Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och Dropbox


Uppohoppa

Rekommendera Poster

Molntjänster hit o dit... jag har de flesta för att superlagra allt jag gör. Vet knappt själv vad som lagras på de olika tjänsterna. Men en sak undrar jag verkligen över.

 

Jag har appen Dropbox på min iPhone. Huvudanledningen är utrymmesproblem i iPhone som jag trodde skulle lösas med Dropbox. Exempelvis att bilder "flyttas över" till Dropbox istället för att ligga kvar och ta plats i telefonen.

 

Kanske har jag ställt in något fel men utrymmesproblemen i min iPhone består. Dessutom visar det sig att Dropbox upptar drygt 1 Gb i telefonen. Vad?? Hur ser jag till att Dropbox inte lagrar en massa skit (förmodligen foton som jag visserligen inte vill slänga) i telefonen utan i molnet? Är det någon inställning jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får själv ladda upp bilder och när laddat upp på Dropbox så måste du sedan ta bort filen från telefonen.

 

I datorn kan man ha aktiv synk på, att man väljer mappar som ska synkas med dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt har jag fått till så att filerna/fotona laddas upp automatiskt på Dropbox. Det jag är rädd för är om jag tar bort bilderna i telefonen att det sker någon form av synkronisering, dvs att Dropbox ska känna av att bilderna är raderade från telefonen och att de inte ska behållas (=raderas även från Dropbox). Känner inte att jag har koll eller kontroll på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu (det var ett tag sedan jag ställde in det själv) att man kan ta bort "camera uploads", vilket jag gjort då jag inte vill att den automatiskt laddar upp. Om du vill ladda upp själv och sedan ta bort filer så:

 

1. Open the Dropbox app.
2. Open the Settings menu.
3. Camera uploads (välj off)
Det finns säkert andra sätt, så du får säkert andra kloka svar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter för övrigt selective sync och inte active sync som jag skrev ovan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag såg nu (det var ett tag sedan jag ställde in det själv) att man kan ta bort "camera uploads", vilket jag gjort då jag inte vill att den automatiskt laddar upp. Om du vill ladda upp själv och sedan ta bort filer så:

 

1. Open the Dropbox app.
2. Open the Settings menu.
3. Camera uploads (välj off)
Det finns säkert andra sätt, så du får säkert andra kloka svar.

 

 

Tack för att du försöker hjälpa mig, men kanske förklarar jag eller ställer frågan dåligt.

 

Mitt problem är inte att få min iPhone att skjuta iväg filerna/fotona till Dropbox. Det ser ut att fungera alldeles utmärkt. Men varför upptar då Dropbox så mycket utrymme i TELEFONEN? Min tanke var ju att lagra bilderna utanför telefonen, i Dropbox/molnet. Ska inte det fungera, och i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har både en kopia på din telefon och en kopia på Dropbox. Om du tar bort bilderna i telefonen så ligger de kvar på Dropbox. Hoppas det är svar på din fråga. :)

 

Mer info: https://www.dropboxforum.com/t5/Syncing-and-uploads/How-to-upload-files-then-delete-from-mobile-device-but-not-have/td-p/68606

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du också kan göra är att ta bort dropbox och installera det igen, för det verkar som den cache:at en del.

 

https://www.dropboxforum.com/t5/Installation-and-desktop-app/Clearing-Dropbox-cache-on-iPhone/td-p/134224

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du något på spåren... Antingen installera om alltså eller göra som det står i tråden du länkade till... skrota Dropbox för ändamålet att spara bilder i molnet och installera/konfigurera något annat.

 

Det jag varit orolig för är att bilderna jag rensar i telefonen ska "synkas" bort från Dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du något på spåren... Antingen installera om alltså eller göra som det står i tråden du länkade till... skrota Dropbox för ändamålet att spara bilder i molnet och installera/konfigurera något annat.

 

Det jag varit orolig för är att bilderna jag rensar i telefonen ska "synkas" bort från Dropbox.

Om du tar bort appen så rensas inga bilder, det kan jag lova dig. Jag hade testat att avinstallera Dropbox, starta om telefonen och installera Dropbox igen. Då kommer appen ta mindre plats och din bilder är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort appen så rensas inga bilder, det kan jag lova dig. Jag hade testat att avinstallera Dropbox, starta om telefonen och installera Dropbox igen. Då kommer appen ta mindre plats och din bilder är kvar.

 

Tamejfan.... det funkade precis som du utlovade. Stort tack! Själva appen tar lika stor plats som tidigare, men bilder som ligger i molnet ligger nu inte längre kvar (OCKSÅ) i telefonen. J-a skitapp typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får själv ladda upp bilder och när laddat upp på Dropbox så måste du sedan ta bort filen från telefonen.

 

I datorn kan man ha aktiv synk på, att man väljer mappar som ska synkas med dropbox.

 

Ja, så är det ju. Men tråkigt nog kan man inte välja selektiv synk på en iOS-enhet. Det är himla synd.

 

Har DB installerat på tre datorer, alla med lite olika synkningar beroende på vilka lokala grejer jag vill kunna nå.

 

Men på telefon o i iPaden så synkas alltihopa, väldigt osmidigt och opraktiskt faktiskt.

 

Och som sagt, synka bilder med automatik via Camera Upload är inte vidare smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tamejfan.... det funkade precis som du utlovade. Stort tack! Själva appen tar lika stor plats som tidigare, men bilder som ligger i molnet ligger nu inte längre kvar (OCKSÅ) i telefonen. J-a skitapp typ...

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...