mycket längre än så, men reagerar på att det är tre cyklar på mindre än 4 dygn, och då har jag för det mesta kört via strömkabel.

 

Någon som vet vad som hänt eller har allmänna tips på hur man vårdar batteriet?

 

Köpte datorn främst för batteritiden så det är viktigt för mig att vårda batteriet så mycket som möjligt.

 

Macbook Air 13tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så är de flesta råden om att vårda batteriet baserade på missförstånd. Använd datorn normalt. Var inte rädd att köra på batteri. Var inte rädd att köra med strömkabel.

 

Som jag förstått det: Det enda man ska undvika är att ladda ur batteriet helt och låta datorn stå med urladdat batteri. När batteriet är helt urladdat så ska det laddas.

 

Var inte heller rädd för att ladda innan du kört slut på batteriet. Det är bättre (eller i alla fall inte sämre) att ladda innan man kört slut batteriet helt. Det är tiden som batteriet är urladdat som sliter mest på batteriet. (Att man ska ladda ur helt innan man laddar är ett missförstånd, eftersom batterier som användes för många år sedan var så. De batterier som används nu kan man med fördel ladda innan de är urladdade.)

 

Det finns dom som säger att 70-80% laddning är optimalt för batterier som ska stå oanvända i flera månader. Jag vet inte om det stämmer, och för de flesta är det inte aktuellt då vi använder datorn oftare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...