Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Icloud drive och bilder


Brånatorpet

Rekommendera Poster

Hej! Äger en Macbook men är inbiten PC-användare. Tänkte säkerhetskopiera alla tusentals bilder jag har och valde Icloud. Dock vet jag inte om jag nu gjort en stor tabbe då jag laddat upp allt i Drive och inte i Bilder. Har jag ägnat dagar i onödan åt uppladdning eller kan man flytta över till Bilder för att få tillgång för visning på alla appleenheter? Har precis uppdaterat till Sierra på Macbook men sitter vid en PC och laddar upp eftersom bilderna ligger på de diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

5 GB är gratis!

 

Så långt läste jag också, men kan mina filer i Drive göras tillgängliga i Bilder?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du laddat upp alla bilder på iCloud från din PC, överför dem från iCloud till en mapp på macen som inte synkas till iCloud, radera bilderna från icloud, lägg till bilderna från mappen i Bilder, slå på funktionen iCloud-bildbibliotek i inställningar i Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud bildbibliotek är en tjänst i iCloud som synkar bilder mellan enheter, och anledningen till att du ska använda iCloud bildbibliotek istället för iCloud drive är för att iCloud bildbibliotek fungera med programmet Bilder som finns på Mac och iOS-enheter. Programmet Bilder synkar med iCloud bildbibliotek, inte med bilder lagrade på iCloud drive. Med iCloud bildbibliotek får du med dina ändringar av bilder mellan olika enheter och du får en smart lagring i enheterna där du kan ha optimerad lagring vilket innebär att du har originalfilen i iCloud bildbibliotek och sen har du en krympt / optimerad version i iPhone för att spara utrymme, men behöver du originalfilen kan den enkelt laddas ner till enheten vid behov.

Du kan ladda upp bilder i iCloud bildbibliotek från en PC, så omvägen över iCloud drive behöver du inte alls göra. Först behöver du slå på bildbiblioteket för att det ska vara tillgängligt.

Här finns mer info...
https://support.apple.com/sv-se/HT205323

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud bildbibliotek är en tjänst i iCloud som synkar bilder mellan enheter, och anledningen till att du ska använda iCloud bildbibliotek istället för iCloud drive är för att iCloud bildbibliotek fungera med programmet Bilder som finns på Mac och iOS-enheter. Programmet Bilder synkar med iCloud bildbibliotek, inte med bilder lagrade på iCloud drive. Med iCloud bildbibliotek får du med dina ändringar av bilder mellan olika enheter och du får en smart lagring i enheterna där du kan ha optimerad lagring vilket innebär att du har originalfilen i iCloud bildbibliotek och sen har du en krympt / optimerad version i iPhone för att spara utrymme, men behöver du originalfilen kan den enkelt laddas ner till enheten vid behov.

Du kan ladda upp bilder i iCloud bildbibliotek från en PC, så omvägen över iCloud drive behöver du inte alls göra. Först behöver du slå på bildbiblioteket för att det ska vara tillgängligt.

Här finns mer info...

https://support.apple.com/sv-se/HT205323

Men nu när jag redan laddat allt Drive, måste jag göra om all uppladdning från början då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bilderna ska då laddas upp på iCloud bildbibliotek. Det finns flera sätt du kan göra på.

Öppna iCloud Drive i Finder, det du har på iCloud Drive sparas lokalt så de ligger redan i Macen. Leta fram dina bilder där och dra över dem till programmet Bilder, som nu kommer att ladda upp dem på iCloud bildbibliotek om du har iCloud bildbibliotek påslaget:
Bilder - Inställningar - iCloud - iCloud bildbibliotek

Du kan också öppna iCloud bildbibliotek i en webbläsare genom att gå in på iCloud och välja Bilder, i fönstret som nu kommer upp finns ett moln med en uppåtpil på - klicka där och ett vanligt Finder filfönster öppnar sig, här kan du öppna iCloud Drive och markera dina bilder och ladda upp dem. Men den här metoden rekommenderas främst från en Windows PC eftersom en Mac redan har programmet Bilder som redan gör detta utan att du måste göra det via webbläsaren, det går långsammare att överföra via webbläsaren...

