Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP hänger/fryser efter minnesuppgradering


Hobbyholger

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en MBP 13" late 2011 med 4gb RAM och en 500gb SSD. Vill uppgradera till 8 Gb men har stött på ett knepigt problem. Efter installation av 2 st 4gb moduler med rätt spec så startar macen som den ska men kort efter inloggning så blir skärmen svart och datorn är helt låst, går bara att kallstarta. Provat med 2 olika minnesmärken, samma resultat. Inga pip vid uppstart, inget konstigt som syns eller låter. Kört utökat hårdvarutest utan fel. Satte även in en helt ny ssd och lade på nytt os med de nya minnena i maskinen. Installationen gick i princip klart men sen dök den på nytt. Bytte tillbaka till de fungerande minnena och körde klart installationen, uppgraderade till senaste os version och satte i 4 gb modulerna. Ca 5 min efter inloggning dök den igen.

 

Det skumma är att jag upplevt exakt samma problem med de gamla minnena men bara vid ett par enstaka tillfällen det senaste året.

 

Börjar bli lite less på detta nu, ska väl inte vara så här bökigt att uppgradera....

Minnena i fråga är dels corsair,nya fr butik och dels Hynix som jag köpte beg.

 

Nån som har en åsikt om vad detta kan vara? Givetvis kan båda de nya minnesparen vara fel på men det känns i alla fall för mig lite osannolikt. Har läst om den utökade garantin pga grafikproblem men den avser inte 13" modellen som jag tolkar det.

 

Tacksam för hjälp!

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmemory_sodimm_a.png

 

Är det Macanpassade minnen? Om inte kan minnena vara inkompatibla, det händer allt som oftast. Det borde inte det, men så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli lite less på detta nu, ska väl inte vara så här bökigt att uppgradera....

Minnena i fråga är dels corsair,nya fr butik och dels Hynix som jag köpte beg.

 

Vad då Hynix? olika minnen eller?Låter som du inte har lika som du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså 2 uppsättningar nya minnen, 2x4gb hynix och 2x4gb Corsair.

 

Satte i mina hynix (2x 4gb) och körde rember, inga fel rapporterades. nollställde därefter smc och nvram. Det höll i ca 20 min medan jag körde lite photoshop och surfade. Utan förvarning blev skärmen plötsligt svart igen med en smal vertikal gulaktig flimmerrand längs hela vänster kant. Kallstartade och började skriva ett svar i denna tråd men då dök datorn igen på samma sätt. Provade 2ggr men ingen av gångerna hann jag skriva detta inlägg klart innan den dök. Bytte tillbaka till de gamla minnena.... AHT har jag också kört utan rapporterade problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså 2 uppsättningar nya minnen, 2x4gb hynix och 2x4gb Corsair.

 

Satte i mina hynix (2x 4gb) och körde rember, inga fel rapporterades. nollställde därefter smc och nvram. Det höll i ca 20 min medan jag körde lite photoshop och surfade. Utan förvarning blev skärmen plötsligt svart igen med en smal vertikal gulaktig flimmerrand längs hela vänster kant. Kallstartade och började skriva ett svar i denna tråd men då dök datorn igen på samma sätt. Provade 2ggr men ingen av gångerna hann jag skriva detta inlägg klart innan den dök. Bytte tillbaka till de gamla minnena.... AHT har jag också kört utan rapporterade problem.

 

Men den fungerar med de gamla minnena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Axelman: Ja, den fungerar fint med de gamla minnena men som jag skrev i första posten har jag stött på problemet ett par gånger före uppgraderingsförsöken men det har gått månader mellan tillfällena och maskinen är på i princip dygnet runt. Vet inte heller om det enbart är ett minnesproblem just av den anledningen........men problemet har definitivt förstärkts av 4gb modulerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt märkligt! De lösningar jag sett vid snabbgoogling är just SMC-reset och Nvram-reset. Nästa tanke är om datorn bara dör är överhettning. Blir Macen för varm tvärdör den. iStat kan hjälpa att kolla tempen. Du kan ju ha fullt i damm så fläktarna inte orkar.

 

Bifogar lite läsning. Det är två olika länkar fast de ser lika ut i förkortat utförande.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac%20damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac%20damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den är "urblåst" och fri från damm, hade det varit överhettning så borde det hänt betydligt oftare känns det som...fler ideer mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den är "urblåst" och fri från damm, hade det varit överhettning så borde det hänt betydligt oftare känns det som...fler ideer mottages tacksamt.

 

Mja... överhettad blir den ju bara när man anstränger den mer än den kan kyla. Så det kan ju vara både ock.

...

Har du uppgraderat OS X och besvären uppkommit i samma veva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, finns ingen sån koppling heller. Även provat att installera om en helt ny ssd för att utesluta det. Samma fel... det som gör allt så skumt är att jag får exakt samma fel med båda minnesparen jag provat med. I systemspec:en ser allt fint ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den och svaret var att en krets fick för mkt spänning vid belastning..fel på logikkortet eller magsafe kortet..... så det blir till att köpa nytt framöver.

