Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skapa databas


TryckVågen

Rekommendera Poster

Man får ju göra ett avvägande mellan att ha ett fåtal tabeller med många kolumner i mot att ha flera tabeller med färre kolumner. I det förstnämnda fallet så får du mycket likadan info ifall du har många bilar av samma modell. Det sistnämnda fallet skalar upp bättre mot tusentals bilar.

 

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XUTH62zE3pRjyE6Yd0dhFK2GR6MXQEGAMph-dCTKlqM/edit?usp=sharing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nästan inga kopplingar. Exempelvis ingen koppling från modell till tillverkare, ingen koppling från pris_kund eller drivmedel till modell. Och var hamnade den fysiska bilen med regnr och mätarställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nästan inga kopplingar. Exempelvis ingen koppling från modell till tillverkare, ingen koppling från pris_kund eller drivmedel till modell. Och var hamnade den fysiska bilen med regnr och mätarställning?

 

 

https://drive.google.com/file/d/0ByFC1l5mMN3gZ3pNUTlJQl9Qams/view?usp=sharing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur jag kommer åt sql med terminal?

http://postgresapp.com/documentation/install.html

Får det inte att funka.

 

Varför ska du komma åt SQL via terminalen?

 

Använd MySQL och MySQL Workbench. Rita upp databasen med EER-diagram. Du kan sedan generera databasen från diagrammet, jag rekommenderar dock att du gör det med query för bättre förståelse i framtiden. Har du läst på om Normalization? Sikta på så hög normalization form som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför ska du komma åt SQL via terminalen?

 

Använd MySQL och MySQL Workbench. Rita upp databasen med EER-diagram. Du kan sedan generera databasen från diagrammet, jag rekommenderar dock att du gör det med query för bättre förståelse i framtiden. Har du läst på om Normalization? Sikta på så hög normalization form som möjligt.

 

 

Jag ska exportera databasen så jag får den till en fil, Man ska tydligen kunna göra:

pg_dump -O databas_name > output_name

 

men vet inte var den filen hamnar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-46807-0-44428300-1483475871_thumb.png

 

Borde hamna under data directory men??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag ska exportera databasen så jag får den till en fil, Man ska tydligen kunna göra:

pg_dump -O databas_name > output_name

 

men vet inte var den filen hamnar??

Jag har aldrig använt mig av PostgreSQL, men testa:

 

pg_dump -U USERNAME DBNAME > dbexport.pgsql

 

Som du säkert förstår ska du ändra USERNAME och DBNAME till dina egna uppgifter, sök sedan genom dina filer efter dbexport.pgsql, användaren som skapar dumpfilen måste ha superuser access till databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt mig av PostgreSQL, men testa:

 

pg_dump -U USERNAME DBNAME > dbexport.pgsql

 

Som du säkert förstår ska du ändra USERNAME och DBNAME till dina egna uppgifter, sök sedan genom dina filer efter dbexport.pgsql, användaren som skapar dumpfilen måste ha superuser access till databasen.

 

 

Fick till det, använde bara pg_dump db_name > filnamn.sql

filen hamnade under hemmappen. Det leder mig till en annan fråga. Kan man söka efter filer på något smart sätt? Mer än spotlight, funkar sådär ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Fick till det, använde bara pg_dump db_name > filnamn.sql

filen hamnade under hemmappen. Det leder mig till en annan fråga. Kan man söka efter filer på något smart sätt? Mer än spotlight, funkar sådär ibland.

Goodie!

Har du testat Alfred 3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: om ni delar filer över forum, hur delar ni då? google drive, dropbox el liknande eller kör ni via icke inloggningssida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...