Pajj föreslår ovan att mellanlagra bilderna i en lokal mapp på skrivbordet - alltså flytta över bilderna från iCloud Drive till en lokal mapp, sen radera bilderna på iCloud Drive och sen flytta över bilderna från den lokala mappen till Bilder.

Anledningen till att detta är en utmärkt idé är för att det sparar utrymme. Om du kopierar över bilderna från iCloud Drive till Bilder så kommer det att ta upp dubbelt så mycket utrymme eftersom du får bilder på två ställen som båda tar av ditt iCloud-utrymme. Därför kan det vara en bra idé att radera bilderna från iCloud Drive innan du kör upp dem till Bilder och iCloud bildbibliotek, efter att du har sparat dem lokalt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bilderna ska då laddas upp på iCloud bildbibliotek. Det finns flera sätt du kan göra på.

Öppna iCloud Drive i Finder, det du har på iCloud Drive sparas lokalt så de ligger redan i Macen. Leta fram dina bilder där och dra över dem till programmet Bilder, som nu kommer att ladda upp dem på iCloud bildbibliotek om du har iCloud bildbibliotek påslaget:

Bilder - Inställningar - iCloud - iCloud bildbibliotek

Du kan också öppna iCloud bildbibliotek i en webbläsare genom att gå in på iCloud och välja Bilder, i fönstret som nu kommer upp finns ett moln med en uppåtpil på - klicka där och ett vanligt Finder filfönster öppnar sig, här kan du öppna iCloud Drive och markera dina bilder och ladda upp dem. Men den här metoden rekommenderas främst från en Windows PC eftersom en Mac redan har programmet Bilder som redan gör detta utan att du måste göra det via webbläsaren, det går långsammare att överföra via webbläsaren...

Pajj föreslår ovan att mellanlagra bilderna i en lokal mapp på skrivbordet - alltså flytta över bilderna från iCloud Drive till en lokal mapp, sen radera bilderna på iCloud Drive och sen flytta över bilderna från den lokala mappen till Bilder.

Anledningen till att detta är en utmärkt idé är för att det sparar utrymme. Om du kopierar över bilderna från iCloud Drive till Bilder så kommer det att ta upp dubbelt så mycket utrymme eftersom du får bilder på två ställen som båda tar av ditt iCloud-utrymme. Därför kan det vara en bra idé att radera bilderna från iCloud Drive innan du kör upp dem till Bilder och iCloud bildbibliotek, efter att du har sparat dem lokalt då.

 

Men jag har laddat upp bilderna från en PC jag tänkte skrota så hur menar du med att filerna redan ligger på disk? Trodde att det är en förvaring för att spara diskutrymme (har 1 TB film och bilder jag totalt ska förvara), jag vill inte att de ska ligga i min dator. Är inte varken drive eller bilder då något för mig?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har laddat upp bilderna från en PC jag tänkte skrota så hur menar du med att filerna redan ligger på disk? Trodde att det är en förvaring för att spara diskutrymme (har 1 TB film och bilder jag totalt ska förvara), jag vill inte att de ska ligga i min dator. Är inte varken drive eller bilder då något för mig?

 

 

Nej iCloud Drive fungerar inte på det sättet att du spar plats på datorn.

Det är en synktjänst dvs den fil som ligger på datorn finns också i molnet. Tas filen bort på datorn försvinner den i molnet också.

Här förklarar Apple det väldigt bra. https://support.apple.com/sv-se/HT201104

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "bilderna ligger på disk" menas här att när du har kopierat upp bilderna till iCloud Drive och sedan ansluter en Mac med iCloud Drive, så hämtas bilderna ner till din Mac. På Mac finns en mapp iCloud Drive som har samma innehåll som iCloud Drive på webben. Den innehåller lokalt sparade kopior, så att du har tillgång till iCloud Drive även när du inte har tillgång till internet. Dropbox fungerar likadant.

iCloud bildbibliotek har samma grundidé som iCloud Drive - alltså att vara en synktjänst där alla enheter som som är uppkopplade mot tjänsten har tillgång till samma material. Och bilderna lagras också lokalt. Enkelt uttryckt kan man säga att iCloud Drive och iCloud bildbibliotek fungerar som IMAP för mejl (iCloud mejl, MS Exchange, Gmail m fl), du har samma mejl i datorn, på webben och andra enheter som är uppkopplade mot samma mejl. Mejlen sparas även lokalt så att du kan läsa mejlen även om enheten inte är uppkopplad mot internet. Tar du bort ett mejl från en enhet så försvinner mejlet från alla andra enheter också.