 

Vilken ska man välja av 13", 2015 eller 2016? Vet skillnad med portar osv men går nån av årsmodellerna att uppgradera minne eller lagring på. Tänker om man t.ex vill ha mer minne efter nåt år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den och svaret var att en krets fick för mkt spänning vid belastning..fel på logikkortet eller magsafe kortet..... så det blir till att köpa nytt framöver.

 

Vilken ska man välja av 13", 2015 eller 2016? Vet skillnad med portar osv men går nån av årsmodellerna att uppgradera minne eller lagring på. Tänker om man t.ex vill ha mer minne efter nåt år.

Minne går inte att uppgradera i efterhand, de sitter fastlödda på logikkortet. Lagring ska åtminstone kunna bytas, men det är nog mödan värt att ha tillräckligt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den och svaret var att en krets fick för mkt spänning vid belastning..fel på logikkortet eller magsafe kortet..... så det blir till att köpa nytt framöver.

 

Vilken ska man välja av 13", 2015 eller 2016? Vet skillnad med portar osv men går nån av årsmodellerna att uppgradera minne eller lagring på. Tänker om man t.ex vill ha mer minne efter nåt år.

Misstänker att det då är den lilla kretsen som styr strömförsörjningen till GPU, släpper den igenom för mycket ström kan jag tänka mig att GPU framkallar Kernel Panik och datorn lägger ner.

Borde gå att fixa......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gjorde det men arbetskostnad 2500:-+ delar.....nja, inte värt det på en 5 år gammal burk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den och svaret var att en krets fick för mkt spänning vid belastning..fel på logikkortet eller magsafe kortet..... så det blir till att köpa nytt framöver.

 

Vilken ska man välja av 13", 2015 eller 2016? Vet skillnad med portar osv men går nån av årsmodellerna att uppgradera minne eller lagring på. Tänker om man t.ex vill ha mer minne efter nåt år.

 

De PCIe-baserade diskarna är ruggigt dyra att uppgradera. Köp inte för liten från början.

...

Ett annat tips är att köpa begagnat. Från 2013 har MBP den första generationens PCIe-diskar som är klart snabbare än vanlig SSD. Men undvik 128 GB då den skriver bara i halva hastigheten mot vad den läser.

...

Processormässigt har det inte hänt särkilt mycket från 2013 till 2015. Så med lite letande kan det gå att hitta en bra bärbar Mac till bra stålar. Annars kan en 2013 15" vara lösningen då den har massor mer kraft och ännu snabbare PCIE-disk.

post-363-0-34075400-1482484041.png

post-363-0-48082900-1482484087.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra input! Ska jämföra lite i butik innan jag köper nåt men hade spårat in mig på en 13" 2015, känns som att 15" blir för stort. Kanske ändrar mig men just nu känns det så. Oklar över om 16gb är vettigt eller värdelöst? Det program som använder kräm är photoshop men det har trots allt funkat halvhyfsat med 4 gb på bef mbp. Vet inte om skillnaden mellan 8-16 gb är värt priset, samtidigt hade jag tänkt ha denna en 5-6 år och då vore det trist att om några år inse att man har för lite minne. En 13" 2015 16gb/128gb kostar 16000, samma fast med 8gb går på 12000..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra input! Ska jämföra lite i butik innan jag köper nåt men hade spårat in mig på en 13" 2015, känns som att 15" blir för stort. Kanske ändrar mig men just nu känns det så. Oklar över om 16gb är vettigt eller värdelöst? Det program som använder kräm är photoshop men det har trots allt funkat halvhyfsat med 4 gb på bef mbp. Vet inte om skillnaden mellan 8-16 gb är värt priset, samtidigt hade jag tänkt ha denna en 5-6 år och då vore det trist att om några år inse att man har för lite minne. En 13" 2015 16gb/128gb kostar 16000, samma fast med 8gb går på 12000..

Om du ska försöka vara sparsam så se då hellre till att få mycket lagring i stället. 128 GB låter alldeles för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men den komponenten går ju att uppgradera efterhand, det gör inte minnet. Därav funderingen på 16Gb istf större disk men är det smartare att välja 8Gb och 256 Gb....? Kommer 16Gb att vara nödvändigt framöver, det är frågan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men den komponenten går ju att uppgradera efterhand, det gör inte minnet. Därav funderingen på 16Gb istf större disk men är det smartare att välja 8Gb och 256 Gb....? Kommer 16Gb att vara nödvändigt framöver, det är frågan...

Det går att uppgradera, ja. Men finns det att köpa i framtiden? De är begagnade i så fall, troligen (Apple har en specialmodell). Se här. Om du är beredd att chansa så välj 16 GB RAM, då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specialmodell? Det visste jag inte och det ändrar ju läget. Då känns 8 Gb, 512Gb mer lämplig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...