Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur sköter jag min gamla MacBook på bästa sätt?


Turtle

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook Pro 13' mid 2012 med 500 GB hårddisk och 4 GB minne. Kör med Yosemite. Har Windows 7 installerad via Bootcamp. 350 GB är ledigt på hårddisken.

 

Jag funderade på att köpa en ny dator, men har nu bestämt mig för att behålla denna ett tag till eftersom den faktiskt fungerar utmärkt. Det har blivit lite mer badboll på sistone, men inget annat störande. På batteriet står det "Byt snart".

 

Jag har inte gjort något för att främja datorns livslängd hittills (jag kalibrerar batteriet då och då) för jag vet faktiskt inte vad jag ska göra?

 

Kan ni ge mig tips? Kanske länka till någon artikel eller tidigare tråd i ämnet? Har sökt men inte hittat något bra.

 

Ska jag köpa mera minne och sätta in? Ska jag uppdatera OS? Är rädd att saker ska sluta fungera om jag uppdaterar, typ mitt gamla IWorks från 09 :) Tänkte också öppna datorn och rensa damm/ludd. Något annat?

 

Jag är en medelålders "tant" som använder datorn till jobbet (jobbar mest i onlineprogram) och att streama tv, vanligt surf, fixa mina foton.

 

Tacksam för tips!

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du skriver: Du är rädd att program slutar fungera om du uppgraderar OS. Av det skälet skulle jag låta bli (och har själv stannat på Mavericks 10.9 av den anledningen).

 

Om du inte har datorn i sängen eller soffan (eller annan dammig miljö) så behöver du inte öppna den för rengöring.

 

En SSD disk skulle göra att datorn startar snabbare och laddar program snabbare.

Men RAM skulle troligen få bort en del badbollar, så det är där jag skulle börja. Bara 4GB är litet för litet för dagens allt tyngre program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har datorn extremt mycket i sängen, soffan. Har dessutom flertalet husdjur, så jag misstänker att det är skrämmande mycket ludd i datorn, tyvärr.

 

Ska kolla upp det där med SDD Disk, visste inte att man kunde sätta in en sådan i min gamla dator. Och mera minne ska jag väl klara av också. Känns bra att jag kan behålla mit gamla OS också, puh. Tack för råd Telly82.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är full av damm så märker du det på att fläkten går i gång för minsta lilla, annars lär det inte vara så farligt ändå. Om du ska skruva i din Mac så är det bra med en guide. Sådana finns här. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I min MBP från 2009 har jag bytt:

Till SSD (rekommenderar Samsung eller Intel)

Satt i max minne (ej Apples svindyra original)

Bytt fläktar (köpta från eBay Kina, identiska)

Bytt batteri (från iFxit)

Monterat nya tassar (från iFixit)

 

Har även förstärkt laddkabeln med Sugru.

 

Inte så svårt.

 

I grunden är datorn i nästan som ny.

 

Monteraisär och gör rent. Gärna med tryckluft, fast du kommer långt med dammsugere och trasa. Har den använts i riktigt dammiga, varma och torra miljöer så kanske du till och med bör byta CPU-pasta.

 

Jag har dessa verktyg:

https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/64-Bit-Driver-Kit.html

Dock är de nästan overkill. Räcker med betydligt enklare kit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dammsugare skall ALDRIG användas till elektronik.

Munstycket kan laddas med statisk elektricitet och därmed ladda ur sig om man kommer för nära och då kan komponenter slås ut.

 

Så lätt fuktad mirakeltrasa samt tryckluft, inget annat behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Macbook Pro 13' mid 2012 med 500 GB hårddisk och 4 GB minne. Kör med Yosemite. Har Windows 7 installerad via Bootcamp. 350 GB är ledigt på hårddisken.

 

 

Finns faktiskt ingen anledning att köpa ny dator. Den är tillräckligt kraftfull för alla vanliga ändamål. Men 4 GB RAM är alldeles för lite. Idag kan man säga att 8 GB är normal mängd RAM. Din dator klarar 16 GB ram så det finns möjlighet att uppgradera.