Nu finns det dock en specialgrej med iCloud bildbibliotek - optimerad lagring. Detta innebär att du har det större originalet på iCloud bildbibliotek och på dina enheter kan du ha en optimerad - krympt - version för att spara utrymme lokalt. Det större originalet kan du hämta ner vid behov. För att detta ska fungera måste funktionen "Optimal lagring" vara påslaget för iCloud bildbibliotek, den är inte det av sig självt utan funktionen måste väljas (görs under inställningar i Bilder).

Här är en beskrivning av de tjänster som iCloud bildbibliotek innebär:
https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Så i Bilder kommer du ha bilder både på Mac och uppe på webben. Bilder är "fönstret" mot iCloud bildbibliotek. Det är samma bildbibliotek, men som finns på flera ställen samtidigt. Datorn har en kopia på det som finns på webben (om än i komprimerad form om du har "Optimal lagring").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har Mac OS Sierra så har du även en ytterligare funktion i det, nämligen att du kan ha Skrivbordet och mappen Dokument kopplad till iCloud Drive. Då kopieras Skrivbordet och Dokument till iCloud Drive och synkas. Du har tillgång till samma dokument och filer på alla enheter, och på andra Macar om du har fler. Här finns också funktionen "Optimal lagring" som i detta fall innebär att de filer som du sällan använder bara ligger på molnet och hämtas hem först när du behöver dem. Så det är dina mest använda filer som finns kvar i datorn lokalt. På så sätt får du mer utrymme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2017-01-17 på 19:37, Raphael säger:

Ja, bilderna ska då laddas upp på iCloud bildbibliotek. Det finns flera sätt du kan göra på.

Öppna iCloud Drive i Finder, det du har på iCloud Drive sparas lokalt så de ligger redan i Macen. Leta fram dina bilder där och dra över dem till programmet Bilder, som nu kommer att ladda upp dem på iCloud bildbibliotek om du har iCloud bildbibliotek påslaget:
Bilder - Inställningar - iCloud - iCloud bildbibliotek

Du kan också öppna iCloud bildbibliotek i en webbläsare genom att gå in på iCloud och välja Bilder, i fönstret som nu kommer upp finns ett moln med en uppåtpil på - klicka där och ett vanligt Finder filfönster öppnar sig, här kan du öppna iCloud Drive och markera dina bilder och ladda upp dem. Men den här metoden rekommenderas främst från en Windows PC eftersom en Mac redan har programmet Bilder som redan gör detta utan att du måste göra det via webbläsaren, det går långsammare att överföra via webbläsaren...

Pajj föreslår ovan att mellanlagra bilderna i en lokal mapp på skrivbordet - alltså flytta över bilderna från iCloud Drive till en lokal mapp, sen radera bilderna på iCloud Drive och sen flytta över bilderna från den lokala mappen till Bilder.

Anledningen till att detta är en utmärkt idé är för att det sparar utrymme. Om du kopierar över bilderna från iCloud Drive till Bilder så kommer det att ta upp dubbelt så mycket utrymme eftersom du får bilder på två ställen som båda tar av ditt iCloud-utrymme. Därför kan det vara en bra idé att radera bilderna från iCloud Drive innan du kör upp dem till Bilder och iCloud bildbibliotek, efter att du har sparat dem lokalt då.
 

 

Jag försöker flytta gamla bilder jag har på min NAS till iCloud och Bilder via Skrivbordet, som beskrivs i denna tråd,  men det fungerar inte. Bilden som jag importer till Bilder kopieras inte in i iCloud utan ligger kvar på Skrivbordet och i Bilder markeras bilden med en "ruta" i högra hörnet som visar var jag hittar bilden med Finder.

Vad gör jag för fel?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...