Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

murryfax

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen skaffat den nya MacBook Pro och har stött på ett oväntat problem. I min stationära dator kan jag gå in på "Säkerhet och integritet" och klicka för "Tillåt program hämtade från - var som helst". I min MacBook, med exakt samma version av Sierra, finns inte detta alternativ, utan bara "App Store" respektive "App Store och angivna utvecklare". Detta ställer till problem för mig. Jag måste åtminstone kunna installera VPN-klienten som gör att jag kan logga in hos min arbetsgivare, men det fungerar inte. Finns det något sätt att komma runt denna begränsning? Kanske något kommando i Terminal?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nyligen skaffat den nya MacBook Pro och har stött på ett oväntat problem. I min stationära dator kan jag gå in på "Säkerhet och integritet" och klicka för "Tillåt program hämtade från - var som helst". I min MacBook, med exakt samma version av Sierra, finns inte detta alternativ, utan bara "App Store" respektive "App Store och angivna utvecklare". Detta ställer till problem för mig. Jag måste åtminstone kunna installera VPN-klienten som gör att jag kan logga in hos min arbetsgivare, men det fungerar inte. Finns det något sätt att komma runt denna begränsning? Kanske något kommando i Terminal?

Ja, det alternativet försvann med macOS Sierra, så det var ju lite lustigt att den fanns på ena. Som tur är finns det så man kan aktivera det igen.

I Terminal, kör:

sudo spctl --master-disable

https://www.tekrevue.com/tip/gatekeeper-macos-sierra/

http://osxdaily.com/2016/09/27/allow-apps-from-anywhere-macos-gatekeeper/

Länk till inlägg
  • 1 year later...
e-snobben

Det är det här som strular för mig med nu. Jag satte in min gamla SSD och installerade High Sierra på den. Sen installerade jag programvaran i fråga som dessutom är från en identifierad utvecklare. Därefter blev jag ombedd att gå till Systeminställningar/Säkerhet och integritet/Allmänt/ och klicka på tillåt för den installerade programvaran. Sen startade jag om men då frös datorn halvvägs in i uppstarten. Jag provade även säker start, då gick startproceduren lite längre men frös efter ca 2/3. Satte därför tillbaks min ordinarie SSD. Med den kan jag installera programvaran men det kommer inte någon ruta för att tillåta den. Jag kan även starta både dator och  programmet utan problem men den hittar inte ljudkortet, säger att det inte finns något ljudkort anslutet. Jag kan dock använda ljudkortet med alla program som behöver ljud, samt använda mixerdelen via webbläsaren. Det enda som mig veterligen inte fungerar är touch screen vilket jag ju inte heller har någon nytta av på datorn. Har ännu inte fått något svar från supporten på vad jag går miste om i och med att det här inte fungerar.

Har även provat stänga av Filevault via terminalen och installera programmet men det blir likadant då, dvs jag kan starta programmet men inte se ljudkortet där.

Det ska tydligen ha att göra med en bugg i macOS. Har för mig att jag läst om andra här som inte kunnat starta sin dator efter installation av i efterhand "tillåten" programvara. Jag minns bara inte vem eller var.

Redigerad av e-snobben
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...