Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera iCloud Drive till hårddisken


janwal

Rekommendera Poster

Jag har under en längre tid haft många av mina aktuella dokument sparade i iCloud Drive. Nu ska jag sitta och jobba på en plats där jag är osäker på uppkopplingen till internet. Hur kan jag kopiera alla eller alla relevanta dokument sparade i 'molnet' till min hårddisk? Måste jag jag ladda ner dokument för dokument? Eller kan jag ladda ner mappar?

Best,

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iCloud Drive aktiverat på din dator (och inte använder macOS Sierras optimerade lagring) så finns dokumenten redan på din dator.

 

Om du använt webben för att lagra document i molnet med iCloud drive, så får du slå på iCloud drive i macOS / OS X så tas alla dokument ner till din dator (förutsatt att du inte slår på macOS Sierras optimerade lagring).

 

Enklaste sättet att testa att det fungerar är att stänga av nätverket på din mac och sedan öppna dokumenten från iCloud drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iCloud Drive aktiverat på din dator (och inte använder macOS Sierras optimerade lagring) så finns dokumenten redan på din dator.

 

Om du använt webben för att lagra document i molnet med iCloud drive, så får du slå på iCloud drive i macOS / OS X så tas alla dokument ner till din dator (förutsatt att du inte slår på macOS Sierras optimerade lagring).

 

Enklaste sättet att testa att det fungerar är att stänga av nätverket på din mac och sedan öppna dokumenten från iCloud drive.

Man lär osv..Vet du var filerna/mapparna lagras lokalt ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär osv..Vet du var filerna/mapparna lagras lokalt ?

 

I terminal hittar man dom under

~/Library/Mobile Documents/com~apple~CloudDocs

 

Det är meningen att man i Finder ska hitta dom under "iCloud Drive", inte att man ska söka upp var dom egentligen ligger på disken. (Jag antar att Apple kan tänkas flytta var de ligger på disken vid OS-uppdatering utan förvarning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilka filtyper kan man lagra i iCloud drive? Tänkte lägga över ett bilder bibliotek, men funkar inte, ELLER?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka filtyper kan man lagra i iCloud drive? Tänkte lägga över ett bilder bibliotek, men funkar inte, ELLER?

 

Använder du fler än ett Bilder-bibliotek? Om du bara använder ett kan du fixa överföringen via inställningar i Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka filtyper kan man lagra i iCloud drive? Tänkte lägga över ett bilder bibliotek, men funkar inte, ELLER?

Vad jag vet kan du lagra vilka filtyper som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite men det är samma tema.

 

Jag har aktiverat "macOS Sierras optimerade lagring".

Hur går jag till väga om jag vill återgå till att lagra allt på datorn?

Ska jag ladda ner allt först eller sker det automatisk om man avaktiverar optimerad lagring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Använder du fler än ett Bilder-bibliotek? Om du bara använder ett kan du fixa överföringen via inställningar i Bilder

 

Ja det är det som är grejen, har några andra bibliotek som jag skulle vilja bara lägga på icloud för att ha extra backup. Det primära biblioteket ligger på icloud redan som du beskriver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är det som är grejen, har några andra bibliotek som jag skulle vilja bara lägga på icloud för att ha extra backup. Det primära biblioteket ligger på icloud redan som du beskriver

 

Det är ju bara att "klickdra" biblioteket till iCloud Drive så är det klart :huh:

 

post-45175-0-21129900-1483981789_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det under finder --> iCloud du kopierar menar du?

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-09 kl. 20.26.48.png

 

 

Ja var det inte det jag skrev? :huh:

 

För att klargöra så är dessa två samma sak.

 

post-45175-0-29600900-1483990671_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja var det inte det jag skrev? :huh:

 

För att klargöra så är dessa två samma sak.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-09 kl. 20.34.57.png

 

 

Jo det kanske du skrev men jag tänkte om det var någon iCloud drive mapp jag missat, men i den mappen du pekar på ligger även filerna på hårddisken, vilket jag helst skulle slippa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo det kanske du skrev men jag tänkte om det var någon iCloud drive mapp jag missat, men i den mappen du pekar på ligger även filerna på hårddisken, vilket jag helst skulle slippa.

 

 

Dom filer som ligger i iCloud Drive ligger också på hårddisken.

Fungerar inte på det sätter att man kan välja att enbart ha filer i iCloud Drive.

Vill du enbart ha filer i molnet för att spara plats på hårddisken får du använda någon annan molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Dom filer som ligger i iCloud Drive ligger också på hårddisken.

Fungerar inte på det sätter att man kan välja att enbart ha filer i iCloud Drive.

Vill du enbart ha filer i molnet för att spara plats på hårddisken får du använda någon annan molntjänst.

 

Ok, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill lagra bilder så finns den tjänsten i iCloud, den heter iCloud bildbibliotek. Då har man huvudbiblioteket på iCloud bildbibliotek, och sen laddas de ner till ens enhet i optimerad form om man vill, dvs där lagringen i ens enhet optimeras efter utrymmet så de krymper jämfört med iCloud bildbibliotek där versionen i originalstorlek / högsta upplösning lagras. Det är ett mer optimerat sätt att lagra bilder på än att spara ens Bilder-bibliotek där. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...