...

Alla nya bärbara Macar har sk SSD-hårddisk. Det är inte en mekanisk hårddisk utan egentligen bara elektronik. Om du byter till en sådan kommer allt som involverar hårddisken som start av dator, öppnande av program, spara filer mm gå i runda slängar 5 gånger fortare plus att en SSD har ingen väntetid för att en skiva ska snurra igång. SSD gör att datorn känns väldigt mycket piggare! ( Helt enkelt för att den blev det.... )

...

Så en MacBook Por 2012 med dessa förbättringar är bara marginellt sämre än en ny!

...

MacBook Pro 13" 2012 är väldigt enkel att göra saker själv på. Det gäller bara att ha modet och vara noggrann. Det kostar en del att lämna bort jobbet så det finns en del att tjäna på att göra det själv eller låta någon yngre datanörd hjälpa dig. Bifogar en länk till hjälp som visar i bild och text hur man byter RAM-minne. Siten iFixit är helt suveräna och har massor av instruktioner och man kan även köpa verktyg därifrån.

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+RAM+Replacement/10374

 

Hur man byter hårddisk:

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Hard+Drive+Replacement/10378

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har kört Macen ett tag kan man behöva köra två enkla underhållsgrejjor som KAN bidra till att eventuella badbollar kan städas bort.

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Dammsugare skall ALDRIG användas till elektronik.

Munstycket kan laddas med statisk elektricitet och därmed ladda ur sig om man kommer för nära och då kan komponenter slås ut.

Även om man dammsuger vid en kylfläs? :blink: Jag har nämligen dammsugit många laptops på baksidan där kylflänsarna är och hittills klarat mig, ska genast sluta om det är obra. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips och länkar. Få se nu vad jag vågar :)

 

Minnet ska jag nog klara att byta, det har jag gjort förut. Och lufttryck för rengöring tror jag känns tryggast.

 

Är väldigt sugen på byta till SSD hårddisk, men oroar mig för hur jag ska klara att få till det där med delningen och Bootcamp och Windows i den nya hårddisken. Usch, minns bara att jag hade jätteproblem när jag gjorde det från början...Känns som jag inte kommer klara det tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips och länkar. Få se nu vad jag vågar :)

 

Minnet ska jag nog klara att byta, det har jag gjort förut. Och lufttryck för rengöring tror jag känns tryggast.

 

Är väldigt sugen på byta till SSD hårddisk, men oroar mig för hur jag ska klara att få till det där med delningen och Bootcamp och Windows i den nya hårddisken. Usch, minns bara att jag hade jätteproblem när jag gjorde det från början...Känns som jag inte kommer klara det tyvärr...

 

Man laddar ner Carbon Copy Cloner, kopierar hela hårddisken i datorn till den nya som man sätter i ett hårddiskkabinett. Sen är det bara att stoppa i den nya hårddisken och det är precis som förr. Dessutom kan du sätta din gamla hårddisk i samma kabinett och skulle det strula med den nya hårddisken kan du starta upp från den gamla och köra precis som förr medan du kanske med vår hjälp fixar det eventuella felet. Det är faktiskt hyfsat lätt! De flesta stammisar här är medelålders och över det. Det är ytterst få fjunisar som kan "allt" här. Kan vi kan du. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här köpte jag före jul och använde när jag stoppade in en SSD i en iMac. Det är 10 gånger svettigare än en MacBook Pro.

 

 

post-363-0-03003600-1483786999_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att pilla med kontakter är det väldigt bra ( ett måste ) med ett plastverktyg sk "spudger". Den skadar inte och leder inte ström vilket är väldigt viktigt när man pillar lite mer som när man byter hårddisk. Köpes bla på iFixit.

