Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud stal mina filer


lassenordenhem

Rekommendera Poster

lassenordenhem

Installerade macOS Sierra för någon veckan sen, såg att det var lite (urusel) Siri och nytt grejs med iCloud, som jag för övrigt använt väldigt lite genom åren.

 

Ganska snart började det ploppa upp meddelanden (när jag öppnade pdf-filer framförallt) om att min icloud-data var slut och att jag kunde köpa ny. Sjukt störande så jag gick in på inställningar i icloud drive och tickade av Skrivbord och Dokument. Tänkte att jag har absolut inget behov av att filer på mitt skrivbord eller i mina dokument (skolprojekt mest) ska kunna nås på iphone eller så.

 

Då försvann allt från mitt skrivbord och från mina dokument. Fick panik. Googlade lite och lyckades gå in på icloud drive (där filerna lagrats istället) och kunde dra filerna som varit på mitt skrivbord, tillbaka till skrivbordet. Puh.

 

Men filerna som var i mina dokument, och som numera är tillfångatagna hos vidriga icloud drive, går inte att dra över till dokument. När jag ska göra detta står det bara "förbereder flytt" hur länge som helst, och om jag låter det vara igång kommer det så småningom upp ett felmeddelande om error 36.

 

Vissa av filerna i som hålls fångna i icloud drive kan jag inte ens öppna, det står att jag saknar behörighet. Detta är vansinnigt irriterande och utan tvekan det sämsta jag upplevt med Apple sen jag bytte till Mac för 4 år sen. Nån som vet vad jag kan göra för att inte ha förlorat filerna som var i dokument? Jag vill få tillbaks dem till dokuemnt, och sen ha så lite med icloud att göra som möjligt framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När man startar upp Mac OS Sierra första gången så får man upp iCloud inställningar där man kan välja om man vill slå på synkning av dokument på Skrivbordet samt i mappen Dokument till iCloud, att ha det på är förvalt men det går också att bocka ur...

Jag antar att du förutom att ha haft synk av Skrivbord och Dokument även har haft påslaget optimerad lagring, då sparas de mer sällan använda dokumenten bara på iCloud för att frigöra utrymme på datorn. Det går att använda iCloud drive utan att dokument enbart sparas på iCloud, normalt innehåller iCloud drive-mappen på datorn samma som iCloud drive i molnet och detta är då även tillgängligt när användaren inte har tillgång till internet.

Om synken hänger upp sig så är det bästa att logga ut och sedan logga in igen, enklast görs detta genom att starta om datorn. Då brukar synken starta om. Detta förutsätter att du har internet påslaget så att iCloud är tillgängligt.

Om du ändå inte kommer in i iCloud drive på datorn så gå in på iCloud drive på internet, via Safari och där logga in på www.icloud.com. Där ska du kunna dra ner dina dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...