Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa min Mac?


ZandraHallstrom

Rekommendera Poster

ZandraHallstrom

Hej!

 

Jag har en Mac från 2009 som nu är så seg att jag blir tokig. Så jag tänkte rensa den men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Jag har fört över alla viktiga dokument och bilder till en extern hårddisk, men behöver jag spara nåt mer än det?

Vad jag förstår ska jag tömma hårddisken helt och sedan installera om programvaran med de skivor som följde med datorn när jag köpte den.

Någon som kan förklara steg för steg hur jag ska gå tillväga?

 

Tack :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du säkerhetskopierat allt så föreslår jag att du startar om datorn och håller nere cmd+alt+R. Då blir det en total ominstallation, allt försvinner. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara jätteenkelt att fixa en seg Mac. Testa dessa knep.

 

...

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

...

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvutaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac från 2009 har alldeles för lite RAM ( arbetsminne ) från fabrik för att fungera bra. Kolla Finder/Äpplet/OM den här Macen hur mycket arbetsminne du har och vilket OS X du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxat RAM och en SSD, kan få vilken slö mac från 2008 och frammåt att bli pigg och fräsch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZandraHallstrom

Om du säkerhetskopierat allt så föreslår jag att du startar om datorn och håller nere cmd+alt+R. Då blir det en total ominstallation, allt försvinner. Lycka till.

Vad menas med att säkerhetskopiera allt? Att jag kort och gott lagrat undan det jag vill behålla så som bilder och filer? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med att säkerhetskopiera allt? Att jag kort och gott lagrat undan det jag vill behålla så som bilder och filer? :D

Precis så. På en extern hårddisk, en molnlagring eller usb. Du ska alltså inte ha kvar det på hårddisken (för då försvinner allt om du gör som jag skrev ovan). :)

 

Testa även det som Axelman skrev, det kanske gör skillnad innan du tar bort allt och installerar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag beskriver ovan tar bort precis allt och installerar om ditt operativsystem. Så du vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...