 

3M-Nylon-Spudger-SP3010.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när man lyfter på bakstycket kan man med fördel blåsa rent från damm med tryckluft på flaska avsedd för datorer. Köpes på bla Kjell och Co. Sen måste man se till att man inte är statiskt laddad.

post-363-0-90633100-1483787271_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman! Oj vad mycket bra hjälp man får här. Intressant och vad mycket man lär sig :) Kanon! Nu har man lite att pyssla med då...

 

En fråga om det här med cloningen; ska man göra något förebyggande i den gamla hårddisken innan cloningen, jag tänker på städa, rensa eller något annat man ska tänka på? Den här datorn jag har nu clonades från min förra dator, så jag tänker att det kanske är en del oönskad skit med? Eller det kanske inte spelar någon roll?

 

Räcker det att köpa samma storlek på hårddisk som jag har nu, 500 GB? Jag har ju bara använt 150 GB i dagsläget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman! Oj vad mycket bra hjälp man får här. Intressant och vad mycket man lär sig :) Kanon! Nu har man lite att pyssla med då...

 

En fråga om det här med cloningen; ska man göra något förebyggande i den gamla hårddisken innan cloningen, jag tänker på städa, rensa eller något annat man ska tänka på? Den här datorn jag har nu clonades från min förra dator, så jag tänker att det kanske är en del oönskad skit med? Eller det kanske inte spelar någon roll?

 

Räcker det att köpa samma storlek på hårddisk som jag har nu, 500 GB? Jag har ju bara använt 150 GB i dagsläget?

 

Om systemet fungerar som det ska så behöver du inte städa. Och du behöver inte större kapacitet än vad du utnyttjar. Dock ska du ha lite marginal, minst ca 10 %.

 

500 GB är en bra storlek. Tänk på att om du köper en stor SSD så kan du montera den i ett kabinett/chassi nästa gång du köper bärbar och på det viset få mycket snabb extern lagring.

 

Tänk bara på att FÖRST formatera den nya SSDn som HFS+ Journalförd och GUID partitionstabell med Skivverktyg!! Vanlig miss.

 

Beroende på OS X version och hårdvara så kanske du måste aktivera TRIM manuellt. Jag har för mig att Apple äntligen släppt kraven på Apple "certifierad" SSD och att det nu är upplåst i macOS redan från början.

 

Webbhallen har billiga kabinett. Jag har köpt två Deltaco just för detta ändamål:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/harddiskar/kabinett_2.5/

 

Ett tips: De billigaste snäpper fast HDDn/SSDn. Inte lika enkla att montera isär om du vill göra tricket som nämns ovan med SuperDuper / Carbon Copy Cloner (som jag tycker att du ska göra) så du kanske ska välja en med skruvfästen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman! Oj vad mycket bra hjälp man får här. Intressant och vad mycket man lär sig :) Kanon! Nu har man lite att pyssla med då...

 

En fråga om det här med cloningen; ska man göra något förebyggande i den gamla hårddisken innan cloningen, jag tänker på städa, rensa eller något annat man ska tänka på? Den här datorn jag har nu clonades från min förra dator, så jag tänker att det kanske är en del oönskad skit med? Eller det kanske inte spelar någon roll?

 

Räcker det att köpa samma storlek på hårddisk som jag har nu, 500 GB? Jag har ju bara använt 150 GB i dagsläget?

 

Kloning är en exakt kopiering av allt in i minsta detalj både bra och dåligt. Men det tar tid att klona så allt som inte behöver föras över är ju bra om man slänger. Och tömmer papperskorgen. Annars klonas korgen med innehåll över....

...

Tur att iSweden påminde om att en hårddisk måste förberedas innan man klonar. Men ofta hoppar det upp en dialogruta som säger att disken är tom och måste raderas/formatteras. 500 GB är en bra storlek.

...

I dagsläget är Samsung EVO 850 klart bäst av konsumentSSD. Köpte en sådan 500 GB till min iMac före jul. Enligt Prisjakt var CDON.com billigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...