Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac "skrollar" i timmar vid uppstart!


Clubstreet

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har problem med att min iMac är otroligt seg vid uppstart, ibland i timmar. Det låter som om den skrollar igenom hela datorns innehåll, och som sagt, detta kan hålla på i timmar. När jag kollar i "Systemmeddelanden" så rabblar den kontinuerligt 1000-tals meddelanden. Det är vad jag kan se inget virus och jag har ominstallerat operativsystemet. Dessutom har Apple-butiken i Malmö undersökt datorn och inte hittat något. Dom trodde heller inte att det var något mekaniskt fel. Är det någon som vet vad det här kan vara? (Datorn är från 2011 och jag har macOS Sierra, version 10.12.2, men problemet fanns redan vid de två föregående operativsystemen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiverat iCloud drive med synkning av skrivbord och dokumentmappen?

Om, varje gång datorn startas görs en jämförelse mellan filerna på datorn och filerna i iCloud.

Har du väldigt många filer synkade eller på väg att synkas så tar det tid och du har under tiden en väldans diskaktivitet.

Ta en skärmdump på aktivitetskontrollen, sorterat på diskaktivitet, lästa byte. Se till att du visar "Alla processer" och inte "Mina processer" så kan vi nog lista ut vad det är dator pysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Superschysst SirKnasen!

Bifogar två skärmdumpar; Systemmeddelanden samt Alla processer.

Det som hänt sen mitt inlägg skrevs är att "skrollandet" avtog så jag passade på att synka upp min iPhone 7 plus (vilket annars tar en evighet), därefter startade det igen så synkningen pågår fortfarande vilket gör datorn ännu mer seg just nu. Kan knappt skriva denna text. :(

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde bifoga.....

 

Ooops! Ursäkta min amatörism! :) Det är första gången på forumet. Jag klistrade bara in skärmdumparna i min tråd eftersom jag inte hittade en "bifoga knapp". Hur gör jag på rätt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, nu hittade jag bifoga knappen. :)

Jag la till ytterligare en skärmdump som visar hur många fler systemmeddelanden som skett bara under den senaste halvtimmen. Nu är de uppe i över 60000!

Something´s wrong in the state of denmark!!!

 

 

post-80193-0-53980400-1483053092_thumb.png

post-80193-0-62502300-1483053179_thumb.png

post-80193-0-04318900-1483053268_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men måste till jobbet nu. Återkommer ikväll och hoppas då att du/ni/någon kanske kan hjälpa till. Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har 4GB RAM i datorn stoppa i minst 4GB till. Du bör om du bara har 4GB minne i datorn ha 2st lediga minnesplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har massor av tid på usbmuxd som du kan läsa om här.

http://apple.stackexchange.com/questions/22414/how-to-fix-usbmuxd-spam-in-console-when-iphone-is-connected

 

mds har en och en halv timme. mds är Spotlights indexmotor. När den går kan datorn sega ihop ganska bra och det är inget fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, tillbaka. En stund i vart fall... :)

 

Bifogat är en ny skärmdump av Aktivitetskontroll Hårddisk.

 

Visst kan jag skaffa mer RAM SirKnasen men hjälper verkligen det?

 

Axelman, tack för hjälp, men min dator är mer än rimligt seg, och dessutom länge. Något måste kunna göras kan jag tycka. :)

post-80193-0-49134000-1483126207_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har datorn varit igång när du tog skärmdumpen?

Inte särskillt länge, 10 min kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM datorn är seg i ALLT den gör som uppstart av OS X, uppstart av program, öppna filer, stänga filer hela tiden är det 98% sannolikt att det är hårddisken som är defekt och kan utan förvarning helt dö. Det finns ett antal fel som kan inträffa som fel på styrelektroniken till att motorn som driver disken håller på att skära ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman för den (tråkiga men säkert helt korrekta) infon! :). Men när Apple-butiken körde alla sina tester så hävdade dom att det inte fanns några fel eller konflikter. Jag får nog gå tillbaka till dom och referera till den här tråden.

Hur som helst, tack alla för den guidning jag fått hittills och jag passar på att önska ett synnerligen Gott Nytt År! Med förhoppning om ett betydligt bättre år än 2016 varit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman för den (tråkiga men säkert helt korrekta) infon! :). Men när Apple-butiken körde alla sina tester så hävdade dom att det inte fanns några fel eller konflikter. Jag får nog gå tillbaka till dom och referera till den här tråden.

Hur som helst, tack alla för den guidning jag fått hittills och jag passar på att önska ett synnerligen Gott Nytt År! Med förhoppning om ett betydligt bättre år än 2016 varit!

 

Det finns inget test i världen som kan detektera alla fel i en hårddisk. Som jag skrev så är det stor risk att den havererar om ALLT är segt som involverar hårddiskaktivitet. Som start av dator, start av program, öppna och stänga filer. Ett sådant fel kan komma och gå tills den plötsligt bara är död.

...

Jag säger inte att det är felet. Men av lång erfarenhet drar jag slutsatsen så är fallet om ALLT är segt hela tiden eller korta eller långa stunder på ett oförklarligt vis.

...

Snabbaste sättet att kolla detta är att köra OS X från en extern hårddisk. Fungerar det hela tiden har du svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är förbrukningsvara, och som Axelman skriver, den kan lägga av på studs utan varning.

Har hårddisken suttit i sen 2011, så har den paserat bäst före datum..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har hårddisken suttit i sen 2011, så har den paserat bäst före datum..

 

Precis. Man kan räkna med att en hårddisk passerar "bästföredatum" efter tre år. Statistiken visar att efter tre år ökar fallerande diskar markant och kurvan ökar.

 

 

backblaze-hard-drive-annual-failure-rate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillhör du dem som startar upp datorn en eller flera ggr per dag, s.k kallstarter, så sliter det mer än om du låter datorn bara sätts i vila.

 

Själv tillhör jag dem som aldrig stänger av min dator, bara sätter den i vila

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är det alltid vila. Kanske hel avstängning sker i genomsnitt en gång var fjortonde dag. Högst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu en service provider har haft datorn inne och kört diagnostest på datorn som inte hittar några hårdvarufel så får vi väl nästan anta att inga hårdvarufel finns och det mer troligen är mjukvarurelaterat.

Jag väntar fortfarande med spänning på den där skärmdumpen jag efterlyste på Aktivitetskontroll sorterat på Hårddiskaktivitet, lästa byte efter ca 1 timmes användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...